רדאר של פעם – אפריל 24'

  • רדאר של פעם הוא עדכון שמתפרסם אחת לחודש עם האלבומים והסינגלים שעלו לסטרימינג לאחרונה מתוך ארכיון המוזיקה הישראלית.
  • זהו העדכון הרביעי בסדרה. את כל הפוסטים תוכלו למצוא בלינק הזה.

והפעם: שלושה פסקולים לסרטים ישנים, אלבומי בכורה של אייל בוחבוט ואלי לולאי, שירים גסים עם ישראל גוריון, רבקה מיכאלי מצחיקה – ועוד. הנה הפלייליסט ב: ספוטיפיי, אפל מיוזיק.

פותחים הפעם עם פסקולים (ולא פסי-קול, תודה לך אביב). ״שמונה בעקבות אחד״ הוא סרט ילדים שביים מנחם גולן ב-1964. את המוזיקה לסרט כתב דובי זלצר, וארבעה שירים מתוכו יצאו למכירה בתקליטון, שנמצא היום בנחלת הכלל. הזמרת פה היא גאולה גיל, ובשלושה מהשירים מלווה אותה מקהלת הילדים על שם צדיקוב. עוד סרט עם פסקול קטן הוא ״להט במים״, שביים יעקב המאירי ב-1969. התקציר שלו בספר הקולנוע הישראלי הוא ״סיפור אהבה דימיוני בין הירדן לכנרת״. בני אמדורסקי שר שני שירים יפים שנכתבו לסרט, והתקליטון שמכיל את שניהם עלה עכשיו לראשונה. והאחרון בקטגוריה זו הוא ״הנחשקת״, סרטו הראשון של ג׳ורג׳ עובדיה בישראל, שיצא ב-1967. תקליטון הסרט כולל שיר אחד של יהורם גאון ושלושה של דליה עמיהוד, ששניים מהם זמינים עכשיו לראשונה.

נעבור מהקולנוע לבמה, וכאן סיפור מעניין. "חמש חמש" הוא סרט מוזיקלי מוכר שיצא ב-1980, אבל לא יודע כמה מכם יודעים שלפניו היה מחזמר באותו השם, עם עלילה דומה ושירים אחרים לגמרי. הוא עלה לראשונה כתכנית בידור של להקת פיקוד המרכז ב-1956 בשם "פשיטה בכפר" שביים גדעון שמר. אשתו הראשונה של גדעון הייתה נעמי ספיר, לימים שמר. במופע זה הועלו בעצם כמה משיריה הראשונים של נעמי שמר מול קהל. המחזמר מהפיפטיז לא הוקלט, אבל באמצע שנות ה-60 העלו אותו מחדש, ואז השירים זכו גם לעלות על תקליט. עכשיו, בפעם הראשונה, זה גם בסטרימינג (וגם התקליט הזה בנחלת הכלל). אני ממליץ בחום לקרוא את הסיפור המלא בפוסט של רמי סמו, מנהל ארכיון ״הבימה״. עוד מחזמר שעולה לראשונה לסטרימינג הוא ״ספר הג׳ונגל״ עם טוביה צפיר, שעלה לראשונה ב-1996. אני הייתי כבר ילד גדול בשביל הצגות כאלה, אבל אני יודע שיש הרבה ילדים של פעם שישמחו על ההעלאה הנוסטלגית הזו.

חמש חמש (באדיבות רמי סמו וארכיון "הבימה")

עוד שירים ואלבומים "חדשים" מפעם:

  • ״ריקוד רומנטי״, שיר נוסף של פרויקט ״בוסה״, שחידש שירים ישנים בסגנון הבוסה נובה ולא נכנס לאלבומם היחיד.
  • רבקה מיכאלי הוציאה ב-1970 תקליטון עם 3 קטעים מהמופע/תכנית רדיו "שלכם לשעה קלה". שניים מהם, פרודיות על תכנית רדיו ועל פסטיבל הזמר, עלו עכשיו לראשונה. את המופע המלא אפשר לשמוע באתר של כאן.
  • אייל בוחבוט הוציא ב-1993 את אלבום הבכורה שלו, "כביש מספר 89". האלבום נכשל אבל שיר הנושא שלו (אהוד מנור/ארקדי דוכין) יפה וכנראה נשאר איתי קצת מאז, כי כששמעתי אותו עכשיו היה לי נחמד ומוכר. כשיצא האלבום הוא הגיע לתכנית "תוסס", הנה הקטע.
  • אלי לולאי הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו, "סובב", ב-2007, ומאז שאין אותו בחנויות (וגם אין ממש חנויות) אז לא היה בעצם איך להקשיב לו. עכשיו אפשר.
  • ישראל גוריון הוציא ב-1977 את "עומד לי על קצה הלשון", תקליט שתיעד מופע שעלה 3 שנים קודם לכן, שבו הוא שר שירים "גסים". ב-2015 סיפר למעריב: "כשיצאתי לפני שנים עם התוכנית 'עומד לי על קצה הלשון', עשיתי זאת מפני שלא רציתי שיצביעו עלי רק כעל הנחנח הזה, הדוד הרזה. החלטתי לעשות משהו בשביל עצמי, וזה היה הסטנד-אפ הראשון שנעשה בארץ. זה לא עבר לגמרי חלק. בהופעה באילת קם אחד ומחה: 'אתה, שהערצנו אותך ואהבנו את השירים ששרת, לא מתבייש לנבל ככה את הפה ועוד בשביל 20 לירות?".
  • שלושה סינגלים של יהודה פוליקר מהניינטיז הועלו לראשונה, ובכולם רמיקסים של יזהר אשדות לשירים "לא יודע", "והילדים באים" ו"לעיניך הכחולות".
⁨⁨מעריב⁩, 31 יולי 1974⁩

בונוסים (לא בפלייליסט):

  • אלבום הבכורה של רותי נבון יצא מחדש בתקליט, במהודרה מיוחדת שכוללת גם תקליט בונוס עם ההופעה שלה מפסטיבל נביעות 1978 (נואיבה). את הקלטת ההופעה הזאת, שלא פורסמה מעולם, אפשר עכשיו לשמוע גם בסטרימינג (ספוטיפיי, אפל מיוזיק).
  • רימונה פרנסיס היא זמרת ג'אז, ויחד עם בן זוגה סטו הכהן, הוציאה כמה תקליטים בארץ ובחו"ל. אחד מהם, "באדאבאדא…", יצא מחדש בתקליט וגם עלה לראשונה לסטרימינג (ספוטיפיי, אפל מיוזיק).
  • ובפינת הפרגון למתחרים, עלה לראשונה אלבומו של אדם מ-1989, "חופשי", שיצא בפונוקול (ספוטיפיי, אפל מיוזיק).

Posted

in

,

by

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *