בחזרה ל-94' / נובמבר

שארית מאוקטובר: Radiohead – My Iron Lung (לייקים – 12)
ב-24 באוקטובר 94׳ יצא my iron lung, אי.פי. שהוא גם הסנונית הראשונה מתוך האלבום השני של רדיוהד. בויקיפדיה מספרים שהשיר נכתב בתור התגובה של רדיוהד להצלחה הגדולה של creep, שאליה התייחסו כקללה יותר מאשר כברכה. שיר הנושא של האי.פי. הוא אחד מהשירים האהובים ביותר מתוך the bends, אבל אני אוהב את הדיסק הזה בעיקר בזכות השיר שמגיע אחריו, The Trickster.
9411_carey
Mariah Carey – All I Want For Christmas Is You (לייקים – 10)
השיר האהוב עלי ביותר של מריה קארי. הוא הוכרז על ידי המבקרים כקלאסיקה מיד עם צאתו ונהפך לסטנדרט חג-מולד מודרני. זהו הלהיט הכי גדול של קארי בבריטניה ואני זוכר שבביקור שלי בלונדון לפני 5 שנים בתקופת הקריסמס, זה היה אחד משני השירים העיקריים שהושמעו שם ברדיו בלופ אינסופי.

Sheryl Crow – All I Wanna Do (לייקים – 11)
אחד הלהיטים הכי גדולים והכי כיפיים של השנה. זהו שיר הפריצה של קרואו מתוך אלבום הבכורה שלה שיצא ב-1993. ב-95' הוא זכה בשני פרסי גראמי, אחד מהם לשיר הטוב ביותר. במצעד השנתי של רשת ג' ב-95' הוא הגיע למקום ה-24.

Real McCoy – Another Night (לייקים – 3)
סתם שיר חמוד שמאוד אופייני לתקופה.

Blur – End Of A Century (לייקים – 10)
עוד שיר חמוד מתוך פארקלייף. בויקי כתוב שהמקום ה-19 שאליו הסינגל הגיע בבריטניה נחשב לכישלון ושדיימון אלברן התחרט קצת על שבחרו להוציא אותו כסינגל. לא ברור לי למה.

Jamiroquai – Half The Man (לייקים – 3)
הסינגל השני מתוך האלבום השני שלהם. הגיע למקום ה-15 בבריטניה.
M People – Sight for Sore Eyes (לייקים – 1)
הסינגל הראשון מתוך האלבום השלישי שלהם. הגיע למקום השישי בבריטניה.
Suede – The Wild Ones (לייקים – 19)
הסינגל השלישי מתוך דוג מאן סטאר. אם תסתכלו מקרוב, תראו שהם לא באמת קפואים.

Hole – Doll Parts (לייקים – 11)
עוד שיר של הלהקה הזאת עם הזמרת ההיא.

Sting – When We Dance (לייקים – 3)
בלדה יפה שסטינג הקליט עבור האוסף שלו שיצא בנובמבר 94'. מקום תשיעי בבריטניה.

Urge Overkill – Girl You'll Be a Woman Soon (לייקים – 11)
במקור – ניל דיאמונד, 1967. שנה לאחר מכן קליף ריצ'ארד חידש. ב-1992 הגיעה הגרסה של ארג' (איזה מין שם זה? של להקה, מסתבר) אוברקיל וב-1994 טרנטינו הכניס אותו ל"ספרות זולה" והפך אותו ללהיט ענק.

Baby D – Let Me Be Your Fantasy (לייקים – 3)
אחד מהשירים הכי גדולים של הניינטיז לדעתי ובכלל, אחד משירי הדאנס הגדולים של כל הזמנים. ההרכב הבריטי הוציא כמה סינגלים שהצליחו בדרגות שונות ואלבום אחד בלבד. השיר הזה יצא במקור ב-1992 ולא זכה לתשומת לב רבה, אבל ההוצאה המחודשת ב-94' הביאה אותו לשבועיים במקום הראשון במצעד הבריטי. בשנה הבאה יהיה להם עוד להיט, קאבר לקלאסיקה של הקורגיס.

Louis Armstrong – We have all the Time in the World (לייקים – 3)
כן כן, לא התבלבלתי. השיר הוא אכן מ-1969 ולקוח מפסקול הסרט "בשירות הוד מלכותה", אבל ב-94' זכה לתהודה מחודשת אחרי שהשתמשו בו בפרסומת של גינס ומיי בלאדי ולנטיין חידשו אותו. הגיע למקום השלישי במצעד הבריטי. כמו כן, ב-2005 במשאל שנערך על ידי BBC השיר נבחר כשיר מס. 3 ברשימת שירי האהבה הפופולריים ביותר בחתונות.

The Cranberries – Ode To My Family (לייקים – 10)
הסינגל השני מהאלבום השני שלהם. בויקי כתוב שהשיר היה פחות מצליח מקודמו (זומבי) ולא כתבו שהוא גם פחות מעצבן ממנו. 26 בבריטניה.
East 17 – Stay Another Day (לייקים – 10)
כשנה אחרי "איטס אולרייט" שמתחיל כבלדה ואז נהפך ללהיט נצחונות, החליטו חברי "מזרח 17" (בעברית זה יכול להיות שם של להקת מחאה) ללכת על בלדה אמיתית והצליחו לכבוש את הפסגה המיוחלת שנקראת "קריסמס נאמבר וואן" בבריטניה. אבל השיר בינוני. בגלל שיצא לקראת סוף השנה, הוא נכלל בסיכום השנתי של רשת ג' בשנה שאחרי (95') והגיע למקום הרביעי במצעד השנתי.

9411_insideout
Insideout – Dance! (לייקים – 1)
ב-22 בנובמבר הגיע למקום העשירי במצעד הלועזי של רשת ג' (לא השנתי) השיר הזה. לא שיר שאני אוהב במיוחד, אבל יש לו חשיבות היסטורית ולכן הוא כאן: זהו כנראה שיר הדאנס (פר אקסלנס) הישראלי הראשון. היו פה כמה נסיונות לעשות את זה קודם, גם בעברית, אבל הראשון שהצליח להישמע כמו הדברים שעשו בחוצלארץ באותם הימים וגם זכה לתהודה כלשהיא היה השיר הזה. אגב, הסיבה לכך שהוא צעד במצעד הלועזי ולא "הישראלי" היא שבמצעד העברי של רשת ג' הקפידו מאז ומעולם על כך שהוא יהיה "עברי" ולכן שירים שלא הייתה בהם עברית לא מורשים להיכנס. כך קרה שזמרת דו לשונית כמו דנה אינטרנשיונל יכולה להצעיד את שיריה במקביל בשני המצעדים, בהתאם לשפה של השיר.
את אינסייד אאוט הקימו תומר גלאט ואלון לוין כשהיו רק בני 16-17. הם חתמו עם ה-לייבל שניצח על תחום הדאנס במדינה בשנות התשעים, פונוקול, והוציאו כמה סינגלים, אך לא הגיעו לאלבום. חוץ מההצלחה היחסית במצעד המקומי, השיר זכה ליחס גם בספרד, בלגיה ושוודיה שזה דבר די מרשים כשזוכרים שמדובר בשני ילדים שהם לא עפרה חזה ודויד ברוזה. מידע נוסף על אינסייד אאוט אפשר לקרוא בפוסט הזה מתוך האנציקלופדיה של אבי גולדברגר לאוספי המוסיקה הלועזית שיצאו בישראל בשנות התשעים (אם במקרה תהיתם לאיזה רמה של אזוטריות אפשר להגיע כשפותחים בלוג או אתר).
Terry Hall – Forever J + Sense (לייקים – 2)
טרי הול התפרסם בתור הסולן של הספיישלז ולאחר מכן היה חבר בעוד 5 להקות. ב-1994, אחרי 15 שנים בתעשייה, הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו, שזכה לביקורות טובות אבל לא עשה רושם על המצעדים, כששלושת הסינגלים שיצאו מתוכו לא הצליחו אפילו להעפיל ל-40 הגדולים במצעד הבריטי. אצלנו, לעומת זאת, קיבלו את השירים באהבה רבה ובנובמבר שני השירים האלה צעדו זה לצד זה בטופ 10 של המצעד הלועזי של רשת ג'.

Boyzone – Love Me For A Reason (לייקים – 2)
(תתנהגו כאילו זה לא אני ששם את זה פה)

Sinéad O'Connor – Thank You for Hearing Me (לייקים – 4)
Green Day – Basket Case (לייקים – 27)
שיר הפריצה של גרין דיי.
9411_scatman
Scatman John – Scatman (Ski Ba Bop Ba Dop Bop) (לייקים – 33)
על פניו זה סתם עוף מוזר: זמר (או ראפר, מגמגם מקצועי או איך שלא תרצו לקרוא לזה) בעל מבטא אמריקני למהדרין בשיר עם הפקה אירופאית לחלוטין במיטב המסורת של עדת היורודאנס. אבל כשמתחילים לקרוא קצת, מגלים את הסיפור המעניין שמאחורי. זה לא חדש וחלקכם כבר מכירים, אז בקצרה: הוא נולד ב-1942. בגיל 12 התחיל לנגן פסנתר והשתמש ביכולת וכישרון הנגינה כדי להביע את עצמו כי היה לו קשה לעשות את זה בדיבור (בגלל הגמגום). הוא גילה את "שירת הסקאט", טכניקה שבה הזמר/ת מאלתרים בקולם בג'יבריש את המלודיה. הוא שמע את זה בתקליטים של אלה פיצג'רלד ולואי ארמסטרונג וזה התאים לו כי זה נתן לו את האפשרות לשיר עם הפסנתר. את אלבום הבכורה שלו שנקרא על שמו האמיתי, "ג'ון לרקין", הוציא ב-1986. שימו לב לקטע שפותח את התקליט, יש שם הדגמה לעניין הזה של הסקאט שמזכירה את יצירותיו המאוחרות יותר.

בשנות התשעים עבר לגרמניה כדי לקדם את הקריירה שלו ושם הוצע לו לחבר את שירת הסקאט לדאנס והיפ הופ. הסינגל הראשון שיצא כתוצאה מהרעיון הזה הפך ללהיט חובק עולם שהגיע למקומות ראשונים במדינות רבות (מקום 5 במצעד השנתי של רשת ג', 1995). בשיר הוא מדבר ישירות על בעיית הגימגום ובויקי נכתב שלמעשה זהו שיר שנועד לעודד ילדים שסובלים מהבעיה הזו להתגבר על הסטיגמה. ב-1999 הוציא את אלבומו הרביעי כסקאטמן ג'ון ובסוף אותה שנה הוא נפטר מסרטן ריאות.
Yaki-Da – I Saw You Dancing (לייקים – 2)
בניגוד לסקאטמן ג'ון שאי אפשר היה לברוח ממנו אחרי שההפך ללהיט, זה שיר שתכירו רק אם הייתם, כמוני, מאזינים קבועים לקופסת הלהיטים והמצעד הלועזי של רשת ג'. להיט מאוד מינורי אבל החבר'ה של גימ"ל אהבו אותו מאוד, קידמו אותו והצליחו לגרו םלכך שיכנס היישר למקום הרביעי במצעדי השבועי (לשנתי הוא לא הגיע). הצמד הזה הגיע משוודיה ואם זה מזכיר קצת את אייס אוף בייס אז לא במקרה, זהו כנראה ה"ספין-אוף" הראשון מתוך ההצלחה הגדולה של אייס סוף בייס: חבר הלהקה ג'ונאס ברגרן הפיק את האלבום שלהן וכתב את כל השירים כמעט.


Posted

in

by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *