בחזרה ל-94' / ינואר

Enigma – Return to Innocence
ב-4 בינואר יצא הסינגל הראשון מתוך אלבומו השני של מישל קרטו והפך ללהיט ענק שכבש את פסגות המצעדים ביותר מעשר מדינות וסיים במצעד השנתי של רשת ג' במקום ה-12. זהו אחד מעשרות, אם לא מאות שירים שסימפלו את ליין התופים מהשיר "When the Levee Breaks" בביצוע לד זפלין.
את הקליפ הקולנועי והמצולם לעילא ביים ג'וליאן טמפל, במאי של קליפים וסרטים מוסיקליים רבים. הקליפ של השיר הזה, יחד עם "שיר ערש מתוק" של דיפ פורסט, הביאו רוח רעננה, אמנותית ומסוגננת לתחום שסבל עדיין מהרבה קלישאות ותקציב דל. אני חושב שהם תרמו להעלת הרף וגם קליפים של אמני פופ "רגילים" זכו לשדרוג בזכותם. שמחתי לראות עכשיו שיש לקליפ כמעט 15 מיליון צפיות ביוטיוב, למרות שהוא כבר בן 20.
אני עדיין אוהב את השיר הזה. [wiki]
Depeche Mode – In Your Room
ב-10 בינואר יצא הסינגל ה-30 של דפש מוד שהיה גם הרביעי והאחרון שלהם מתוך האלבום "שירי אמונה ומסירות". השיר הוא אחד ההיילייטים של האלבום והפך מהר מאוד לפייבוריט של המעריצים. רשימת המפיקים בשלל הגרסאות שמופיעות בסינגל מרשימה: את הגרסה המקורית דפש מוד הפיקו עם Flood, שהפיק איתם את כל שירי האלבום; את גרסת הסינגל, שהופיעה גם בקליפ, יצר בוטץ' וויג אחרי ההצלחה הגדולה של האלבום שהפיק לנירוונה ולפני שהקים את גארבג'; רמיקס נוסף הופק על ידי בריאן אינו; ואת הגרסה הכי מעניינת, "ג'יפ רוק מיקס", יצר ג'וני דולר, אחד מחלוצי הטריפ הופ, שהרפרטואר המרשים שלו כולל קלאסיקות ניינטיז כמו Unfinished Sympathy של מאסיב אטאק, "7 שניות" של ננה צ'רי ויוסו נ'דור (שיגיע בהמשך השנה) ורמיקסים מוקדמים לפורטיסהד. זוהי גרסה אינסטרומנטלית ברובה, עם קצב מדליק ומשחקים עם הסאונד של הגיטרה, שיצרה שילוב מעניין של רוק ומוסיקה אלקטרונית. קראתי עכשיו שג'וני דולר מת מסרטן ב-2009.
הקליפ לשיר הזה, שביים שוב אנטון קורבין, הוא אולי הקליפ הכי מסוגנן ומעוצב שהוא ביים ללהקה אי פעם ומלא בסמלים מסתוריים (צללית של מנורה שנמצאת בחלק העליון של התמונה לאורך כל הקליפ, וילונות אדומים שמזכירים את טווין פיקס, מעברים בין שחור לבן לצבעים עזים) ורפרנסים לקליפים שקורבין ביים לדפש מוד בעבר. בציטוט שמופיע בויקיפדיה נטען שהוא יצר את הקליפ בצורה הזו כי הייתה לו הרגשה שדייב גאהן ימות בקרוב (דבר שלא היה רחוק ממה שקרה).
זהו השיר הכי מצליח מתוך האלבום הזה בישראל. אם אני לא טועה, הוא הצליח להגיע עד המקום השני במצעדים השבועיים של רשת ג' ובמצעד השנתי סיים במקום ה-38. בבריטניה הגיע למקום השמיני.
זהו הסינגל האחרון של הלהקה עם אלן וויילדר. [wiki]
Tori Amos – Cornflake Girl
השיר הזה קיבל פוסט משלו, שבו השתתפו גם חן רוזן וניצן פינקו.

Snoop Dogg – Gin & Juice
ב-15 בינואר יצא הסינגל של אחת מקלאסיקות ההיפ-הופ הכי גדולות של כל הזמנים. חולה על הפלייבק הזה. הגיע למקום השמיני במצעד האמריקאי ולמקום ה-52 במצעד השנתי של הבילבורד (אולי הגיע הזמן להתחיל לאזכר גם את המצעד הזה, שמסכם את מכירות הסינגלים לאורך כל השנה).

יש לשיר הזה כמות יפה של קאברים במגוון של ז'אנרים, חלקם מפורטים בויקיפדיה. אני נתפסתי לשתיים מהגרסאות: אחת של להקת הקאונטרי The Gourds והשנייה היא גרסת ספוקן וורד ש"מדוברת" על ידי קריין לבן עם קול עמוק ומרגיע, בליווי מוסיקת קיטש נעימה. זו יציאה משעשעת ומעולה שעד היום לא הצלחתי למצוא את המקור שלה. אולי אתם תוכלו לעזור? [wiki]

Tasmin Archer – Shipbuilding
ב-1982 קלייב לאנגר כתב שיר, מילים ולחן, לרוברט וויאט. הוא לא היה מרוצה מהמילים, אז הוא השמיע את המנגינה לאלוויס קוסטלו ואחרי כמה ימים קוסטלו החזיר לו מילים חדשות ואמר שזה הטקסט הכי טוב שהוא כתב אי פעם. השיר עוסק במלחמת פוקלנד, שהתרחשה בזמן שהשיר נכתב.

הביצוע המקורי הוא של רוברט וויאט עם קולות רקע של קוסטלו. ב-1983 הסינגל של השיר הפך ללהיט הגדול הראשון של הלייבל ראף טרייד, כשהגיע למקום ה-35 במצעד הבריטי. באותה שנה קוסטלו הקליט לשיר גרסה משלו, ובשנים הבאות נעשו לו ביצועים רבים נוספים.

ב-15 בינואר נכנס למצעד הבריטי Shipbuilding EP של טזמין ארצ'ר, שכלל ארבעה שירים שכתב אלוויס קוסטלו. האי.פי. הגיע שם רק למקום ה-40, אבל אצלנו הצליח יותר ונכנס לעשרים הגדולים. כמובן שזה הביצוע הראשון שאני הכרתי לשיר והוא עדיין המועדף עלי, בעיקר בזכות קולה היפה של ארצ'ר.

SoulMusic היא סדרה רדיופונית של ה-BBC שמקדישה בכל שבוע חצי שעה לשיר אחד בעל משמעות מיוחדת. זהו הפרק שמדבר על השיר הזה. [wiki]

Guns N' Roses – Estranged
ב-17 בינואר יצא הסינגל הזה של גאנז, שיר נוסף מתוך האלבום הכפול ״השתמש באשליה שלך״ שיצא כמעט 3 שנים קודם לכן. הקליפ הוא החלק השלישי בטרילוגיה לא רשמית שהתחילה עם Don't Cry והמשיכה עם ״נובמבר ריין״. מעולם לא הייתי מעריץ של גאנז, אבל זכור לי שחיבבתי את השיר בזמנו, בעיקר בזכות הגיטרה של סלאש כנראה. [wiki]

Inspiral Carpets – Saturn 5
ב-22 בינואר נכנס למצעד הבריטי השיר הכיפי הזה, שהגיע שם למקום ה-20. הם קיימים מאז 83' ובסוף שנות השמונים קיבלו קצת פרסום כחלק מסצינת מאדצ'סטר. יש סיכוי טוב שאתם מכירים שיר אחר שלהם, שיצא 4 שנים מוקדם יותר (בתגובה הראשונה). תכלס זה מפתיע שהשיר הזה פה, הוא די שונה משאר החומרים ששמעתי באותה תקופה, אבל מסתבר שהשמעות במצעד הלועזי של רשת ג' (כן, זה שודר שם!) עשו את שלהם וזה נצרב בזיכרון. [wiki]

Apollo 440 – Astral America
ב-22 בינואר נכנס למצעד הבריטי גם השיר הזה והגיע שם למקום ה-36. לא שמעתי את השיר הזה 20 שנה בערך. איזה כיף להיזכר. [wiki]

Cher & Beavis & Butt-Head – I Got You Babe
וגם השיר הזה. הנה אייטם על האלבום שממנו השיר הזה לקוח שפורסם במעריב, 1993 (הקליקו כדי להגדיל) [wiki]:

beavis_maariv

Mariah Carey – Without You
94' ממשיכה את קו להיטי הענק של מריה קארי. השיר נכתב ובוצע במקור על ידי הלהקה הבריטית באדפינגר ב-1970, אבל הפך ללהיט בביצוע מחודש של הזמר הארי נילסון, שהפך את השיר מבלדת רוק לבלדת פופ יותר סכרינית. הביצוע של מריה קארי מבוסס על הביצוע של נילסון, שהלך לעולמו כמה ימים לפני שהסינגל יצא. עם השיר הזה היא הגיעה למקום השלישי במצעד האמריקאי ולמקום הראשון במצעד הבריטי, שם שהתה ארבעה שבועות. במצעד השנתי של רשת ג' ב-94' השיר הגיע למקום השני ובאותו מצעד היא גם נבחרה לזמרת השנה. [wiki]

Aretha Franklin – A Deeper Love
כמה דברים מעניינים שגיליתי בזמן התחקיר על השיר הזה:
* זהו ביצוע מחודש לשיר שבוצע רק שנתיים קודם לכן על ידי זמרת אלמונית, דבורה קופר. השיר נכתב והופק על ידי צמד המפיקים Clivillés and Cole, שעומדים בין השאר מאחורי הלהקה C+C Music Factory, וגם מאחורי S.O.U.L. S.Y.S.T.E.M., הרכב שיצר רק שיר אחד, החידוש של Lovely Day לפסקול של שומר הראש שהיה כאן בשנה שעברה.
* העיבוד לביצוע של ארית'ה פרנקלין כמעט זהה לזה של הביצוע המקורי, כי המפיקים נשארו ורק החליפו את הזמרת.
* השיר הזה פורסם אז כ-Pride! A Deeper Love אך למעשה המילה "גאווה" אינה חלק ממנו. הטעות נובעת מכך שהביצוע המקורי הוא בי-סייד לקאבר של Pride (In The Name Of Love) של יו-2. הסינגל המקורי חיבר את שמות שני השירים על העטיפה ומשום מה הכותרת נשארה גם לביצוע של ארית'ה.
* השיר הגיע למקום הראשון במצעד הדאנס האמריקאי. [wiki]

Haddaway – Rock My Heart + I Miss You
ב-25 בינואר נכנס "הרקידי את ליבי" היישר למקום הראשון במצעד הלועזי של רשת ג'. זו הפעם השנייה שזה קורה להאדוויי, אחרי הלהיט "לייף" מהשנה שעברה. השיר הגיע למקום ה-45 במצעד השנתי. שיר נוסף שצעד בעשרת הגדולים במצעד של ג' בינואר 94' הוא I Miss You, שהיה להיט גם בבריטניה, שם הגיע למקום התשיעי.

לא סיפרתי עדיין על נסטור אלכסנדר האדוויי, הידוע רק בשם המשפחה שלו. הבחור הגיע במקור מטובאגו, טרינידד ועבר בגיל צעיר לארה"ב ומאוחר יותר לגרמניה, שם הוא הוחתם וזכה להצלחה הגדולה. הוא נהיה מוכר אמנם רק בזכות להיט אחד, אבל בניגוד לכמויות גדולות של זבל יורופופ שיצא באותן השנים, גם השירים האחרים שלו לא רעים ולא תמיד נשמעים כמו העתק חיוור של הלהיט הראשון. כמובן שאת ההצלחה של אמצע הניינטיז הוא לא הצליח לשחזר. [wiki]
Beastie Boys – Sabotage
חגגנו לשיר הזה בפוסט מיוחד שכתב אייל גולדמן.
The Cardigans – Rise & Shine
הקרדיגנז הוציאו בינואר 94' את הסינגל הראשון מתוך אלבום הבכורה שלהם, Emmerdale, אלבום שיצא במקור רק בשוודיה וביפן. השיר מדגים את הסגנון שאפיין אותם בשני האלבומים הראשונים בעיקר, הרטרו המתוק הזה. הוא גם הראשון בסדרה של שירים שיש בשם שלהן שתי מילים ו-& ביניהן, מעין קטע כזה של הלהקה. [wiki]
The Chemical Brothers – Fourteenth Century Sky
הצמד רולנדס וסימונז קראו לעצמם בהתחלה Dust Brothers, למרות שהיה כבר צמד מפיקים בשם הזה, שעבד בין השאר עם הביסטי בויז ועם בק. בינואר 94' הם הוציאו את הריליס השני שלהם (הראשון היה Song to the Siren), אי.פי. בן ארבעה קטעים. מאוחר יותר, הדאסט בראד'רז המקוריים איימו לתבוע את רולנדס וסימונז על השימוש בשם, אז הם החליטו לשנות את שמם על שם השיר שפותח את האי.פי. הזה, Chemical Beats.
[wiki]
Two (2) Unlimited – Let The Beat Control Your Body
נפרדים מטו אנלימיטד. אחרי שנה של להיטים, הסינגלים שלהם ב-94' הרגישו כמו חזרה על השטיק וזה נהיה לא מעניין בשבילי. אניטה וריי – אתם אחלה. [wiki]


Posted

in

by

Tags:

Comments

2 תגובות על “בחזרה ל-94' / ינואר”

  1. תמונת פרופיל של יעל

    זהו סופו הרשמי של פרויקט 1993? ואפילו עוד לא הגעת לאלבומים העבריים!

  2. תמונת פרופיל של פרנק
    פרנק

    אם כבר שאלת, אני אענה:
    פרוייקט 93' *לא הסתיים*. סדרת התכניות מתקדמת לאט, אבל נותרו לי עוד איזה 6-7 פרקים להקליט ולהעלות ואחר כך יעלה פוסט סיכום שיכלול גם את כל המצעדים. חוץ מזה, אני חושב להוסיף גם כמה פוסטים נוספים שמוקדשים רק לשיר אחד, כמו אלה שנעשו לכבוד הפט שופ בויז וטורי איימוס. אבל זו רק מחשבה.
    לגבי העבריים – לא הייתה כוונה לעסוק בהם, זה פרוייקט שהוגדר מראש כחזרה שלי אל להיטי הפופ הבינלאומי של השנה ההיא. אבל בהחלט יהיה מעניין לחקור את התקופה הזו בתוצרת המקומית. ולא רק מ-93', אני בכלל רוצה לחזור לשנות השמונים. אני חושב שהשנים 87'-93' היו השנים שבהן הייתי הכי בעניינים בכל מה שנוגע למוסיקה ישראלית. השיא היה ב-1990 לדעתי. צריך לבדוק מה הלך שם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *