100 הגדולים של ברק ועידו / 2013 / חלק רביעי

BestOf2013_D
תמונה: Stephen Burch, CC BY-NC-SA

חלק 1 | חלק 2 | חלק 3 | חלק 4 | חלק 5
חלק 6 | חלק 7 | חלק 8 | חלק 9 | חלק 10

מאה השירים שעידו הכי אהב ב-2013, 70-61:

70. THUMPERS – Unkinder (A Tougher Love)
צמד בריטי שהוא למעשה הרכב חדש של שתי צלעות משלישיית Pull Tiger Tail. הם לא השאירו חותם גדול מדי, ובוודאי גם ההרכב החדש שלהם לא יעשה את זה, אבל השיר הזה כה מתוק, פופ כמו שפופ צריך להיות.
ויש גם את גרסת הלייב-סשן המקסימה הזו.
מ-Pull Tiger Tail חיבבתי בעבר כמה דברים, אבל בעיקר את Animator מ-2006 שמשום מה הקליפ שלו אינו בנמצא ברחבי הרשת.
69. Everything Everything – Kemosabe
שיר ממש יפה מתוך האלבום השני של הכל הכל, שיצא בתחילת השנה. אני אוהב כשהפזמון הוא שורה אחת קולעת ומצמררת, כמו "ג'רמי דיבר בכיתה היום" וכמו "קאמוסאבי, אני לבד", שימוש אירוני במינוח החברי הזה של "הפרש הבודד" כדי לתאר מישהו שהוא לבד אפילו כשיש לו קאמוסאבי – במקרה הזה המישהו הוא אישה מוכה.
68. Big K.R.I.T. – Rich Dad Poor Dad
לא הכרתי את הבחור הזה לפני השנה (או סוף 2012, ליתר דיוק) למרות שהוציא מאז 2005 פאקינג תשעה מיקסטייפים (עכשיו כבר עשרה) ושני אלבומים. הקטע האוטוביוגרפי שעל הפרק כה יפה ומשתמש באותה מתכונת ששטחתי את חיבתי אליה בשיר הקודם – שורת פזמון אחת קולעת ומרגשת. במקרה הזה המשפט המתחכם, "היה לי אבא עני אבא עשיר".
67. Alex Calder – Light Leave Your Eyes
בחור קנדי בן 23 שאוהב להסתיר מלודיות מושלמות סיקסטיזיות-למשמע תחת הפקה פסיכדלית עתירת שכפולים וריוורבים. השיר הזה הוא המוצלח ביותר מתוך EP הבכורה שהוציא השנה.
66. Ben Pearce – What I Might Do
מת על הקטע הזה של הדי ג'יי הבריטי העולה בן פירס, עם סימפול מעולה של זמר ה-R&B אנתוני המילטון, שההפקה של פירס הופכת את השירה שלו לבלוזית פי 500.
זה המקור של המילטון מ-2003.
65. Cheatahs – Coared
אין יותר מדי מקוריות בשיר הזה של הרביעיה הלונדונית, אבל אני אוהב אותו. הוא זורק אותי אל מקום חמים ומוכר בניינטיז, מזכיר לי את החומרים הרכים יותר של סוניק יות' שתמיד חיבבתי, שוגייז פינת גראנג'. תנו לי עוד מזה.
הנה עוד מזה.
64. FaltyDL – She Sleeps (feat. Ed Macfarlane)
קטע כה יפה ומשובב נפש היוצר האלקטרוני הניו יורקי דרו לאסטמן, הוא FaltyDL, מתוך האלבום השלישי שלו שיצא השנה, ובעטיו הוא גם הגיע ארצה להופעה מוקדם יותר הנה. מי שתורם ממנו לא פחות לשיר הוא אד מקפרליין, סולן פריינדלי פיירס, שמותיר כאן את החותם רב החן האופייני לו.
63. Pixies – Andro Queen
הפיקסיז אולי התאחדו לפני כמה שנים, אבל רק ב-2013 הוציאו מוזיקה חדשה לראשונה מזה זמן רב, ובאופן אירוני הם עשו זאת מעט אחרי שקים דיל עזבה. כלומר, כשהם כבר לא באמת מאוחדים שוב. לא מאוד התחברתי אל ה-EP. למעשה, לא מאוד התחברתי אל הפיקסיז (שלא יובן לא נכון, יש להם המון שירים שאני מת עליהם, אבל אף פעם לא היה בינינו זיק). ועם זאת, השיר הזה נורא יפה.
62. White Lies – There Goes Our Love Again

עד השנה מעולם לא התחברתי באמת אל שקרים לבנים, שתמיד נדמו לי כחקייני ניו-רומנטיקה-ג'וי דיוויז'ן חסרי השראה, אבל השנה עם האלבום השלישי שלהם נפלתי ברשתם. יש בו כמה דברים שאהבתי מאוד, אבל השיר הזה זינק מבחינתי אל החזית בגלל הקליפ הכל כך כובש שלו, בכיכובה של תואמת לינדה קרדליני אוריינטלית.
וגם זה, שחותם את האלבום, מעולה.
61. Jamaican Queens – Kids Get Away
השיר המגניב הזה שייך לשלישיה מדטרויט שהוציאה השנה אלבום בכורה שהמוזיקה בו לא מזכירה שום דבר ג'מייקני, אלא נשמעת לי כמו פופ עטוף ברוחות רפאים. השיר הספציפי הזה עוסק בחיים שלהם בעיר הקשה הזו, שעלתה לכותרות השנה אחרי שהפכה לעיר הגדולה ביותר אי פעם שפשטה את הרגל בארה"ב, ובאלימות שהם נתקלים בה לעתים קרובות. הקליפ המטריד משחק על זה היטב.
אבל יש להם גם נושאים פרוזאיים יותר, וגם בהם התוצאה אחלה.

מאה השירים שברק הכי אהב ב-2013, 70-61:

70. Omar – The Man
שיר סול יפהפה רווי כלי נשיפה מקסימים שמוסיפים לשיר גוון מסתורי. עומר (או בשמו המלא עומר כריסטופר ליי-פוק) הוא זמר סול בריטי שפעיל כבר למעלה מעשרים שנה, והוציא השנה בהפרש של שבע שנים את אלבום האולפן השביעי שלו. יש בשיר הזה משהו אפלולי שמזכיר לי סרטי בלשים או סרטים אילמים, ואני מאוד מאוד אוהב את זה.
69. Kavinsky – Odd Look (ft. The Weeknd)
קאבינסקי הוא וינסנט בלורגיי, אמן האוס צרפתי. כאן הוא מארח את הוויקנד, זמר קנדי בשם אייבל טספיי, שבעצמו הוציא השנה אלבום.
68. The Ceremonies – Land of Gathering
סינגל הבכורה של שלושה אחים מלוס אנג'לס שיצא בפברואר השנה והותיר אצלי ציפיות גבוהות ביותר לשמוע מהם דברים נוספים. בהמשך השנה הם הוציא את אי.פי הבכורה שלהם ולא הותירו אצלי חותם מיוחד. שיר הבכורה המרנין שלהם היה ונשאר השיר האהוב עליי ביותר שהם הוציאו.
67. Josh Pyke – Leeward Side
ג'וש פייק הוא זמר וסונג-רייטר אוסטרלי שהוציא השנה אלבום רביעי, ומתוכו מגיע השיר הקליל והמרחף הזה. החל מהמפוחית המלבבת הזאת בפתיחה, דרך הבית האוורירי וההרמוני והקצב המרענן – הכל בשיר הזה יוצר אצלי, בדרך כלל, מצב רוח טוב ואופטימיות, ומחזק אצלי את אותו "צד שמוגן מפני הרוח".
66. Cid Rim – Fade
הקטע הזה של אמן האלקטרוניקה האוסטרי פשוט העיף לי את המוח לגמרי השנה. מתוך אי.פי (שני לדעתי) שיצא השנה, ומהמם אותי בכל האזנה מחדש.
65. Bloc Party – Truth

כשבלוק פארטי פרצו אל עולם המוזיקה הם היו מבחינתי הדבר החדש הכי מוצלח של אמצע העשור הקודם (יחד עם הקילרז). מאז עבר קרוב לעשור נוסף. גם הקילרז וגם הם לקחו כל מיני כיוונים אחרים, דומים קצת פחות לאלבום הבכורה הסוחף של כל אחת מהן. השיר המלבב והכיפי הזה לקוח מתוך האלבום הרביעי של הלהקה והוא השיר הכי טוב שלהם לטעמי מאז הלהיטים הגדולים מאותו אלבום ראשון מוצלח.
קלי (נראה לי שכך אמורים לבטא את שמו של סולן הלהקה), התארח בכל מיני דברים נוספים במהלך 2013, שהיו קרובים להיכנס למצעד שלי, אבל נשארו בחוץ. הנה אחד: RAC – Let Go ft. Kele & MNDR
והנה השני: Sub Focus – Turn It Around ft. Kele
64. Jukebox the Ghost – Oh, Emily
להקת רוק מברוקלין שהוציאה בשנה שעברה את האלבום השלישי שלה, וביוני השנה יצא הקליפ לשיר החמדמד הזה ורק אז נחשפתי אל הלהקה ואל חלק מצומצם מאוד מהחומרים שלהם.
הנה השיר שפתח את האלבום וזכה בשנה שעברה לקליפ חמוד.
63. Two Door Cinema Club – Changing of the Seasons
מועדון סרטי שתי הדלתות פרצו אל חיינו בשנת 2010 עם אלבום בכורה קסום ונפלא, שעד היום אני מתלהב ממנו כשאני מאזין לו. בשנה שעברה הם הוציאו את האלבום השני שלהם, וגם הוא היה מוצלח פחות או יותר באותה מידה, והשיר Sleep Alone מתוכו נכנס אל המקום ה-29 במצעד 2012 שלי. באוגוסט השנה הם הוציאו סנונית ראשונה מתוך אי.פי חדש שצפוי לצאת בקרוב (אלבום האולפן המלא השלישי צפוי לצאת כרגע רק ב-2015). גם השיר החדש הזה חמוד ביותר והוא מגיע במצעד שירי 2013 אל המקום ה-63.
הנה המקום ה-29 במצעד 2012.
והנה "Undercover Martyn", אחד השירים הכי אהובים עליי מתוך אלבום הבכורה שלהם.
62. להתראות בשמים – שרון מולדאבי
השיר הזה הוא סוג של הפתעה עצומה גם בשבילי. שרון מולדאבי הוא יוצר ישראלי ותיק מאוד, שאף פעם לא התלהבתי ממנו בצורה יוצאת דופן. השנה הוא הוציא אלבום מעניין, שמכיל כמה דברים לא רעים, ביניהם שיר הנושא ("אם אתה חי") וגרסה רוקיסטית ומגניבה ל"אש" (של משה פרץ). אבל השיא בעיניי הוא השיר שצועד כאן במקום ה-62. שיר עצוב ויפהפה, שפרט לי בדיוק על הנקודות הנכונות בנשמה.
הנה "אם אתה חי", הסינגל הראשון שיצא כבר במאי 2012. והנה "אש".
61. Apparat – A Violent Sky
אפראט הוא סשה רינג, מוזיקאי אלקטרוניקה גרמני שפעיל למעלה מעשור. "שמיים אלימים" יצא בתחילת השנה כחלק מאלבום שנקרא בגרמנית "מלחמה ושלום" ונועד לשמש בסיס עבור פרויקט המבוסס על הספר המפורסם של טולסטוי. אצל עידו הוא במקום ה-96.

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *