100 הגדולים של ברק ועידו / 2013 / חלק שישי

BestOf2013_F
תמונה: אני

חלק 1 | חלק 2 | חלק 3 | חלק 4 | חלק 5
חלק 6 | חלק 7 | חלק 8 | חלק 9 | חלק 10

מאה השירים שעידו הכי אהב ב-2013, 50-41:

50. Talib Kweli – Human Mic

טאליב קוואלי עבר כברת דרך מאז ראשית הקריירה שלו, מאז ימי "נדמה שכאב הוא מקור ההשראה היחיד שלנו"* מאלבום הבכורה המופלא שלו (כסולן) שאני כל כך אוהב. לא בדקתי אבל על פי השירים והאלבומים שלו מאז אני משער שהוא התחתן והוליד ילד או שניים – המילים המושחזות והפוליטיות והביקורתיות אמנם לא נעלמו, אבל גם רוככו בין לבין על ידי שירי אהבה מתוקים ועדינות ממוגגת. חרף חיבתי לכיוון קצת איבדתי אותו בטווח הזה, לא התחברתי לאף אחד משלושת האלבומים האחרונים שלו. ואז הגיע השנה האלבום החמישי ושילב בין העדינות היחסית לבין עושר מוזיקלי כובש בדומה לזה שכה אהבתי באלבום הבכורה מ-2002, שפע של כלי קשת וכלי נשיפה. השיר הזה שפותח את האלבום מהווה את הנקודה הגבוהה ביותר בו לטעמי, אבל גם מייצג את כל הטוב שמגיע אחריו.
* הציטוט הזה הוא מהשיר "Where Do We Go".
וגם היה שיתוף הפעולה הנהדר הזה עם מיגל. במצעד של ברק הוא כבר כיכב. וזה הסינגל החדש מתוך האלבום, אני אוהב את הקליפ (לא בגלל התחת).
49. Hot Chip – Dark & Stormy
ככה סתם, באמצע העיסוקים הנפרדים שלהם, בלי קשר לכלום ובמנותק מכל אלבום, הוציאו השנה הוט צ'יפ האהובים סינגל נפלא שכמו נועד להצטרף למוטיב הנחמה שדיברתי עליו במקום ה-51. "כשאתה מרגיש אפל וסוער, תן לי לשיר לך את השיר הזה". אוקיי!
(כמה קיוויתי שמזג האוויר בחוץ יהיה תואם לשיר הזה בבוא היום. No such luck)
בשנה שעברה הם הוציאו את אלבומם האחרון והמאכזב, שמתוכו השיר המעולה הזה הגיע למקום ה-58 שלי.
48. Josh Pyke – Leeward Side
מהשירים האלה שתופסים לך בצווארון החולצה ומושכים אותה פנימה. מרגע שמפציעה המפוחית שטופת השמש הזו – לא מכלי הנגינה האהובים עלי – אני בפנים ולכיוון הרוח. משובב נפש.
47. The Child Of Lov – Give Me
ילד האהבָ הוא בחור הולנדי לבנבן בשם קול וויליאמס, כך שאפשר להבין למה הוא משתמש בפסבדון שאמור להלום את המוזיקה המגניבה שהוא עושה. היא נשמעת כמו קלחת של מוזיקה שחורה שבמרכזה בלוז וסול, ואז מולחמים אליה Fאנק והיפ הופ שהופכים את אלבום הבכורה שלו לאחד הדברים הרעננים שיצאו השנה.
גם זה מגניב. וזה שת"פ יפה עם דיימון אלברן.
46. Beck – I Won't Be Long
בק הוציא השנה שלושה סינגלים במנותק מאלבום כלשהו, ולטעמי זהו המשובח שבהם באופן ניכר. שיר חללי, עדין וכה יפה, שעושה לי חשק לאלבום האקוסטי המובטח שלו, הצפוי להגיע בתחילת השנה. שבועות ספורים אחרי ששוחרר השיר הזה, התברר שהוא רק חלק מגרסה ארוכה בהרבה (כפי שניתן היה לנחש מהעריכה הגרועה שלו) יחד עם קים גורדון מסוניק יות' עלי גיטר. גרסה די מיותרת לדעתי – העריכה מזקקת את כל מה שיפה.
ממש לאחרונה הגיעה טעימה יפהפיה מתוך האלבום הצפוי במסגרת הופעה חיה של בק עם התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס, הודות למישהו שצילם מהקהל (איכות הסאונד מצוינת).
45. Nosaj Thing – Eclipse/Blue
מעולם לא הייתי חובב גדול של בלונד רדהד, בעיקר מפאת קולה של הסולנית קאזו מאקינו, אבל היוצר הלוס אנג'לסי נוסאג' ת'ינג הצליח לשדרג אותה לפני ולפנים עם הקטע היפהפה הזה שלו, שבו הקול שלה מרחף מעל טיפופי המוזיקה.
אפרופו "פרויקט היוצרים" שבמסגרתו בוים הקליפ הזה, אחד השירים שכמעט נכנסו למצעד שלי היה הקטע הזה של פיניקס, שהוציאו השנה אלבום חדש ומאכזב להפליא. הדבר העיקרי שעמד לזכות השיר הזה הוא הקליפ הגדול שלו, ללא ספק אחד האהובים עלי ב-2013, אבל זה לא הספיק כדי שפיניקס ייכנסו למצעד שלי השנה.
44. AlunaGeorge – Attracting Flies

בדרך שבשגרה יש צלילי יום יום שכאשר אני שומע אותם מיד קופץ לי שיר מסוים לראש – סאונד של קו טלפון, פעמוני רוח וכן הלאה – וכעת לצד Outside של ג'ורג' מייקל, כל אימת שאני שומע סירנה עולה בדעתי גם השיר הנפלא והשנון הזה של אלונהג'ורג', אסוציאציה שאני מברך עליה. זהו הסינגל השלישי מתוך אלבום הבכורה שיצא השנה לצמד הבריטי, ובצדק גמור גם המצליח ביותר מתוכו. הקליפ מעולה אף הוא, ומציג טייק עכשווי אורבני על אגדות ידועות.
43. Justin Timberlake – Suit & Tie (ft. Jay Z)
אחד עשר חודשים ועשרות פעמים שבהם שמעתי את השיר הזה, ואני עדיין מקיש אוטומטית באצבע צרדה בתחילת הבית השני. גרוב מלוקק ומזוקק במיטבו.
והצעד התימני הזה הוא אחד הקטעים האהובים עלי באלבום הראשון שצדקי הוציא השנה. שווה לראות את כל המופע הסופר-פאנקי הזה ב-BBC. הנה דוגמית נוספת, חידוש אדיר לג'קסון 5.
42. Unknown Mortal Orchestra – So Good At Being In Trouble
סוכריה של ממש מתוך האלבום השני והמלבב של שלישיה מניו זילנד, שהסבה לי קורת רוח רבה לאורך השנה. השיר הזה תמיד נשמע לי כאילו רובן נילסון הסולן שר אותו מתוך ערסל עם עיניים חצי עצומות מפאת שמש, אימג' שהקליפ (בכיכובו של כריסטופר מינץ-פלאס) עוזר לטפח.
זאת הברקה נוספת שלהם מתוך האלבום, הן מבחינת השיר והן מבחינת הקליפ (NSFW, בערך).
41. The Polyphonic Spree – Popular By Design
כמה אהבתי את פולינפוניק ספרי כאשר הפציעו – והפציעו היא המילה ההולמת – בשנת 2002. מקהלה עליזה, צוהלת ושמחה, שירי אינדי סינג-אלונג עשירים מוזיקלית, אופטימיים ומחממי לב, מה יש לא לאהוב? איכשהו די מהר ירד לי מהם, פה ושם אהבתי שירים שלהם לאורך הדרך, אבל תמיד בצריכה מדודה. השנה זה השתנה עם אלבומם הרביעי, ואני מרגיש שמאז היכרותנו המקורית לא חיבבתי אותם כך. שירי פופ מושלמים וקליימקטיים, שזה תכל'ס מה שהם תמיד עשו, אלא שמבחינתי הפעם זה קולע במיוחד.
השיר הזה הוא האהוב עלי שלהם מתוך האלבום, ואחד האהובים מהם אי פעם. המונוטוניות האפאטית של הפזמון מהפנטת אותי. היא מנוגדת כל כך למוזיקליות ולמלודיה-התמידית של ההרכב, אבל גם דרה בכפיפה הולמת אחת עם הפסיכדליה שתמיד היוותה נר לרגליהם, ובשלב מסוים קלטתי שאני אוהב את השיר יותר ויותר עם כל האזנה.
וזה הקליפ הנהדר לשיר הכה-חמוד שפותח את האלבום.

מאה השירים שברק הכי אהב ב-2013, 50-41:

50. mum – The Colorful Stabwound
פותחים את חמישים הגדולים עם שיר נוסף ששמעתי לראשונה ברדיו "הקצה" ומיד נדלקתי עליו. אצתי רצתי לחפש אותו בערוצים הרגילים (יוטיוב וכו') וגיליתי שאני לא מצליח למצוא אותו. רק כעבור חודש(!) הצלחתי להאזין לו פעם נוספת (שלא דרך האון דימנד של אתר "הקצה") וגם בהאזנות נוספות הוא המשיך להיות אהוב עליי מאוד.
מדובר בלהקה שהוקמה כבר ב-1997 ומגיעה מאיסלנד. השנה הם הוציאו את אלבום האולפן השביעי שלהם.
49. Zoo Brazil – Desert Girls Part Two – Heart's A Legend
ג'ון אנדרסון, האיש מאחורי "גן חיות ברזיל" הוציא יותר מ-160 סינגלים ושמונה אלבומים תחת די הרבה כינויים ויצר לעצמו שם של אחד היוצרים החדשניים ומוערכים ביותר בעולם הדאנס. סדרת "נערות המדבר" היא למעשה טרילוגיה של קליפים שתחילתה במפגש מלפני כשלוש שנים. "תמיד רציתי לעשות סרט שמלווה את המוזיקה שלי", מסביר אנדרסון, "והרעיון הזה סוף סוף יצא לפועל באותה פגישה עוד לפני שכתבתי אפילו תו אחד".
אני מאוד אוהב את השיר הזה (ופחות את החלק הראשון בטרילוגיה) והנה הוא כאן לפניכם, במקום ה-49.
48. Bonobo – Cirrus
סיימון גרין הוא מפיק, מוזיקאי ודיג'יי בריטי ששם הבמה שלו הוא בונובו. ארבעת האלבומים האחרונים שלו יצאו בלייבל נינג'ה טיון. שירים וקטעים רבים שלו נמצאים בכל מיני פסי-קול של פרסומות, סדרות וסרטים (בין היתר בקליפורניקיישן, ישנן בנות, גוסיפ גירל וזירת הפשע). לאלבום שהוא הוציא השנה קוראים The North Borders והוא הגיע למקום ה-29 במצעד האלבומים בבריטניה – ובצדק. מדובר באלבום נהדר עם הרבה שירים מצוינים, ומתוכו לקוח הקטע המשובח הזה.
הנה השיר שפותח את האלבום, שגם הוא היה מועמד למצעד שלי.
47. Black Light Dinner Party – We Are Golden

איזה קליפ אנימציה משגע שאוטומטית משדרג את השיר היפה ממילא הזה. השיר הזה לקוח מתוך אלבום הבכורה של "מסיבת ארוחת הערב אור שחור" (או איך שלא תבחרו לתרגם את השם של ההרכב הניו-יורקי הזה), שהם ארבעה חבר'ה בגילאים 23-25 שהיו חברים עוד לפני שהקימו את הלהקה, שבכלל הוקמה בנסיבות מעט טרגיות – מחלת הסרטן של אמו של אחד מחבריה. הם החליטו לכתוב ביחד שיר שיהיה מעט נגיש יותר עבורה, וכך יצא לפני כשנתיים הסינגל הראשון שלהם, Older Together.
46. Frida Sundemo – Snow
שיר רקיד בצורה בלתי רגילה מתחילת השנה שנדלקתי עליו באופן מיידי. פרידה היא זמרת שבדית והוציאה בינתיים רק אלבום אחד לפני כשלוש שנים. השיר הזה, "שלג", הוא סינגל נוסף בדרך למה שנראה כמו אלבומה השני.
45. Amit Erez & The Secret Sea – Not About Us (Nadav Ravid Remix)
בשנה שעברה הוציא עמית ארז אי פי בן שישה שירים יחד עם ההרכב החדש שלו (הים הסודי). כבר אז מאוד אהבתי את "Not About Us", השיר שפתח את האי פי הזה. השנה לקח נדב רביד, איש "הקצה" (בין היתר), את השיר ועשה לו רמיקס סוחף ומופלא, שבמשך תקופה ארוכה שמעתי כמעט כל יום. הרמיקס הנהדר הזה מצא את דרכו אל מצעד סיכום 2013 שלי בעיקר בזכות העובדה שהוא מכניס אותי לאווירה רקידה ולמצב-רוח נפלא.
ממש לא מזמן, בסוף חודש נובמבר, יצא האלבום החדש (למעשה, זה האלבום המלא הראשון) של עמית ארז והים הסודי, מתוכו שמעתי בינתיים רק את הסינגל ששוחרר חודש לפני כן, והוא בהחלט חביב ומעורר בי את הרצון להאזין לאלבום החדש (הגרסה של הוידאו הספציפי הזה היא ביצוע חי של הסינגל שצולם בירושלים).
נדב רביד עצמו השיק ממש עכשיו את הסינגל החדש של הצמד שלו, Polar Pair (שם הוא משתף פעולה עם מלכיאל גרוסמן) יחד עם קליפ חדש ומושקע.
44. Naughty Boy – La La La (feat. Sam Smith)
להיט ענק שאפשר היה לשמוע אותו השנה כמעט בכל מקום, והאמת היא שבצדק מוחלט. איך אפשר שלא להתאהב בשורות (הלכאורה) נאיביות והמקסימות של הפזמון: "אני מכסה את אוזניי כמו ילד, כשלמילים שלך אין משמעות אני שר לה לה לה. אני מגביר את הווליום כשאתה מדבר, כי אם הלב שלי לא יכול לעצור את זה, אני מוצא את הדרך לחסום את זה ושר לה לה לה".
גם את ליפטד עם אמילי סאנדיי אהבתי השנה.
43. Basement Jaxx – Mermaid Of Salinas
תמיד היתה לי חולשה לבייסמנט ג'קס. נכון, לא כל מה שהם הוציאו אהוב עליי, ויש כמה שירים שלהם שאני לא מסוגל להאזין להם. אני גם מקבל את זה שיש אנשים שיחשבו שהקטע הזה מעצבן או מונוטוני מדי, אבל אני פשוט השתגעתי על הדבר הזה מהרגע הראשון ששמעתי אותו. השיר הזה הוא מסיבה. השיר הזה הוא קרנבל. ובאיזשהו מקום די ברור לי שאני אוהב אותו הרבה יותר ממה ש"מגיע" לו.
בינתיים, אתם מוזמנים לדמיין את החופים של ריו ולנענע את הישבנים שלכם (ולהתעלם מהעובדה שדווקא החורף הוא זה שהתחיל היום לפתע).
42. Ben Pearce – What Might I Do
קטע דאנס/האוס משובח ביותר של מפיק מוזיקלי ודי ג'יי בריטי, שזה עבורו סינגל מקורי ראשון ואיזה יופי של דבר יצא לו. אני אוהב את הסאונד הנקי הזה, את המקצב הנהדר של מערכת התופים המהונדסת היטב הזאת ואת הבאסים ההורסים האלה. כיף לרקוד את הדבר הזה, גם אם אתם נמצאים בבית לבד.
הקליפ אמנם יצא רק באוקטובר, אבל את השיר עצמו אני מכיר ואוהב כבר מסביבות אפריל השנה. איזה כיף של שיר זה. אצל עידו הוא צועד במקום ה-66.
41. Villagers – The Bell
להקת אינדי-פולק אירית שנוסדה לפני חמש שנים והוציאה אלבום ראשון ב-2010 שזכה להצלחה מסחרית וביקורתית (בעיקר באירלנד). האלבום השני שלהם, אותו הם הוציאו השנה, מכיל כמה רגעים יפים, אבל השיר הכי יפה בו זה השיר שהגיע אצלי למקום ה-41.
כששמעתי אותו בפעם הראשונה התאהבתי בצורה די נואשת. הייתי בטוח שהוא הולך לכבוש אצלי את אחד המקומות הכי גבוהים במצעד השנתי, אבל ככל שחלף הזמן, ושמעתי אותו שוב ושוב (ושוב) שככה האהבה. בסיכומו של יום, השיר הזה מדורג בחמישים הגדולים שלי, ואני עדיין אוהב אותו, אבל הרבה פחות מאותה התלהבות מקורית באותה בהאזנה ראשונה. ועדיין – שיר יפה.

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *