רדאר של פעם – פברואר 24'

תקציר הפרק הקודם: אני עובד ב-NMC ובמסגרת התפקיד אני זוכה לחלץ כל מיני שירים ואלבומים שלא היו זמינים עד היום בשירותי הסטרימינג. זהו סיפורם של הדברים המעניינים שעלו בחודש האחרון, והנה פלייליסט עם היילייטס מתוך רשימה זו: ספוטיפיי, אפל מיוזיק. הפעם מבחר אקלקטי במיוחד, שמגיע גם למחוזות הג׳אז, קברט ומוזיקת עולם.

♫ ניצן עין-הבר, גדי גולדמן – יותר ממילים 2, מנגנים אהבה
הנשפן עין-הבר והפסנתרן גולדמן עושים גרסאות אינסטרומנטליות (נעימות, תרתי משמע) לשירי אהבה ישראליים.

♫ תיקי דיין – פגישה מחודשת עם שירי גילברט או'סאליבן
השירים לקוחים מתכנית רדיו שבה ביצעה דיין את שיריו של או'סליבאן בתרגומים של אהוד מנור, תרצה אתר, נעמי שמר ודפנה אילת.

♫ צביקה פיק – שמשון
שיר שלא היה זמין עד היום בשירותי הסטרימינג, מתוך המופע/פסטיבל "שירוויזיון" הראשון, שעלה בחנוכה, דצמבר 1979. ככה זה נראה.

♫ טובה בן צבי – שירי חג ומועד
תקליט שירי חגים לילדים של הזמרת, שהוציאה תקליטים לילדים וגם של שירים ביידיש. *שימו לב – תקליט זה הוא נחלת הכלל. עוד על כך בסוף הפוסט. מצאתי רק תיעוד אחד של טובה בן צבי ביוטיוב, ספרו לי אם יש עוד.

♫ ארץ צבי – מתוך הסרט "מבצע יונתן"
"ארץ צבי" הוא שיר הנושא של הסרט שביים מנחם גולן ב-1977. בתקליטון שעלה עכשיו אפשר לשמוע לראשונה בסטרימינג שתי גרסאות אינסטרומנטליות של השיר הזה, אחת מהן עם קולה של צרויה להב (שעושה "לה לה לה"), וכמובן גם את הגרסה הידועה ששר יהורם גאון.

יעקב בר-און על לוליק, מעריב⁩, 19 פברואר 1981⁩

♫ לוליק – רומנסות ספרדיות
לוליק (אח של אושיק) לוי באלבום של קלאסיקות לדינו, שירה וגיטרה. הנה ביקורת של יואב קוטנר מינואר 1981.

♫ חמסה – חייב למות עלי (במרוקאית)
זהו כמובן הלהיט הגדול ובעצם היחיד של חמסה, שהגיעו איתו למקום השביעי במצעד השנתי התשס"ג (2003). לא יאמן שעברו כבר יותר מ-20 שנה ואפילו השיר הזה כבר נחשב סוג-של אולדיז. כשנה לאחר מכן הוציאו ב-NMC את האוסף "תן לו בדרבוקה" ולכבודו הוקלטה הגרסה הזאת במרוקאית, שעכשיו צורפה כבונוס לאלבום היחיד של חמסה.

♫ מלחינים בישראל: צברים מזמרים – משירי המלחין הצעיר ניסן כהן הב-רון
תקליט מ-1958 עם שירים שכתב המוזיקאי (שהיה אז צעיר, כפי שאפשר להבין משמו המלא של האלבום) ניסן כהן הב-רון, בביצוע הדודאים, דליה עמיהוד ולהקת פיקוד מרכז. ניסן כהן הב-רון היה מלחין, מעבד מוזיקלי, פזמונאי, מורה למוזיקה ומנחה שירה בציבור. הוא עבד עם האמנים המופיעים בתקליט וגם עם הפרברים, כתב מוזיקה לסרטים תיעודיים, ואת הלחן שכתב לשיר "היושבת בגנים" שמופיע בתקליט הזה, ביצע גם הארי בלפונטה. *גם התקליט הזה נמצא בנחלת הכלל.

♫ גילה אלמגור – במועדון הזמר של לולה הקטנה
בכלל לא ידעתי שלגילה אלמגור הייתה קריירה מוזיקלית, והיא אכן מעולם לא התיימרה להיות זמרת, אבל כבר ב-1967 הוציאה תקליטון עם 4 שירים של אריס סאן. ביוני 1973 העלתה אלמגור מופע ובו "רצף של 17 שירי קאברט עסיסיים שהפכו לקלאסיקה". הנבחרת המנצחת מסביבה: המתרגם האולטימטיבי אהוד מנור, הבמאי האגדי צדוק (הלא הוא צדי) צרפתי, ועל העיבודים ציפי פליישר, מוזיקאית שהתפרסמה גם כמנהלת המוזיקלית של ההרכב בנות חוה. המופע נערך סביב שירים על הדמות "לולה" בגלגוליה השונים, כולל לורליי ולוליטה, עם כותבים ידועים כמו האחים גרשווין וקול פורטר וגם כאלה שידועים כנראה רק לחובבי התחום. בין המבצעות המקוריות: ארת'ה קיט, מרלן דיטריך, בריג'יט ברדו, מרלין מונרו ועוד. "אני לא רואה את עצמי כזמרת, ממש לא. אני שחקנית המנסה בשלב זה למצוא דרך ביטוי בכלי שאני עובדת עליו הרבה שנים. אפשר להגיש שיר גם בקול קצת מחוספס, לא קול של זמיר. כאשר הצד הדומיננטי הוא איכות המגיש" – אלמגור בראיון למעריב, מאי 73'. עוד על המופע והתקליט אפשר לקרוא באתר של ציפי פליישר, ולקט נהדר של כתבות ותמונות נמצא באתר של צדי צרפתי.

ביקורת על "צליל שכן" בחדשות, ⁨⁨חדשות⁩, 17 מרץ 1988⁩. ליחצו על התמונה לביקורת המלאה

♫ צליל שכן – צליל שכן
הייתה להקה ירושלמית, שניגנו בה בין השאר ויקטור אזוס ואהרוני בנארי, שהמשיכו משם ללהקת אטרף (אזוס היה חבר גם בלהקות כחול ובלקאן). באלבום 6 קטעים שהלחינו והפיקו חברי הלהקה.

♫ סופי צדקה – באראשת
האלבום הזה הוא חיה קצת משונה. בין השירים ה״רגילים״ ששרה צדקה, מסתתרים ארבעה שירים שהיא לא משתתפת בהם, ושרים אותם גברים מהעדה השומרונית, בשפה העתיקה שלהם, בליווי עיבודים יפים שמשלבים מוזיקה אתנית ונגיעות של צ׳יל אאוט, שילוב שהיה פופולרי במיוחד בתקופה שבה האלבום יצא.

* מה זה נחלת הכלל? זה המונח המקומי ל-Public Domain, והכוונה ליצירות שזכויות היוצרים שלהן פגו, וזה אומר שאפשר לעשות בהן כל שימוש בלי לחשוש מתביעה. מה למשל תוכלו לעשות עם הקלטות שנמצאות בנחלת הכלל? לשים אותן בפודקאסטים, בסרטים שלכם, ביוטיוב, או לסמפל במוזיקה שלכם. חשוב לציין שאני לא עורך דין וכדאי להיוועץ באיש מקצוע לפני שתעשו משהו כזה. אבל זה מגניב. עוד על הנושא אפשר לקרוא במאמר של עו"ד אלי נחום.


Posted

in

by

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *