2002 – השנה של הבאסטרד פופ

השנה לפני 20 שנה התפוצצה התופעה המכונה "מאש-אפ". אמנם חיבורים מאש-אפיים התרחשו עוד קודם לכן, אבל ב2002 היתה התרחשות שלא היתה אופיינית לשומדבר לפניה, ושזכתה גם לשם "Bastard Pop": חיבורים בין שירים שנחשבים לקצוות הכי רחוקים זה מזה מבחינת טעם הקהל. וזה היה כל כך כיפי, מצחיק וכן, ממזרי. דובי שרגא ירים היום ספיישל מוטרף במיוחד על התופעה ההיא, שהפכה בימינו למובנת מאליה. אל תחמיצו.

תודה לקוואמי שכתב את ההקדמה הזאת לתכנית ששידרתי בקצה ביום שישי האחרון. התכנית מתמקדת באלבום As Heard on Radio Soulwax Pt. 2 של האחים הבלגים מסולוואקס שהפכו כאן ל-2ManyDJs, ובאפוס הגאוני של אוסימיסו, Intro-Inspection, ואפשר להאזין לו באתר הקצה ובכל מקום שבו אתם שומעים פודקסטים.

הקונכיה: 2002 – השנה של הבאסטרד פופ

אם בא לכם להרחיב את ידיעותיכם בנושא התכנית, קחו ערימה של לינקים שהגעתי אליהם במהלך התחקיר. נתחיל עם גרסת הוידאו לאלבום של סולוואקס שהשמעתי בתכנית, שמורכבת מאנימציה שמבוססת על עטיפות התקליטים שבהם סולוואקס השתמשו ביצירת האלבום. יש עוד 23 סרטים כאלה בערוץ, עם מיקסים שלהם לפי נושאים, וגם את סרט ההופעה שלהם, שצולם ונערך בצורה די מקורית אבל עדיין יעניין בעיקר את המעריצים כנראה (ממליץ בכל זאת לראות את הפתיח המגניב שלו):
Radio Soulwax Presents: As Heard On Radio Soulwax pt. 2

עוד בענייני סולוואקס: 2 many bootlegs הוא אתר שעשה מעריץ של כל הפעילות של האחים כדיג'יים שמלבישים שירים אחד על השני, ויש בו המון מידע על האלבום האיקוני, על תכניות הרדיו הרבות שלהם ועל שלל הבוטלגים, כלומר הדיסקים שיצרו אנשים בבית מתוך התכניות שלהם (ובאופן חובבני בדרך כלל). השתמשתי בו רבות בתחקיר, זה אחלה מקור מידע. ל-2ManyDJs יש גם אתר רשמי, אבל הוא מיועד בעיקר למכירת האלבום וללוח הופעות.

סרט מצוין שלקח לי משום מה יותר מדי זמן להגיע אליו הוא RiP: A Remix Manifesto שזמין בחינם לצפיה חוקית ביוטיוב. הבמאי הקנדי ברט גיילור יצא למסע בעקבות תרבות הרמיקסים והיחסים שלה עם חוקי זכויות היוצרים הדורסניים בארה"ב, ועשה עבודה מצוינת (למרות שחצי מהסרט מוקדש ל-Girl Talk שהוא אמן שאני לא מתחבר אליו). יופי של סרט למתעניינים בנושא:
RiP: A Remix Manifesto

עיתונאי בגארדיאן בחר ב-2009 במש-אפ שפתחתי איתו את התכנית כ"שיר שהגדיר את העשור" (הראשון של שנות האלפיים). בחירה מקורית למדי ואת הנימוקים שלו, שכוללים כמובן סיכום קצר של סצינת הבאסטרד פופ וההשפעה שלה, תוכלו לקרוא פה:
When Christina met the Strokes: the song that defines the decade

אוסימיסו שיצר את האפוס הכה-אהוב-עלי שאיתו סיימתי את התכנית, הוא גם מוזיקאי וגם מישהו שעשה לא מעט מש-אפים אחרים, שכולם נשמעים אחרת מהרוב כי יש לו סגנון יחודי משלו. האתר שלו כבר לא באוויר לצערי אבל בשביל דברים כאלה יש את ארכיון האינטרנט, שריכז את יצירותיו הבולטות בעמוד הזה:
Osymyso in the Internet Archive

בריטי חביב בשם טים מריץ כבר 20 שנה בערך פודקאסט שמשדר מש-אפים ועוד מינים של מוזיקה משונה. הוא מאוד פעיל בתחום מאז שזה התחיל, וביליתי לא מעט בבלוג שלו בזמן העבודה על התכנית, כי הוא מכסה שם באופן יסודי ומושקע את כל מה שקרה וקורה. יוזמה מבורכת מאוד שלו היא "ארכיון הבוטלגים", שבו הוא אסף את כל הקבצים שיכל למצוא וסידר אותם בקטגוריות, ותכלס אם מישהו רוצה לטבוע בים הזה, אז כנראה שלא צריך יותר מזה:
The Bootleg Archive

מהבלוג של טים הגעתי לפודקאסט שנקרא Hi-Phi Nation שעושה אותו פרופסור לפילוסופיה שהוא גם איש רדיו, והוא לוקח סיפורים אמיתיים מעניינים ובודק ומנתח את הצד התאורטי-פילוסופי שלהם. פרק אחד שהוא עשה ב-2017 מוקדש לתופעת המש-אפים, ולמדתי ממנו המון על המכניקה והמשמעויות שעומדות מאחורי מש-אפ טוב. כדאי להאזין:
Hi-Phi Nation: The Cops of Pop

על התופעה הזאת כתבתי טור קצר בזמת אמת, באפריל 2002, ולמרבה השמחה הוא עדיין זמין לקריאה בארכיון המסך המפוצל:
נפלאות הבוטלג, 05-04-2002

הנה רשימת הקטעים ששודרו בתכנית + לינקים:

חלק ראשון

Freelance Hellraiser (Roy Kerr) – A Stroke of Genius (The Strokes vs. Christina Aguilera)

The Flying Deweale Brothers (2ManyDJs) – Smells like Booty (Nirvana vs Destiny's Child)

Kurtis Rush (Erol Alkan) – Is There A Cure For The One Minute Man? Aka “One Minute Lovecat” (Missy Elliott vs The Cure)

Girls On Top – We Don't Give A Damn About Our Friends (Gary Numan vs Adina Howard)

Henry Mancini vs. The Police – Every Breath You Take/Theme From Peter Gunn – MR Ruggerio's Remix

Freelance Hairdresser (Soundhog/Ben Hayes) – Marshall's Been Snookered (Eminem vs Winifred Atwell)

2manydjs – Intergalactic (Beastie Boys vs Herbie Hancock vs INXS vs ACDC)

חלק שני

2ManyDJs – As Heard on Radio Soulwax Pt. 2

חלק שלישי

בונא מיוזיק ועידן גבריאל – אנג'וי דה שקט (דפש מוד VS בלאגן)

Danger Mouse – Encore (The Grey Album – Jay Z vs The Beatles)

The Hood Internet – Billie Wildcat Jean (Michael Jackson vs Ratatat)

DJ Shadow – Six Days (Soulwax Remix – vs B-52's)

Osymyso (Mark Nicholson) – Intro-Inspection
ויש גם קליפ של הדבר הזה!


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *