מאה השירים שיאדו הכי אהב ב-2011: חלק תשיעי

להורדה – מקומות 20-11.
כל שירי המצעד שעלו עד היוםגם ביוטיוב!

חלק ראשון | חלק שני | חלק שלישי | חלק רביעי | חלק חמישי
חלק שישי | חלק שביעי | חלק שמיני | חלק תשיעי | חלק עשירי

20. Woodkid – Iron

עשרים הגדולים!

הקליפים שהכי אהבתי השנה: מקום שני. יש לא מעט קליפים שהופכים להיות כל כך מזוהים עם השיר עד שלבסוף הם חלק בלתי נפרד ממנו. במקרה הנוכחי מדובר בנושא מעניין שכזה: וודקיד הוא ביומיום במאי קליפים ופרסומות צרפתי עטור פרסים, שאחראי לעבודות עבור אמנים רבים, חלקם אפילו כאלה שעברו כאן במצעד – הקליפ החדש של לנה דל ריי (ע"ע מקום 28), The Shoes ו-Yelle – כמו גם לחבר'ס כטיילור סוויפט וקייטי פרי. השנה הוא החליט שגם הוא יכול ליצור מוזיקה, ומסתבר שהוא לגמרי צודק. השיר הזה, מתוף EP שהוא הוציא השנה, פשוט מצוין. אפי, גרנדיוזי וסוחף בלי לחצות את ה-3:10 דקות.

את הקליפ ביים הוא עצמו, מה שמביא אותי לעניין שעמו פצחתי, הזיהוי של קליפים עם שירים מסוימים. במקרה הזה, לאור העובדה שאמן הקליפים הוא גם יוצר המוזיקה, מדובר בפועל בהפגנה סינמטית של החזון שהוא עצמו רואה בשיר שלו. וסינמטי היא אכן המילה, כי הקליפ המרהיב ביופיו הזה מצליח להיות בן ברית הולם לאפוס המוזיקלי, על כלי הנשיפה והתופים המלחמתיים שלו. העמימות האגדתית של ההתרחשות בקליפ, הניתוק הזה מהמציאות, משרתים בעיניי ממד כישופי שיש בשיר. מהמם.

יצירותיו של וודקיד – קליפים, פרסומות וכו'. וזה המקום הראשון במצעד הקליפים שהכי אהבתי השנה.

19. Alexander – Truth

שיר יפה ומכשף מתוך אלבום הסולו של האיש העומד מאחורי ההרכב שסיפק את אחד השירים הבולטים של 2010, Home של אדוארד שארפ והמגנטיק זירוז (מקום 49 במצעד שלי בשנה שעברה). לא שמעתי את כל האלבום שלו, אבל המילים המצוינות מאוד אישיות.

השיר זכה גם לגרסה נפלאה עם RZA מוו-טאנג קלאן, שמצטרף בקטע ראפ שכל כך הולם את השיר ואפילו מייפה אותו. הוא ניתן להורדה חינם באתר הרשמי של אלכסנדר (ראו בעמוד הזה ביוטיוב). והנה הביתה.

18. Guillemots – Walk The River

מתוך האלבום השלישי של להקת האינדי הבריטית החמודה הזו, זהו שיר הנושא היפה. וגם זה מוצלח, מתוך אותו אלבום.

17. Chiddy Bang – Mind Your Manners

סינגל ראשון ומבריק מתוך אלבום הבכורה המלא המתקרב של צמד ההיפ הופ מפילדלפיה, שאוהב לסמפל שירי אלטרנטיב בקטעים שלו. הפעם זוהי הלהקה השבדית איקונה פופ שנדגמת בשיר, בקטע (סתמי לטעמי) שיצא אף הוא השנה. הקליפ (של צ'ידי באנג) כולל את אלוף העולם בביר-פונג. טוב, אני לא יודע אם זה נכון, אבל הבחור הזה מרשים מאוד.

זה המקור של איקונה פופ.

בשנה שעברה בלט בהרבה קטע אחר של צ'ידי באנג מתוך אי פי הבכורה שלהם, ובו הם סימפלו את MGMT, שיר שדווקא לא הגיע למצעד שלי ב-2010. וזה השיר החדש והמעולה שלהם, אף הוא מתוך האלבום הממשמש (פברואר 2012).

16. Yuksek – Always On The Run

לא הקדשתי לאמן האלקטרו-פופ הצרפתי יוקסק יותר מדי תשומת לב כשיצא אלבומו הראשון ב-2009, מה ששמעתי היה חביב וזהו. למעשה, גם הסינגל הראשון שלו מהאלבום השני, שיצא בקיץ השנה, לא הרשים אותי. אבל אז הגיע זה וכבש אותי לחלוטין. כזה שיר מעולה, שכל פעם שאני שומע את הקשות הפסנתר שפותחות אותו אני מבסוט.

15. Kúra – Gógó (Lulu Rouge Remix)

רמיקס מזדחל ומהפנט שנכנס לאטו אל מתחת לעור, שיבוח מרשים של לולו רוז', צמד די ג'ייז דנים שמקושרים גם לחברים מצוינים כטרנטמולר, לשיר של הזמרת האיסלנדית הזניחה קורה. מדהים לשמוע עד כמה המקור זניח לעומת הרמיקס.

14. Gotye – Somebody That I Used To Know (feat. Kimbra)

אה, הסיפור הנושן של שיר הפופ המושלם ככסות למילות פרידה. גוטיה הבלגי-אוסטרלי, שמתמחה בשירים מושלמים כאלה בקריירת הסולו, משתף כאן פעולה עם קימברה העולה, שכנתו מאוסטרליה, שהוציאה אלבום בכורה השנה (והשיר הזה מופיע גם בו). לא שמעתי את האלבום שלה, אבל גם הדבר המענג הזה מופיע בו, וממחיש שהפופ האוסטרלי הולך וצומח.

השירים האלה מתקשרים לי למה שכתבתי על מקרה לנה דל ריי – שניהם כל כך מתוקים וקליטים ויכולים להיות בקלות להיטי קרוסאובר, אבל אף אחד במיינסטרים לא טורח להתעכב עליהם.

13. The Dodos – Companions

צלצול הטלפון שלי מאז מאי ושיר יפהפה של הלהקה האמריקנית, מתוך אלבומה הרביעי. תמיד חיבבתי אותם אבל אף פעם לא כמו בשיר הזה, שתכל'ס תפס אותי בהפתעה. קליפ ממש מפגר, עם זאת.

12. Radical Face – A Pound of Flesh

אלבום הבכורה של בן קופר, הוא רדיקל פייס, הוא אחד היפים ביותר לטעמי בשנים האחרונות. אריך הנגן השני שלו שיצא השנה הוא אחד מאלבומי השנה שלי. הוא מהווה את החלק הראשון מטרילוגיית אלבומי קונספט שנקראים "עץ משפחתי", והחלק הראשון שלהם, האלבום הנוכחי, נקרא "שורשים". הוא פחות טוב מקודמו אבל עדיין עתיר יופי, וכפי שניתן להבין משמו, התמה שלו עוסקת במשפחתיות ובית ומגוללת סיפור של משפחה במאה ה-19 בארה"ב.

הנושא הזה הוא כנראה נר לרגליו של קופר, שמפיץ עצמאית את המוזיקה ואת כל חומריו בעזרת משפחתו וחבריו, ואת הקליפ הזה יצר יחד עם אחיו, דודנו וחבריהם (חלקם גם משתתפים בו).

זה אחד מהאהובים עלי באלבום. אבל שום דבר באלבום לא משתווה לדבר היפהפה הזה, אחד האהובים עלי אי פעם, מתוך אלבום הבכורה שלו מ-2008.

11. The Dø – Too Insistent

שיר קסום של צמד פיני/צרפתי, שבהיעדר אלבום שני נורמלי של מרינה והיהלומים מצליח למלא את החלל בענק. אהבתי את השיר מההתחלה, אבל עם הזמן התאהבתי בו עוד ועוד ועוד עד המיקום הגבוה הזה, שתכל'ס קצת מפתיע אותי. אני מת על כלי הקשת כאן.


by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *