רדאר של פעם – מרץ 24'

  • רדאר של פעם הוא עדכון שמתפרסם אחת לחודש עם האלבומים והסינגלים שעלו לסטרימינג לאחרונה מתוך ארכיון המוזיקה הישראלית.
  • זהו העדכון השלישי בסדרה. את כל הפוסטים תוכלו למצוא בלינק הזה.
  • יש בארץ קהילה גדולה של אספני תקליטים ודיסקים, ואנחנו נעזרים באנשים טובים כדי להשלים חומרים שחסרים לנו. אני רוצה לשלוח מכאן תודה גדולה לברק סימן טוב, עמית בר, אבי כהן ואופיר פלג, שעזרו לי להעלות דברים מעניינים בחודש החולף.

והפעם: רמיקסים מגניבים מהניינטיז, שירים אבודים של אדם ושולה חן, להקה צבאית עושה אופרת רוק על הרצל, שרי באנגלית, ועוד.

קודם כל שאלה – מה היה הרמיקס הראשון שעשו בישראל? תחשבו על זה רגע, ובינתיים שימו פליי על הפלייליסט (ספוטיפיי, אפל מיוזיק):

נפתח דווקא בשנות התשעים. הניינטיז היו העשור שבו הרמיקס עשה את הקפיצה שלו מ"סתם" גרסת בונוס ארוכה יותר לשיר שנמצא בצד א' של התקליטון, ליצירה חדשה, עם עיבוד חדש שנותן פרשנות חדשה לשיר. זה קרה כמובן בחו"ל, אבל גם בארץ תפסו את הרעיון בערך באמצע העשור, והתחילו לעשות ניסויים מעניינים, שלקחו את השירים המקוריים והפכו אותם למשהו אחר. כך למשל עשו צופי וג'ז לשיר הנושא מאלבום הבכורה של רונית שחר, "שלום לתמימות", עם רמיקס שאני אוהב במיוחד, ורמיקס נוסף הכין טל יניב. עוד שיר שזכה לטיפול הוא "סבונים", שיר מאלבום הבכורה של סיון שביט, שיש לו את אחד העיבודים הכי מגניבים שיש, וברמיקס שהכין מפיק אלמוני בשם Buch Raff (למישהו יש מושג מי זה?), הוא לקח את השיר לאזורי הטריפ-הופ של בריסטול. הרמיקסים המוזכרים כאן נדירים למדי, ואלה של רונית שחר לא היו זמינים אפילו ביוטיוב עד היום. את הרמיקסים האלה וקטעים אלקטרוניים אחרים (שעל חלקם נדבר עוד מעט) אפשר למצוא גם בפלייליסט המעניין "אלקטרוניקה ישראלית במאה ה-20" שערך תומר קריב.

ועכשיו נחזור לשאלה – מה הרמיקס הראשון שיצא בישראל? אולי זה "בוקר של כיף דאב" שיצא ב-1983, או בעצם ״כל האמת דאב״ של הקליק שיצא שנה קודם. אם אלה שני הראשונים, השלישי היה ״גרסת דיסקו״ ל"תן לי קצת ממך" של קורין אלאל. השיר המקורי יוצא דופן באלבום בהיותו השיר היחיד באלבום הבכורה של אלאל שהיא לא הלחינה, וגם כי הוא אחד השירים הראשונים שנעשו בארץ בכלים אלקטרוניים בלבד, בלי כלים מסורתיים מעולמות הרוק. ללחן ולהפקה אחראי לא אחר מאשר יזהר אשדות, ורק עכשיו גיליתי שאשדות יצר לו גם רמיקס שהופיע בתקליט השדרים של השיר. זהו רמיקס שנעשה במסורת של האייטיז, שבה היו לוקחים את האלמנטים שהרכיבו את השיר המקורי ומסדרים אותם מחדש. הגרסה הזאת לא הופיעה עד היום בשום תקליט או דיסק שיצאו למכירה, ועכשיו עלתה לראשונה לסטרימינג. עוד רמיקס נדיר של קורין שעלה עכשיו הוא לשיר ״לחיות״ מ-1996. אלי אברמוב המנוח יצר לשיר הזה שני רמיקסים: אחד (״דאנס״) צורף כבונוס לאלבום ״כזה עמוק״, והשני (״קלאב״) הופיע רק על דיסק שדרים – ועכשיו הוא גם בסטרימינג.

צילום: אבי גולדברגר

הנה סיפורו של שיר שעד לפני שבועיים לא שמעתי עליו ואז לא הצלחתי להפסיק לשמוע אותו. חלקכם אולי יודע שלפני הפריצה שלו כזמר בישראל, אדם ניסה את מזלו בחו"ל. כשנה לפני אלבום הבכורה, הוא הוציא 3 סינגלים באנגלית, באירופה. אחד מהם הפך בישראל ללהיט הגדול "אין מוצא". אבל כנראה שלא שמעתם שאחרי ההצלחה הוא הקליט עוד שיר באנגלית. לשיר קוראים Woman והפיק אותו ידידנו יזהר אשדות, שאחראי גם לשני האלבומים הראשונים של אדם. למכירה הוא יצא רק באוסף "פרופסור מיקס 3" שאפשר לקרוא עליו בבלוג האוספים של אבי גולדברגר. אני לא חושב שהשיר זכה להשמעות ברדיו, אם כן אז מעטות. אבל כשבדקתי מי כתב אותו גיליתי שזה בכלל קאבר לשיר של להקה ספרדית בשם Barrabas, שמהמעט ששמעתי מהם הם סוג של דובי בראד'רז ספרדיים. Woman הוא הלהיט הכי גדול שלהם, והופיע באלבום הראשון שלהם מ-72'. כאמור, לפני כשבועיים התגלה בארכיון שלנו השיר הזה, ואיתו עוד גרסה שכנראה לא פורסמה ואף אחד לא שמע עד היום. זוהי גרסה ארוכה של השיר, מה שקראו לו פעם "גרסת 12 אינץ'", וכנראה שהייתה מיועדת לתקליטנים.

ב-1973 יצא תקליט בשם ״שיר-יון-הרצל״ של להקת גייסות השריון. אין כמעט מידע עליו במרשתת או, למרות שיש בו עניין (וגם עטיפה סופר-מגניבה) אז הנה תומר קריב מספר:

זהו אחד הרגעים האיזוטריים של להקה צבאית. אלבום שחצי ממנו הוא אופרת רוק על הקונגרס הציוני עם קטעי נגינה גאראז'ים ומאוד לא צפויים. הדבר המפתיע פה היא המעורבות של שיסל ובועז דוידזון, שהיו אחראים לקטעי הקישור. טוב, אחד שירת בשריון ועדיין מדובר בתחילת 73, סביב חבורת לול עוד שניים לא צפויים כאן הם יהונתן גפן ושלום חנוך. הראשון אגב טען שמעולם לא כתב שיר ללהקה צבאית. ובכן, "תפסתי מצב רוח". וגם זה יהונתן גפן: "עשרים וחמש שנים". לחן של מתי כספי לטור במעריב שאנחנו מכירים בלחן של שם טוב לוי (שיצא ממש במקביל). האופרה זה הזיה אבל הגרוב פה באמת מפתיע. מי שאחראי לו הוא שמוליק בודגוב, מי שרק כמה חודשים קודם ניגן בגיטרה פאז ב"יכול להיות שזה נגמר". המזל הרע של הלהקה הזאת היתה שמלחמת יום כיפור פרצה ממש כשהתכנית השאפתנית הזאת יצאה. כשהשריון סופג כל כך הרבה אבדות וטרגדיות, מחזמר על הרצל נראה לגמרי מנותק. בסופו של דבר, מה שנשאר מהתקליט הזה הוא הלחן המופלא והעצוב של רוזנבלום ל"האם השלישית" של אלתרמן.

התאומות שרי

לפני כמה שנים העליתי לסטרימינג את האלבום ״פסיעה אחת קדימה״ שהוציאה שרי ב-1982. האלבום לא הניב להיטים בזמנו ולכן די נשכח, למרות סוללה של כשרונות גדולים שעבדו עליו: ירוסלב יעקובוביץ׳ על ההפקה המוזיקלית, בין הכותבים היו אהוד מנור ודורי בן זאב, והשתתפו גם צביקה פיק וחיים רומנו בעיבוד והלחנה. מבחינה סגנונית האלבום סימן שינוי כיוון עבור הזמרת, שהייתה מזוהה בעיקר עם דיסקו עד לאותה התקופה, והמשיך את הקו של ״דם חם״, הלהיט הגדול שלה שיצא בתחילת העשור. העיבודים הם בסגנון רוק, וליתר דיוק רוק אמריקאי שהיה מקובל באותה התקופה. ועכשיו מסתבר שיש לאלבום גם גרסה נוספת, באנגלית, שהוקלטה עם הפנים לחו״ל (פרקטיקה מקובלת באותה התקופה. ואגב, זה גם לא אלבומה הראשון של שרי באנגלית, שהוציאה כמה בסבנטיז). זה מעניין כי אני זוכר שהקשבתי קצת לאלבום המקורי כשהעליתי אותו אז והוא די עבר לידי, אבל עכשיו כששמעתי את הגרסאות באנגלית, ממש נהניתי ממנו לפתע. לצערי שני שירים מהגרסה באנגלית לא הועלו בגלל ענייני זכויות אבל אפשר לשמוע אותם ביוטיוב: הגרסה של ״דם חם״ באנגלית, ו”Let Me Touch You” שהוא קאבר לשיר של הלן שניידר, זמרת אמריקאית שפועלת בעיקר בגרמניה.

דודו דותן בצוותא

וגם הדברים האלה עלו לסטרימינג:

  • שולה חן – בין קפלי האגדות. חידוש לשיר לא מוכר בשם "Storybook Children" ששרו במקור הצמד ההולנדי סנדרה & אנדרס, התרגום של אבי קורן ז"ל. השיר הופיע כבי-סייד בתקליטון שחן הוציאה ב-1971 ולא הופיע בשום אלבום או אוסף לאחר מכן.
  • דודו דותן בצוותא – רוב התקליט הוא תיעוד של ערב הבידור ״פסק זמן״ שהעלה הקומיקאי המנוח ב-1981. זהו התקליט המלא הראשון של דודו דותן שעולה לסטרימינג, מתוך דיסקוגרפיה מפוארת למדי, כך מסתבר. נקווה שהאלבומים האחרים יעלו גם הם בקרוב, ובינתיים אפשר להנות מהם ביוטיוב. את אחד הקטעים מהתקליט הזה אפשר לראות גם בגרסה ויזואלית.
  • בדומיה – שירי יהדות ברית המועצות ואסירי ציון. אוסף מ-1981 שבאופן משונה לא כולל את השיר ״בדומיה״.
  • גידי גוב – אני אוהב אותך חזק. השיר הוא מתוך הפרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר" של גלצ מ-2010. ‏את מילות השיר חיבר סמל נדב הררי ז"ל, שנפל במלחמת יום הכיפורים. הלחן והעיבוד של יהודה פוליקר.


Posted

in

by

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *