100 הגדולים של ברק ועידו / 2013 / חלק שמיני

BestOf2013_H

חלק 1 | חלק 2 | חלק 3 | חלק 4 | חלק 5
חלק 6 | חלק 7 | חלק 8 | חלק 9 | חלק 10

מאה השירים שעידו הכי אהב ב-2013, 30-21:

30. David Bowie – Love Is Lost (Hello Steve Reich Mix by James Murphy)
NSFW!
בינואר השנה, אחרי שתיקה של עשור, התקף לב, היעלמות מאור הזרקורים והשערה כללית שהוא פרש, חזר דיוויד בואי במפתיע בדיוק ביום ההולדת שלו כדי להוביל את השיח עליו ולהקדים את ההמון. הוא עשה זאת באמצעות שיר וקליפ חדשים, מינוריים ויפים, "Where Are We Now", שכמשתמע משמם הקנו בכוונה תחושת נוסטלגיה כבדה לעברו של בואי, אימג'ים מפעם ורפרנסים לאז. השיר הופק על ידי שותפו של בואי מטרילוגיית ברלין (ומאלבומו הקודם מ-2003), טוני וויסקונטי, והקליפ צולם בשכונה בברלין שבה התגורר בואי בסבנטיז. במרץ הגיע האלבום השלם המעולה שנטה גם הוא לאותה התכתבות יפה של בואי עם עברו, וכבר בשלב ההוא הובטח שבהמשך השנה צפויה גרסת דלוקס בת שלושה דיסקים עם רמיקסים ועוד שירים חדשים.
ממש אהבתי, ועודני, את "Where Are We Now", ובקרב הכמות המטורפת של המוזיקה המעולה השנה, הוא תפס לו מקום של כבוד איפשהו במקומות החמישים או השישים של השירים שהכי אהבתי במהלכה. ואז פתאום באוקטובר הגיע הרמיקס של ג'יימי מרפי ל-"Love Is Lost" מתוך האלבום, במסגרת אותה גרסת דלוקס מובטחת שנחתה חודש אחרי כן. מרפי הפך את השיר הדרמטי ליצירת מינימל האוס מהפנטת ומדהימה, שנבנית וסוחפת ככל שמתקדמות דקותיה. הגרסה הזו העיפה לי את המוח והתעלתה בבת אחת על כל האלבום המקורי. היא הזכירה שחרף הנוסטלגיה, בואי הוא איש שבמשך חלק הארי של הקריירה שלו עדכן את הסאונד שלו בהתאם למה שקורה מסביב, והעלתה בדעתי את "Little Wonder" שלו מ-1997, שהאפקט שלו עלי היה דומה.
כך שהרמיקסים האלה אינם סתם גרסאות, אלא דיוויד בואי בהפקה עכשווית כפי שהגיוני שיהיה. מה שיפה הוא שחרף האצבע על הדופק של ג'יימס מרפי, גם ברמיקס לא חסרה התכתבות עם העבר כפי שמתווה האלבום, כי הוא טרח לתבל אותו בסימפול ל-"Ashes to Ashes". קטע מופלא.
איפה אנחנו עכשיו?
29. Volcano Choir – Byegone
http://youtu.be/_MqA0a5iw5k
אני לא מתחבר ליצירותיו של ג'סטין ורנון בערך 90 אחוז מהזמן, אבל האלבום השני של Volcano Choir, שיתוף הפעולה שלו עם להקת הפוסט-רוק Collections of Colonies of Bees, הוא לטעמי במובהק אחד היפים של השנה. שילוב די מושלם של דרמה ועדינות, שהשיר הזה מפליא להמחיש.
דוגמה נפלאה נוספת מתוך האלבום. http://youtu.be/f4dZbJHT7_4
28. Pinback – Proceed To Memory
אני ממש מחבב את פינבאק, צמד אינדי רוק כה חמוד מסן דייגו שמדי כמה שנים מגיחים עם אלבום חדש שמתוכו שיר או שניים שאני מתאהב בהם. זה אחד כזה מתוך אלבומם החמישי, שיר שהולך וכמו מאבד אחיזה ככל שהוא מתקדם, ובכל זאת נשאר צנוע והדוק.
27. Fanfarlo – Myth of Myself
פאנפרלו הלונדונים יודעים דבר או שניים על פניני אינדי פופ מושלמים, אבל מבחינתי הם הגיעו לשיאם עם "מיתוסים של עצמי" – שיר כה עשיר מוזיקלית, סוחף וקסום. אני רוצה להתכסות איתו כמו בשמיכת פוך.
26. Flume – Holdin On
מתוך אלבום הבכורה של אלקטרונאי אוסטרלי, בסך הכל בן 22, שיר אדיר שלטעמי מתקשר למגמה שבלטה השנה באוזניי – מעין אלקטרו-בלוז. כמו בן פירס (במקום ה-66) הוא מסמפל קטע R&B ומקנה דגש גדול ונכבד ל-B, אבל בניגוד לו Flume נוקט בגישה הרבה פחות מהירה ודאנסית. הוא מאט את הקצב של המקור, מרעיד את הסאונד ושובר אותו, והתוצאה היא קטע בלוז על סף הנואשות, שעדיין מתהדר בגרוב שאי אפשר לא לנוע לצליליו.
זה המקור הדיסקואי. וכאן בן פירס.
25. Foals – Inhaler
באופן ניכר השיר האהוב עלי של פואלז אי פעם, מתוך האלבום השלישי של הלהקה הבריטית. שיר יפהפה וטעון שמזכיר – בעיקר בפזמון מן הסתם – את דפטונז ברגעים היפים ביותר שלהם, באופן שבו הקול של יאניס פיליפאקיס מחרף את גרונו ומרחף מעל ענן הגיטרות.
והנה דפטונז, כי למה לא.
24. S O H N – The Wheel
שיר יפהפה ונימוח של יוצר ומפיק אלקטרוני צעיר בריטי שפועל בווינה. אלקטרוני היא מילה משלה, כי בעצם בראש ובראשונה זהו שיר נשמה חם ועוטף, והמעטה האלקטרוני השבור שלו א-לה ג'יימס בלייק, שמסמפל לכל אורך השיר את קולו של S O H N, מצליח לנתק את כל היצירה מהקרקע ולאפשר לה לרחף מסביב. S O H N התבלט השנה גם כמפיק ומרמקסס, בין היתר עם בנקס (המקום ה-57 שלי), Rhye, לנה דל ריי ואחרים. הנה פלייליסט קצר ממפעלותיו.
23. Flight Facilities – I Didn't Believe (feat. Elizabeth Rose)
שיר מופלא של צמד אלקטרונאים אוסטרליים שפעילים מאז 2010 ומאז מוציאים שיר פה ושיר שם. רוב הדברים ששמעתי מהם היו משעממים למדי, ואז הגיע השנה הקטע הזה. כמו בשיר במקום ה-24, גם כאן מדובר בשיר נשמה הרבה יותר מאשר כל דבר אחר. ליתר דיוק – דיסקו חם ושוקק. כיאה, הקליפ (הלא בדיוק רשמי) לקח פוטג' נושן מתוכנית המוזיקה האיקונית "סול טריין", והוא מתאים לשיר הזה כמו כדור מראות לרחבת ריקודים.
השיר הזה תמיד מזכיר לי את זה.
אליזבת' רוס, הזמרת בשיר של מתקני טיסה, הוציאה בעצמה שיר סולו נהדר לפני חודשיים.
22. Villagers – Nothing Arrived
זו לא חכמה גדולה להגיד על כל להקת אינדי פולק עכשווית כלשהי שהיא נשמעת כמו משהו ישן וטוב, אבל וילאג'רז נשמעים לי לפרקים כמו חוליה ישירה מקראודד האוס (רפרנס שיגיע גם בהמשך המצעד שלי). הם הוציאו השנה אלבום שני מקסים לחלוטין, עמוס בשירים מושלמים שנשמעים כקלאסיקות ששורשיהן נטועות עמוק ב… ובכן, משהו, כל דבר שעושה לכם נעים על הלב – הימים ההם, קקאו חם, כורסה נוחה שאבד עליה הכלח. אבל זו אשליה, ואין כמו "Nothing Arrived" להוכיח זאת – קטע שמילותיו הפילוסופיות-קיומיות מתגנבות ושומטות את הקרקע מתחת לקורת הרוח. בהתאם להן, הקליפ מדכדך ונפלא.
דוגמה יפהפיה נוספת מהאלבום. ועוד אחת.
21. Wolf Alice – Bros

הזאב השלישי במצעד, אחרי Sea Wolf ו-Sheep Dog & Wolf, וולף אליס הלונדונים הם מהלהקות האלה שאתם מורידים שיר או שניים שלהם, שומעים אחד מהם באקראי בהזדמנות מאוחרת יותר וחושבים, "היי, זה לגמרי מגניב". השנה הם הפציעו ושחררו כמה וכמה להיטי אינדי רוק נפלאים ו-EP בכורה, והפכו לאחת הלהקות החדשות האהובות עלי – הם מזכירים לי את חדוות הבריט-פופ של ראשית הניינטיז. מתוך השלל שלהם עד כה זה השיר האהוב עלי, אם כי התחרות קשה ולא בטוח שאתחייב דווקא לו אם תשאלו אותי בעוד חודש.
כמו כן, מובטח לכם להתאהב קצת בסולנית.
וזה היה בתחרות צמודה על תואר השיר האהוב עלי שלהם.

מאה השירים שברק הכי אהב ב-2013, 30-21:

30. גיא ויהל – רצים באוויר
פותחים את שלושים הגדולים שלי עם השיר הישראלי שהכי אהבתי השנה. גיא ויהל הופיעו בעונת הבכורה המצליחה של "The Voice ישראל", וכבר שם הם היו הבטחה גדולה בעיניי, גם בגלל שילוב הקולות הייחודי שלהם, גם בגלל העובדה ששניהם מוזיקליים מאוד וגם בזכות הרגש שפשוט טבוע בתוכם. סינגל הבכורה שלהם הוא שיר פופ מלא-רגש, שאני תמיד אגביר את הרדיו אם ישדרו אותו. הקליפ די סתמי אבל זה לא פוגם מעוצמתו של השיר הזה לטעמי.
29. Rudimental – Baby (feat. MNEK & Sinead Harnett)
במצעד השנה שעברה שלי הגיע שיר אחר של רודימנטל עד למקום השמיני. השנה הם הסתפקו במקום ה-29 עם השיר המצוין והסוחף הזה, שגרם לי לפזז בהתלהבות מספר פעמים במהלך השנה החולפת.
הנה המקום השמיני ב-2012.
28. Magic Arm – Put Your Collar Up
האיש שקורא לעצמו מג'יק ארם הוא למעשה בחור בשם מארק ריג'לספורד שפועל במנצ'סטר והוציא השנה את האלבום השני שלו תחת השם הזה. יש בשיר הזה איזשהו קסם חמקמק. מצד אחד הוא נשמע קצת כמו השירים הישנים של הביץ' בויז ומצד שני הוא נשמע עדכני חדש ונהדר. השיר הזה הוא האהוב עליי באלבום, מן הסתם.
הנה עוד שיר מוצלח מתוכו, אבל באמת שהאלבום כולו מקסים.
והערה טכנית קצרה: השיר שצועד אצלי אמנם יצא כבר במאי של השנה שעברה, אבל האלבום המלא יצא ביוני 2013 ולכן השיר מתוכו צועד אצלי במצעד 2013.
27. Volcano Choir – Comrade
פרויקט הצד של בון איבר וג'סטין ורנון הוציא השנה אלבום שני יפה למדי (וקצר, רק שמונה שירים), והשיר הזה מתוכו הפך לאחד האהובים עליי וצד את אוזניי בצורה יוצאת דופן. לצד השירה המהממת ביופיה הרגילה, יש בשיר הזה איזשהו מקצב ששובה לי את הלב בצורה מיוחדת.
השיר השני הכי אהוב עליי באלבום (בהפרש זעום, וכמעט שהיו חילופים ברגע האחרון) הוא גם השיר שצועד אצל עידו קרוב-קרוב, במקום ה-29. במצעד של מאה שירים אצל כל אחד מאיתנו, שלוקטו מבין אלפים, ועם כל כך הרבה מהפכים פנימיים גם אצלי וגם אצלו, אותי זה מאוד מפתיע.
26. Midlake – Antiphon
להקה אמריקאית מטקסס שזכתה להצלחה בעיקר באירופה והוציאה ממש עכשיו (בתחילת נובמבר) את אלבומה הרביעי. הסינגל הראשון ממנו, ושיר הנושא שלו מצאו את דרכם אל ליבי בצורה מיידית, בעיקר בזכות הלחן, ההרמוניות והאקורדים הלא שגרתיים שלו.
בהמשך הגיע גם Provider הנהדר לכשעצמו (שעד לרגע האחרון נאבק עם אנטיפון על מקום במצעד) והעלה אצלי עוד קצת ציפיות מהאלבום המלא, אותו עדיין לא הספקתי לשמוע. מי שרוצה יכול לשמוע את האלבום המלא כאן.
25. Franz Ferdinand – Right Action
השיר שפותח את האלבום החדש והמצוין של פרנץ פרדיננד הוא ללא ספק סוג של המנון. המחשבות הנכונות, המילים הנכונות, הפעולה הנכונה. שיר חזק ומצוין. היתה לי ממש דילמה איזה שיר ייכנס למצעד, כי כולו נהדר.
הנה שיר מעולה נוסף מהאלבום, שכמעט נכנס למצעד שלי במקום שיר הנושא. והנה רימיקס מצוין לאחד השירים הבולטים באלבום.
24. Hey Ocean – Change

הנה רשימה של דברים שגרמו לשיר הזה לכבוש אותי באופן כל כך טוטאלי:
1. הקליפ שלו.
2. הלחן הכיפי שלו.
3. הקליפ שלו! אלו זומבים! והם רוצים חיים רגילים! זה כל כך מקסים!
4. מחיאת הכפיים המשותפת באמצע הקליפ שלו.
5. ההפסקה של המוזיקה באמצע השיר לצורך אקפלה קצרצרה אך יפהפייה.
6. הקליפ שלו כזה אדיר! הקטע עם הילד שמנסה ללמוד איך משחקים ביויו ולא מצליח הורס אותי מצחוק בכל צפייה מחדש.
מדובר בלהקת אינדי קנדית שהוציאו בשנה שעברה את אלבומם השלישי והשנה את הקליפ המלהיב הזה. כבר אמרתי שאני אוהב את הקליפ?
23. Nine Inch Nails – Copy Of A
איזה. קטע. חזק. וואו! טרנט רזנור והחבר'ה (המתחלפים) שלו, שפועלים כבר למעלה מ-25 שנה הוציאו השנה את אלבומם המלא השביעי, ואיזה אלבום סוחף זה. הקטע הזה הוא בעיניי שיאו של האלבום. אני יודע שלא הרבה אנשים מתחברים אליהם, ואני חייב להודות שלא נפלתי מהם בעבר, אבל האלבום הנוכחי סחף אותי בכללו, ובפרט השיר הנהדר הזה.
הנה עוד שיר שאהבתי, ואף היווה תחרות אדירה לשיר שבסופו של דבר הגיע אל המקום ה-23 השנתי שלי.
22. Holy Ghost! – Dumb Disco Ideas
הולי גוסט הברוקלינאים הוציאו השנה אלבום חדש. בשנה שעבר במצעד שלי הם הגיעו עם השיר "It Gets Dark" למקום ה-17, והשנה מאוד אהבתי שלושה-ארבעה קטעים מהאלבום החדש שלהם, בעוד השאר היו קצת חלשים לטעמי. מעל כולם התעלה הקטע הזה. "רעיונות דיסקו מטופשים" הוא קטע מקפיץ, מלהיב ומרומם-נפש שהסב לי דקות ארוכות של עונג ואושר "מטופשים" במהלך השנה החולפת.
אני מת בעיקר על ה-
Put it off, and wait, and wait for another day.
בחצי השני של השיר. מטופש, מטופש, אבל כיפי בטירוף.
הנה קטע בולט נוסף מתוך האלבום הזה.
21. Macklemore X Ryan Lewis – Can't Hold Us Feat. Ray Dalton
האלבום אמנם יצא בשנה שעברה, ומתוכו הגיע שיר אחר, Same Love, למקום השני במצעד 2012 שלי, (אפילו שהלהיט הגדול מתוכו היה "Thrift Shop") אלא שהאלבום, שהיה הצלחה מטורפת, הפיק עוד להיט עצום, בדמותו של Can't Hold Us, שבמהלך 2013 זכה לקליפ גרנדיוזי ומקפיץ (וזכה לתוספות מוזיקליות קצרות בהתחלה ובסוף), וגרם לי להכיר גם באיכויותיו של השיר זה. בסופו של דבר, הגיע השיר אצלי למיקום גבוה מאוד במצעד של השנה הנוכחית, ממש על סף עשרים הגדולים. שיר שהוא פשוט מסיבה והיה חלק בלתי נפרד מהשנה המוזיקלית הנוכחית שלי.


by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *