הכל זה שירבול*

* שירבול – רמיקס בעברית (ע"פ נדב רביד)
כחובב פופ ומצעדים מגיל צעיר, וככזה שהמוסיקה האלקטרונית תמיד הייתה קרובה לליבו, תמיד שמרתי מקום מיוחד לרמיקס. הרמיקס הוא פרשנות חדשה ליצירה קיימת. אפשר לעשות אותו בצורה משעממת וצפויה, שלא משנה את המקור באופן משמעותי, ואפשר להפוך אותו למשהו חדש לגמרי ורחוק מהמקור. זה יכול להיות רע וזה יכול להיות טוב, כמו כל יצירה. אבל כשזה נהפך למשהו חדש, זה בדרך כלל גם מעניין. לרמיקס אין הגדרה אחת והוא כולל הרבה וריאציות ואינטרפרטציות: משירים שבושלו מחדש אך ורק בעזרת ההקלטות המקוריות, דרך שירים שהושארה בהם רק רצועת השירה כשהפלייבק נוצר מחדש, ועד רמיקסים שקשה לזהות בהם את המקור. לרמיקס יש קרובי משפחה רבים, כמו הסימפול, הקאבר והמש-אפ וכולם מצביעים על תופעה אחת שמגניבה אותי תמיד – היחסים בין יצירות, איך ששתי יצירות מתייחסות אחת לשנייה. האינטרקציה הזו היא דבר מרתק.
כמובן שרמיקס הוא לא מושג שבלעדי לעולם המוסיקה. וזה הנושא שעומד במרכזה של סדרת האינטרנט המרתקת והמופלאה של קירבי פרגוסון מ-2010, Everything is a Remix. אוצר המילים שלי לא גדול מספיק כדי שאוכל לשפוך עליה את כל הסופרלטיבים שיש לי, אז אנסה לסכם בקצרה. פרגוסון הוא עורך-אמן, שעשה בסדרה קצרה של ארבעה פרקים בית ספר שלם, מעין הרצאת מבוא מעמיקה לכל מה שנמצא תחת הכותרת יצירה. כי יצירה, וזה משהו שתוכלו לראות בסדרה הזו, לא יכולה לעולם להיות "בריאה של יש מאין". כל אחד מאיתנו, כשהוא מתחיל ליצור, מגיע עם מטען תרבותי ומתוכו הוא יוצר. זה קורה אפילו ברמה הבסיסית ביותר, בדרך שבה אנו מתקשרים זה עם זה, באיך שאנו מרכיבים משפטים, בשפה. אפילו הטקסט שאתם קוראים עכשיו הוא סוג של רמיקס. ופרגוסון הפיקח, יצר סדרה שכל-כולה רמיקס אחד ענק של מוסיקה, קטעי וידאו, תמונות, ציטוטים ומה לא – והכל כדי להעביר את המסר שכל יצירה, רעיון והמצאה מגיעים מהרבה מקומות ולא רק מאדם אחד.
זו סדרה שערוכה בצורה מאוד חכמה. לא רק העריכה שבתוך הפרקים והופכים כל אחד מהם ליצירת מופת קטנה בפני עצמה, אלא גם בתהליך ההדרגתי שבו הוא מוליך את הצופים אל המסקנות, שנבנות זו על גבי זו, בדיוק כמו ברמיקס. זו סדרה שלוקחת תחקיר ברמה אקדמית, שהיה אפשר להפוך לכמה מאמרים ותזות ארוכים כאורך הגלות (ואין לי ספק שיש כמה כאלה) לוידאו שמצליח גם לחנך וגם להיות בידורי ו…(שוב המילה הזאת) מרתק. בכל פעם שאני צופה בסדרה אני מופתע מחדש מכמה שהיא סוחפת, וגם מכמה זה נפלא שהיא זמינה ברשת באופן חופשי, כשכל מורה יכול להקרין אותה לתלמידים שלו. לעתים נוטים לזלזל בסדרות רשת, אך את האיכות של הסדרה הזו אי אפשר לבטל – היא עולה כמה עשרות מונים על לא מעט דברים שמשודרים בטלוויזיה.
במלאות 5 שנים לסדרה, פרגוסון איגד את כל ארבעת הפרקים לסרט אחד באורך 37 דקות ו-30 שניות. אם יצירה היא נושא שמעניין אתכם, כמייצרים או כצרכנים, אז הסרט הזה הוא הדבר הכי מחכים ומגניב שאתם יכולים לראות היום, ב-HD, על המסך הכי גדול שיש לכם ועם סאונד מצוין. אז אל תהססו, תלחצו.
https://vimeo.com/139094998
בונוס טרנטינו (ויש גם על מטריקס):

ועוד בונוס, תמצות של הנקודות המרכזיות בהרצאת טד:


Posted

in

by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *