you bet your life it is

Artist: Tori Amos
Single: Cornflake Girl
Released: January 10, 1994
חלק מהסדרה לפני 20 שנה שבמהלכה אני וכותבים נוספים חוזרים אל שירים משמעותיים שיצאו בשנות התשעים.
tori1
"נערת הקורנפלקס" הוא הסינגל הראשון מתוך האלבום השני של טורי איימוס. טורי הייתה כבר אמנית מבוססת, שנתיים אחרי "קרוסיפיי" שחרך את תחנות הרדיו בישראל והגיע למקום ה-11 במצעד השנתי 92' (היא גם הגיעה לארץ באותה שנה ל"הופעת עיתונאים" משום מה – תודה לדודו על התזכורת). השיר הזה היה הלהיט הגדול ביותר מתוך האלבום "מתחת לורוד" והגיע למקום הרביעי במצעד הבריטי. את ההתאהבות שלי בטורי איימוס אני חייב לחברת הילדות מיכל, שגילתה אותה לפניי והראתה לי את האור.
בא לי לשתף אתכם ברצף מחשבות שעלו לי בעקבות הגעתנו לשיר הזה. בהתחלה חשבתי – אה, השיר גלגלצ הזה. ואז הקשבתי לו ונזכרתי שאין לה באמת "סתם" שירים וכמה הסגנון שלה ייחודי. אלה התכונות שהפכו אותה למוסיקאית המושלמת בעיני רבים: כותבת שירים מחוננת, גם מילים וגם לחן (אני מתחבר יותר ללחן, באופן טבעי), הדומיננטיות של הפסנתר והקול הנפלא שלה. וזה גרם לי לתהות: למה, בעצם, היא לא זכתה לחיבוק והערכה מ"קהילת האינדי" בניגוד לביורק, למשל? האם זה רק בגלל שהאלבומים הראשונים שלה נוטים להיות "על הצד הרך" יותר ונוחים יותר להאזנה? (קיראו את תשובתה של ניצן – [1. ניצן ענתה לי בפייסבוק: "להגיד על טורי שהאלבומים שלה נוחים להאזנה זה ממש לא מדויק. היא בעצמה אמרה על האלבומים שלה, שזה לא משהו שאפשר לשים ברקע בזמן שמסדרים את החדר, והיא צדקה. אלבום הבכורה שלה הוא אפל וקשה וממש לא "רך"; הוא הרפתקני בצלילים שלו לא פחות מביורק בעיני, פשוט בדרך אחרת. בנוסף האלבומים שלה מלאים בטוויסטים פסיכיים (למשל השיר Waitress ב under the pink שמתחיל בצורה הרגועה ביקום ומתפתח לקרשנדו מופרע)".])
עוד דברים מעניינים:

tori2
חן רוזן
את השיר Cornflake Girl לא הכרתי בתקופה שהוא יצא, כנראה שבאותן שנים, כמו כל ילדה, הייתי שקועה בתקופת להקות הבנים שלי (ולכולנו הייתה כזו, בואו נודה בעניין). את השיר ולמעשה את טורי, הכרתי אי שם בסוף שנות התשעים. באותה התקופה עזרתי לחברה טובה של אמא שלי לנקות את המחשב שקנתה יד שנייה מכל מני מרעין בישין שלא ראויים לבתה שהייתה אז מאוד צעירה ובדרך להכניס את המוזיקה שלה. אחד השירים הראשונים שהיו ברשימה שלה היה השיר הזה. אני הייתי באותה התקופה עמוק בתוך שנות המטאל שלי ולכן בהאזנה ראשונה לא הבנתי על מה המהומה. אבל אז, החברה של אמא שלחה אותי הביתה עם שיעורי בית – להקשיב לשיר שוב ולהבין על מה הוא מדבר. כמובן שהשיר הצית את הדמיון וגם שלח אותי למסע חיפוש בעידן טרום גוגל שהיה חוויתי ומרתק. בסיומו כמובן, בחרתי להמשיך לחקור ולגלות את המוזיקה של טורי. סקירה זו מהווה בשבילי תיקון – סקירת 94 בה אני באמת זוכה להקשיב ולהגיב לשיר (אז מה אם הוא 20 שנה אחר כך).

ניצן פינקו
יומולדת שמח לקורנפלק גירל של טורי איימוס.
היא מוזיקאית של השרדות. כל שיר הוא מאבק על החיים. והשירים הם מעגלים בלתי נראים; לולאות מאביוס של מסתורין, סבל ויופי. היה חם בקיץ שגיליתי בו את טורי איימוס. ישבתי לבד בעליית הגג עם רעידות האדמה הקטנות; אני זוכרת בדיוק מה לבשתי. היה יום שישי אחרי בית ספר. הברזתי מהשעתיים האחרונות כדי להקשיב.
השנים הבאות יהיו השנים של טורי. עבודת הבגרות באנגלית תהיה על הקשר בינה לבין ניל גיימן: על עץ הכוכבים וסוסים דוהרים ואחות בשם תשוקה. המורה כתבה לי ליד המילים של Crucify שצירפתי שזה לא סתם Song:
it's a poem.
ואני אדרש להצניע את האהבה שלי לתלתלים הג'ינג'יים האלו ואסרב.
כמה שנים אחר כך אני אהיה חיילת וארגיש שבגדתי בכל האידיאלים שלי, והתמונה של טורי ושלי תהיה תלויה במשרד כדי להזכיר לי מי אני; האצבעות של טורי על הפסנתר הן הנימים הפועמים.
ואני אשמיע את Cornflake Girl בתקלוט וכולן ירקדו ובעיניים העצומות של כולן ובידיים שלהן שמחבקות את עצמן אני אבין אותן לחלוטין.

tori3

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *