100 הגדולים של ברק ועידו / 2013 / חלק תשיעי

צילום: אלדד קרין (fb)
צילום: אלדד קרין (fb)

חלק 1 | חלק 2 | חלק 3 | חלק 4 | חלק 5
חלק 6 | חלק 7 | חלק 8 | חלק 9 | חלק 10

מאה השירים שברק הכי אהב ב-2013, 20-11:

20. Jagwar Ma – That Loneliness
טריו רוק אוסטרלי שהוציא השנה אלבום בכורה וזכה להצלחה ביקורתית רבה. שוב סאונד עדכני שנשמע טיפה ישן, שוב שיר יפהפה (שהוחלף ממש לפני מספר ימים) שפותח את עשרים הגדולים במצעד שלי.
הנה השיר שצעד כאן במקור, שמלווה בקליפ חמוד.
19. Body Language – Well Absolutely
לא יעזור שום דבר. השיר הזה מעלה אצלי חיוך בכל פעם שהצלילים הראשונים שלו מתפשטים אל חלל החדר בו אני נמצא. מדובר ברביעייה מברוקלין, שחבריה עובדים בין היתר עם אמנים כמו מת'יו דיר ו-Passion Pit.
18. Britta Persson – Baby No Name
עוד שיר שהייתי בטוח שיגיע לאחד המקומות הראשונים במצעד שלי. שיר פופ חזק, סוחף ומרשים של מוזיקאית אינדי-פופ שבדית שפעילה כבר כעשר שנים והוציאה השנה את אלבומה הרביעי. שיר עצום, להיט מתוק שכבש אותי מהרגע הראשון ואיכשהו מצא את עצמו רק במקום ה-18.
17. CHVRCHES – Gun
ומלהיט פופ אחד היישר אל הבא אחריו. עוד שיר סוחף ומלהיב שחלקים ממנו נשמעים לי כאילו נלקחו היישר משנות השמונים, אבל ההפקה הנוצצת והסאונד העדכני הופכים אותו ללהיט עכשווי ונהדר. ה"כנסיבות" (כל הזכויות שמורות לגיא, אצלו הגיע השיר Recover למקום ה-14) הם הרכב סקוטי מגלאזגו שנוסד ב-2011 והוציא השנה אלבום אולפן ראשון. השיר הזה הוא בעיניי הבולט והסוחף מתוכו, אבל האלבום כולו להיטי וכיפי. השיר צועד גם אצל עידו, שם הוא הגיע אל המקום ה-39, מה שהפתיע אותי, כי חשבתי שזה יגיע אצלו גבוה יותר משזה הגיע אצלי.
16. Disclosure – You & Me
עד לרגע האחרון התלבטתי איזה שיר להכניס למצעד. אלבום הבכורה של דיסקלוז'ר, צמד בריטי, שזכה לתמיכת המבקרים והקהל כאחד, הוא אלבום מעולה. לא פחות. כמעט כל שיר בו יכול היה למצוא את מקומו במאה הגדולים של השנה הזאת מבחינתי. הבוקר שמעתי שוב את האלבום במלואו כדי לנסות ולהבין איזה שיר אני הכי אוהב בו ואחרי לבטים קשים מאוד נפל הפור.
הנה המקום השני שלי, בפער קטנטן, במצעד הפרטי בין שירי האלבום הנפלא הזה. הנה המקום השלישי שלי. אבל באמת שהאלבום הזה עמוס בכל טוב. הנה עוד דוגמא.
15. The Jungle Giants – I Am What You Want Me To Be
להקה צעירה וקופצנית מאוסטרליה שבשנה שעברה הוציאה אי.פי שני ומתוכו הגיע שיר שעד היום אני מאוהב בו קשות והוא דורג אצלי במצעד של השנה שעברה במקום ה-18. השנה הם הוציאו אלבום בכורה מלא, שלצערי לא מכיל את השיר הזה, אבל הוא כן מכיל את הדבר החמוד הזה, שבאופן ביזארי הגיע אצלי גבוה יותר ממה שהגיע השיר מהשנה שעברה, אפילו שאת השיר ההוא אני אוהב יותר. לא באמת יש לי דרך רציונאלית להסביר את התופעה הזאת. גם למצעד של עידו זה הגיע, אל המקום ה-72.
בכל אופן, הנה השיר שאני הכי אוהב (עד כה) של ענקי הג'ונג'ל.
14. Royal Teeth – Wild

שיר שאני מאוד מאוד אוהב מאז שיצא לי להכיר בחודש אפריל ונטחן אצלי הרבה מאוד. לאחרונה יצא לי להאזין לאלבום הבכורה המלא של החבר'ה הצעירים האלה מלואיזינה ולצערי הוא גרוע למדי, אבל השיר הזה ממשיך לסחוף אותי גם היום, אם כי ברמה פחותה. בהחלט אפשר להגיד שאם המצעד הזה היה מתקיים מוקדם יותר השנה, השיר הזה היה מגיע לעשרת הגדולים.
13. Ducktails – Tie-Dye
וואו, איזה יופי של דבר. את השיר הזה שמעתי בפעם הראשונה באחת מתוכניות "הקצה" ומיד נדלקתי. אצתי רצתי לחפש את הדבר הזה, ומה רבה היתה אכזבתי לגלות שהוא לא קיים בשום פלטפורמה נורמלית. המתנתי בסבלנות, מזכיר לעצמי שאני רוצה לשמוע פעם נוספת את השיר הזה, עד שיום אחד, באמצע אוקטובר, הוא הופיע לו פתאום ביוטיוב.
מדובר על הרכב מניו ג'רזי שהוקם ע"י מאט מונדנייל, איש Real Estate והשיר הזה, שלקוח מתוך אלבומם הרביעי שיצא השנה, מזכיר לי בעיקר חומרים מוקדמים של Doves, שאני מאוד אוהב.
12. Sir Sly – Easy Now
עוד שיר שכנראה היה מגיע גבוה יותר אם המצעד היה נערך מוקדם יותר. אחד השירים שהכי אהבתי בחלק הראשון של השנה המוזיקלית הנפלאה הזאת. הייתי בטוח שהוא יהיה אחד מחמשת הגדולים שלי, אבל בסוף היו יותר מדי שירים יפים השנה. איזה כיף. Sir Sly הם שלישייה מלוס אנג'לס והשיר הזה, שהוא לא הסינגל הראשון שלהם, פשוט כבש אותו. בפשטות שלו, ברכות שלו, בעוצמה שלו. "עכשיו קל". עם מוזיקה כזאת? לגמרי.
11. The Howling – Shortline (Frank Wiedemann Remix)
ריי קאמינג (או ריי אקס) הוא זמר-יוצר אוסטרלי שפועל בלוס אנג'לס. הוא הוציא ב-2010 אלבום בכורה, והשנה יצא לו אי.פי שמתוכו לקוח השיר המקורי (Shortline). הרמיקס שצועד אצלי על סף עשרת הגדולים הוא של פרנק ווידמן, מוזיקאי מברלין, שלקח את השיר הסתמי של ריי אקס והפך אותו לקטע דאנס ארוך, יפה ונוגה, שהוא פשוט נפלא בעיניי.
הנה המקור, למי שרוצה את זה ביותר נוגה.

מאה השירים שעידו הכי אהב ב-2013, 20-11:

20. Lo-Fang – #88

ככה פתאום הבליח הדבר הזה לפני כמה חודשים, שיר בכורה עם שם מוזר לבחורצ'יק שבחר לעצמו שם מוזר, ותפס אותי בבת אחת ביופיו. קוראים לו מתיו המרליין והוא מנגן בכל הכלים בשיר העשיר ומלא הנשמה הזה. הוא הוציא שני שירים נוספים בהמשך, שאמנם פחות מוצלחים מהיצירה הזו, אבל עדיין מצטרפים לחשק לקראת אלבום הבכורה שלו הצפוי להגיע בפברואר.
הוא הוציא בעבר חומרים תחת שמו המקורי, אבל למרות שהם יפים הם לא הותירו יותר מדי רושם על העולם. אין כמו מיתוג מחדש כדי לשנות את זה. הנה קטע בולט.
19. Bloc Party – Ratchet
בשנה שעברה בלוק פארטי הוציאו אלבום רביעי מעולה שהפיח רוח חיים במערכת היחסים שלי איתם. הוא היה בועט, סוחף, כיפי ואף יפה כמו אלבום הבכורה. מתוכו נכנס דווקא אחד השירים העדינים אל המצעד שלי ב-2012, Day Four במקום ה-55. אם חשבתי שבכך השתקמו יחסינו, השנה הם חזרו עם EP חדש מעולה שקדם לו השיר המפוצץ והאדיר הזה שהחזיר אותי עשור אחורה – אני מאוהב שוב כמו בפעם הראשונה. באופן יאה הקליפ, מתמודד רציני על וידאו השנה מבחינתי, לוקח פוטג' שלהם מקליפים ישנים והופך אותם ליצירה חדשה מרהיבה (ולפרקים מטרידה).
18. deadmau5 & Imogen Heap – Telemiscommunications

שיר יפהפה ונוגע ללב, שמבחינה לירית יש סיכוי טוב שהוא האהוב עלי השנה. כתבה אותו אימוג'ן היפ הקנדית, ומילותיו מגוללות מערכת יחסים בשלט רחוק, או ליתר דיוק – מפרטות את השיחות הללו בפועל, אבל רק צד אחד שלהן. אנחנו שומעים את ההטרדות של עוברי אורח ושל הלו"ז הצפוף, ומאחר שאנחנו נאלצים להשלים בדימיוננו את הצד השני, תחושות הבדידות והתסכול מועצמות ביתר שאת.
Yeah, everything is fine. Why?
Am I? I don't know why.
I probably just need sleep,
It's been a busy week.
Sorry, I've got to go.
ולבסוף ישנה תחושת חסד מסוימת. השיר מסתיים ברצף של "Did I tell you I loved you today?".
אם זה לא מספיק כדי לרגש, הקליפ יפהפה אף הוא, ואחד האהובים עלי השנה. הוא ממחיז באנימציה את מה שהשיר מדבר עליו, ועושה זאת בעזרת אנימטורים רבים מרחבי העולם שכל אחד מהם קיבל חלק קטן מהשיר כדי לאייר אותו (הנה מייקינג אוף). הסגנונות המגוונים ונקודות המבט השונות שלהם יצרו משהו מיוחד ובכל זאת שלם, שמצליח לנגוע ללב כמו השיר ולהמחיש את האוניברסליות שלו.
17. Nick Cave & The Bad Seeds – We No Who U R
The tree don't care what the little bird sings. אם תעוף הציפור, מה אכפת לו לעץ? מאז ומתמיד העדפתי את ניק קייב העדין והשקט מאשר את התיאטרלי והבומבסטי. אני יודע שאלה שתי אסכולות מאוד מובחנות שבדרך כלל לא חופפות, אותי הצד החרישי שלו מצליח לרגש ברמות אחרות. אי לכך האלבומים שהכי אהבתי של קייב והזרעים הרעים היו עד כה The Boatman's Call מ-1997 ו-No More Shall We Part מ-2001. לא זאת בלבד שהם כללו את השירים הכי יפים שלהם לטעמי, אלא כמה מהיפים ביותר אי פעם בכלל. ואז בדצמבר 2012 הגיע השיר הזה, הראשון מתוך אלבום חדש, והתיישב מיד עם כל מה שאהבתי אז, יפהפה, מילים מדהימות, לעתים טורדות מנוחה. מה שהתבטא גם באלבום שהגיע בתחילת השנה. מבחינתי מדובר בטרילוגיה מושלמת.
את הקליפ ביים בשוט אחד גספר נואה, אבל אני אוהב יותר את הקליפ (ה-NSFW) לסינגל השני מתוך האלבום, שיר יפהפה אף הוא שלפרק זמן מסוים גרם לי להתלבט בינו לבין השיר שלבסוף בחרתי.
16. Jakwob – Fade ft. Maiday
שילוב סינרגטי בין מפיק בריטי עולה לזמרת-יוצרת בריטית שהיא גם כותבת שירים מבוקשת בממלכה. איחוד הדרכים שלהם – צמד יוצרים שכל אחד מהם עובד על אלבום הבכורה שלו – הוביל לשיר היפהפה הזה, שגם היווה בצדק את ההצלחה הגדולה ביותר עבור שניהם. הקליפ הכה-אלגנטי הוא כמעט חלק בלתי נפרד מהשיר, ויפה כמוהו. הבעיטה שלה באוויר כשהקצב מתחיל – וואו.
המפזזת היא ניקול אוניל, שבנוסף לריקודיה היא גם דוגמנית, שחקנית לעת מצוא וגם כפילתה של ג'ניפר לורנס ב"אקס מן: ההתחלה". לדעתי היא נראית כמיזוג בין פיונה אפל ובר רפאלי. היא עשויה להיות לכם מוכרת מקליפים נוספים בשנתיים האחרונות – רק השנה היא כיכבה בין היתר אצל ג'ון ניומן ומיילס קיין, ובשנה שעברה נצפתה בקליפ הזה, שאיכלס את המקום ה-95 במצעד שלי ב-2012.
15. Matthew E. White – Steady Pace
מכירים את זה שבסרטים המצוירים הקלאסיים של דיסני הדמות פוסעת בניחותא עם חיוך רחב על פניה, שורקת לה ניגון עליז וכל הסובב אותה – עצים, חיות וכיו"ב – מצטרף עם אפקטים קוליים? אז השיר הזה. הוא ממחיש באותה ניחותא ("As long as we are moving at a steady pace, baby, we can take our time") כמה כישרון טמון במתיו ווייט האמריקני, שנראה ונשמע כפליט קיץ האהבה ב-1967. אלבום הבכורה שלו יצא כבר ב-2012 בלייבל הפרטי שלו, ואז שוב בינואר השנה בתפוצה גדולה יותר בלייבל דומינו (שאז הכרתי אותו) שגם הנפיקה קליפים מתוכו לאורך החודשים העוקבים, ואז שוב בסוף השנה עם קטעי בונוס. במקרה שלו כל הוצאה כזו שמרחיבה את שמעו היא דבר מבורך.
דוגמה נפלאה נוספת.
14. Bonobo feat. Erykah Badu – Heaven For The Sinner
בשנה שעברה אריקה באדו חברה למארק רונסון בשיר השנה שלי, השנה היא חברה אל היוצר האלקטרוני סיימון גרין, AKA בונובו, בשיר מימי ענוג רווי-נבל מתוך אלבומו החמישי שכולו יפהפה. גם במקרה שלפנינו היא זו שכתבה את המילים, ובמובן מסוים אפשר להכניס אותן תחת מטריית הנחמה שדיברתי עליה, אלא שבמקרה הזה מדובר בבקשה לכזו ולאישוש: "שמישהו יגיד לי, גן עדן ממתין לחוטאים", "shine" "אלוהים מוכן כשאתה מוכן" וכיו"ב.
13. Bibio – A tout a l'heure
חיבבתי פה ושם מיצירותיו של האנגלי סטיבן ווילקינסון, הקורא לעצמו ביביו, שהשנה הוציא את האלבום השישי שלו, אבל מעולם לא התחברתי אליו כמו במקרה של A tout a l'heure. אני מאוהב בשיר הזה כליל. ואיך לא? מדובר בשיר פופ מושלם שביביו מספר כי הקליט אותו בחצר שלו ביום שמשי, והשמש הזו נוכחת ו/או פורצת בכל אלמנט שלו. בין המלודיה הזורחת לפסיכדליה הרכה ישנו זיקוק של נוסטלגיה, ואני סאקר ידוע שלה.
חבל שהקליפ סופר-מעפן.
12. Tristen – No One's Gonna Know
מה, יש שיר חדש לנינה פרסון? אה לא, זו בכלל מישהי בשם טריסטן גספרדארק. חרף שמה, הפעם לא מדובר בשבדית אלא בזמרת-יוצרת צעירה שפועלת בנאשוויל, וכרגע היא משמרת גם את קולה של פרסון וגם את החן העצום של הקרדיגנז, בעיקר בראשית דרכם. למעשה, במהלך האזנה לאלבומה השני והממש-מוצלח של טריסטן, שיצא לא מזמן בעזרת מימון גולשים, אפשר בקלות לחשוב בטעות שאלה הם. כך או כך, השיר הזה לגמרי צריך להיות להיט ענק.
הנה הקארדיגנז, השוו בעצמכם. דוגמה מלבבת נוספת מתוך האלבום של טריסטן.
11. Radar Brothers – If We Were Banished
האחים מכ"מ קיימים כבר כמעט עשוריים ובכל זאת הצליחו לטוס מתחת למכ"מ שלי רוב הזמן (זה היה ממש מתבקש). בתחילת השנה הם הוציאו את אלבומם השמיני והיפה שנפתח עם השיר הזה. שמעתי את "אם נגורש" כמה וכמה פעמים לאורך החודשים הראשונים של 2013, עד שפתאום קלטתי שלאט ובהדרגה הוא מתחפר בלבי. לא בכדי, יש לשיר אלמנט רפטטיבי נינוח, שיחד עם קולו השקט של ג'ים פאטנם משרה עלי רוגע, שלווה ואפילו השלמה.

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *