גפרורים 9.4.2014

<< להורדת הפרק או האזנה במכשירי iOS
>> כל הגפרורים באייקסט

בואו נזרוק כמה מילים לחלל האוויר, כלומר הבלוג – סימפולים, דאבסטפ, Launchpad. עכשיו ננסה לעשות קצת סדר. מה זה סימפולים אתם כנראה יודעים. בעיקרון סימפול יכול להיות אחד משני דברים עיקריים: כשמקליטים חתיכה של סאונד – זה יכול להיות רעש רנדומלי, כלי נגינה או קול אנושי ואז "דוגמים" אותה, כלומר, הופכים לקובץ שאפשר לנגן בסביבה ממוחשבת כל שהיא או על קלידים; הדבר השני הוא כשדוגמים חלק משיר קיים כדי להשתמש בו בקטע מוסיקלי אחר. דאבסטפ הוא ז'אנר של מוסיקה אלקטרונית שהומצא בעשור שעבר ועבר גלגולים שונים לאורך השנים, כשמוטיבים מתוכו השתלבו גם בתעשיית הפופ (אמנים בולטים: Skrillex, Skream). ומהו Launchpad? בקצרה, זהו כלי (מוצר של חברת Novation) שמאפשר לנגן סימפולים ב"לייב" על ידי לחיצה על כפתורים.
כשמחברים את שלושת אלה מקבלים את הוידאו הבא, שהוא חלק מגל של סרטונים ששוטף את יוטיוב, בהם מוסיקאים שמחזיקים Launchpad משוויצים ב-mad skills שלהם בנגינה על המכשיר הזה. הקטע הזה שייך לבחור בשם Throttle, שלקח 20 שירים ודגם מוטיבים מתוכם לתוך הצעצוע עם האורות הצבעוניים כדי ליצור שיר חדש לגמרי, או יותר נכון מוטציה חדשה. השימוש במכשיר הזה נותן משמעות חדשה לגמרי למושג "זריזות ידיים". השיר הזה מצא חן בעיניי במיוחד בזכות הדגימה של הפסנתר, שלא טרחתי עדיין לברר מאיזה שיר היא במקור. עוד אחד כזה אבל עם יותר מ-20 שירים אפשר למצוא כאן.

באוגוסט 2012 הקליפ לשיר Somebody That I Used To Know של גוטייה היה אחד מהקליפים הכי נצפים ביוטיוב והשיר חרך את המצעדים ותחנות הרדיו בכל העולם. זה היה בערך חצי שנה אחרי שהשיר התפוצץ בויראליות מפתיעה (אני שידרתי אותו בספטמבר 2011 ולא היה לי מושג שזה הולך להיות להיט כל כך גדול). גוטייה הסתכל איך השיר זוכה למאות גרסאות כיסוי והחליט לעשות מעשה, בהשפעת Thru-You, הפרוייקט חוצה הגבולות של קותימן. הוא אסף כמות נכבדה מהביצועים האלה (יותר ממאה לדעתי, הפירוט כאן) וחיבר אותם למש-אפ ענקי. אחד הדברים שאני אוהב פה הוא שלא מדובר בפרוייקט יזום, אלא בדיאלוג ישיר וספונטני בין האמן והקהל, הקהל אהב את השיר ונתן את הפרשנות שלו והאמן ענה להם חזרה בכך שיצר את המוטציה הזו. וזה אחד הדברים הכי מגניבים שקיבלנו מהדבר המוזר הזה שנקרא אינטרנט.

השותפה של גוטייה ללהיט ההוא היא קימברה, מוסיקאית צעירה ומגניבה מניו-זילנד. היא אוהבת להופיע עם מכשיר בשם "לופר", שמאפשר לאמן ליצור שיר שלם, בלייב, שיהיה מורכב מערוצים ושכבות רבות של סאונד שהוא יוצר על המקום, על ידי הכפלות של הקול שלו או כל רעש אחר שהוא מפיק. זהו ביצוע חי ונפלא מפסטיבל SXSW לשיר ששודר כאן לפני יותר משנתיים, במקור מתוך אלבום הבכורה של קימברה. השליטה המרשימה שלה בקולה ובמכשיר שמסייע לה יוצרים דבר חדש ומופלא.

עוברים אל תכנית הבידור המרכזית של אמריקה – הטונייט שואו. מאז שג'ימי פאלון קיבל את המושכות מלנו, התכנית היא בעצם המשך ישיר של Late Night, שאותה פאלון הגיש בחמש השנים האחרונות. פאלון עושה הרבה יותר דברים מלנו, הוא גם שחקן והוא אוהב לשיר ולנגן. המוסיקה תמיד קיבלה מקום מרכזי בתכנית ופאלון מרבה להשתתף בקטעים המוסיקליים יחד עם האורחים שלו. זו דוגמא אחת לשפע המוסיקלי שיש בתכנית הזו: מגיש החדשות בריאן וויליאמס בקאט-אפ וידאו שגורם לו להיראות כאילו הוא עושה את הראפ של Rapper's Delight, אחד משירי הראפ/היפ-הופ הראשונים. זהו הפרק החדש ביותר בסדרה שכבר הביאה לנו "ביצועים" שלו לשירים של סנופ דוג וגם וורן ג'י.

ולסיום, עוד קטע מהטונייט שואו החדשה, שבו פאלון מזמין את בילי ג'ואל הגדול לשיר איתו את The Lion Sleeps Tonight. הם הפכו את עצמם ללהקת דו-וופ בעזרת אפליקציית לופר לאייפד (כמו הלופר שקימברה משתמשת בו) והקטע המקסים הזה הפך במהירות לויראלי וצבר בזמן כתיבת הפוסט 7,893,012 צפיות (הוא עלה לפני פחות מחודש). סחתן עליהם.


Posted

in

by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *