100 הגדולים של ברק ועידו / 2013 / חלק שני

Top2013part2-F
המקור לרקע לקוח מהמאגר החינמי unsplash

חלק 1 | חלק 2 | חלק 3 | חלק 4 | חלק 5
חלק 6 | חלק 7 | חלק 8 | חלק 9 | חלק 10

מאה השירים שעידו הכי אהב ב-2013, 90-81:

90. !!! – One Girl/One Boy
כיף כיף כיף. מתוך האלבום החמישי של !!!, קטע מתוק ונהדר ומניע ומלא נשמה.
89. Emilíana Torrini – Speed Of Dark
כמה מקסים זה שאחרי לא מעט אלבומים ו-19 שנות קריירה שבהן אמיליאנה טוריני האיסלנדית יצרה פופ חמוד במידה כזו או אחרת, פתאום היא חותכת אל סאונד חדש בסינגל הראשון מהאלבום השמיני שלה. לא שהשיר הזה פחות מתוק מחומרים אחרים שלה, אבל היא שוחה בטבעיות רבתי בתוך האלקטרו-פופ שלו, והתוצאה היא אחד הדברים שהכי אהבתי ממנה (זה לא קשה, אני לא מאוד מתחבר אליה).
זה עדיין השיר שאני הכי אוהב שלה.
88. Baden Baden – Evidemment
באדן באדן נשמעים כמו הייצוא הצרפתי הכי מוצלח מאז פיניקס. לא שמעתי במלואו את אלבום הבכורה שלהם, שיצא באוקטובר 2012, אבל כל השירים שכן דגמתי מתוכו נשמעים מושלמים כמו זה.
87. Rizzle Kicks – Skip To The Good Bit
אני מת על צמד הפוחחים הבריטי הזה. השניים, בסך הכל בני עשרים וטיפה, הוציאו השנה את אלבומם השני שנקרא בשם הכל כך הולם "Roaring 20s", ומשתמש באותה שמחה המזוהה עם העשור ההוא במאה ה-20 לטובת סמפולים הולמים וכיף סוחף. השיר הזה מגלם את הגישה הזאת באופן מושלם למדי – מסמפל את Unbelievable של EMF ומטביע אותו בחצוצרות מריאצ'י. אנרכיה!
86. Cults – High Road
שיר מתוק מתוך האלבום השני של הצמד הניו יורקי, שיצא ממש לפני חודש וטרם שמעתי את כולו. אם לשפוט על פי השירים שכן שמעתי, השניים ממשיכים במתווה של מלודיות סיקסטיזיות קליטות ומתוקות, כך שאני מבסוט.
באלבום הראשון שלהם הם הצליחו אפילו להחדיר שיר לפלייליסט של גלגלצ (את You Know What I Mean), ואצלי ב-2011 הם הגיעו עם זה אל המקום ה-44.
85. Deco Child – Skinless Pt. 1
דקו צ'יילד הוא מפיק בריטי בשם אלכס לויד שחתום בנינג'ה טיון ומטפטף שירים מאז השנה שעברה. זה השיר הכי יפה שלו בעיניי – נשמה, פסנתר ותיפופי כפיים – שאהבתי יותר כאשר יצא במאי השנה אבל הוא עודנו יפה.
84. MS MR – Hurricane
צמד ניו יורקי שהוציא השנה את אלבום הבכורה שלו שמורכב מאינדי פופ הנוטה יותר לפופ מאשר לאינדי, מה שגורם לי לתהות איך הם לא יותר גדולים. השיר הזה יצא במקור ב-2012 במסגרת EP בכורה שהוציאו, אבל אני הכרתי אותו רק השנה כשהם הוציאו לו קליפ חדש. אצל ברק השיר הגיע אל המקום ה-92, ואני מאוד מזדהה עם הדברים שהוא כתב – שני השירים הראשונים מתוך האלבום (Fantasy הוא השני) היו כה חמודים ובנו ציפיות לאלבום השלם, אבל זה בתורו היה בעיקר יבשושי.
נצנצים!
83. Pet Shop Boys – Vocal

פט שופ בויז ממשיכים כמו פעם, ובמקרה הזה באמת מדובר בכמו פעם, כי כבר מההתחלה השיר הזה הזכיר לי את הקלאסיקה שלהם, Heart. הדיסוננס בין האוס פרחי קמעה לבין קולו התמיד-מנחם של ניל טננט חיבב עלי מאוד את השיר הזה, והקליפ הרייבי-נוסטלגי רק תרם.
לב.
82. Katy B – 5 AM
שיר שנכנס למצעד ברגע האחרון, ולו מפאת מטעמים טכניים – הוא הגיע בשלהי ספטמבר כסנונית ראשונה מתוך אלבום חדש שיגיע מתישהו ב-2014 – כי הבנתי שזה לא סתם קראש חולף אלא אני באמת אוהב אותו.
ועדיין, ב-2011, שאמנם הייתה מבחינתי שנה פחות צפופה מוזיקלית, קייטי הגיעה למקום ה-23 שלי עם הדבר היפה הזה.
81. Swim Deep – She Changes the Weather
רביעייה בריטית שהוציאה השנה את אלבום הבכורה שלה, שהקטע הזה מתוכו נשמע לי תמיד כמו גרסה מרוככת ומתוקה לשוגייזינג. למרות שזה עשוי להישמע כמו מגרעה, השיר הזה יפה. אצל ברק הוא במקום ה-86.

מאה השירים שברק הכי אהב ב-2013, 90-81:

90. Lifehouse ft. Natasha Bedingfield – Between The Raindrops
הנה משהו ששמעתי לראשונה דווקא ברדיו 88fm במהלך נהיגה מת"א לחיפה בלילה גשום (הו, הסמליות) וגרם לי לרצות להבין מה זה השיר שאני שומע. לייפהאוס הוציאו ממש בסוף השנה שעברה את אלבומם השביעי ובשיר הזה הם מארחים את נטשה בדינגפילד, זמרת R&B בריטית מצליחה, שאף פעם לא ממש דיברה אליי. בכל מקרה, גם היום אני חושב שהשיר הזה יפה, ומה שגרם לו להיכנס למצעד שלי הוא הצורה שבה שמעתי את השיר הזה לראשונה.
89. The Money Go Round – Endless Sun
הרכב אוסטרלי שמושפע בעיקר מהרכבים כמו Black Keys, טיים אימפלה, הסטרוקס והארקטיק מאנקיז לא יכול להיות גרוע, נכון? "שמש ניצחית" הוא שיר קסום ונהדר, שכיכב אצלי הרבה מאוד בפלייליסט, אבל לאחרונה טיפה המאיס את עצמו עליי ולכן ספג ירידה די חדה בדירוג.
88. White Lies – Getting Even
אוקיי, הסיפור של השיר הזה, והמיקום שלו במצעד הוא טיפה מוזר. במקור, חשבתי שהשיר שייכנס למצעד הוא דווקא "There Goes Our Love Again". הנה דברים שתכננתי לכתוב עליו: "לקח לי קצת זמן להתחבר אל השיר הזה, ובהאזנה ראשונה חשבתי שהוא די סתמי. ההאזנות הבאות, יחד עם ההאזנה לאלבום המלא, גרמו לי להעריך את השיר הזה מאוד. בעיניי זה שיר פופ סוחף, שהסיבה היחידה שהוא לא נמצא גבוה יותר היא שהוא לא מאוד חדשני ונשמע קצת כמו משהו באזורים האלטרנטיביים של שנות התשעים (לא שיש בזה משהו רע)".
באזור השליש האחרון של חודש אוקטובר, אחרי עוד ועוד האזנות לאלבום, הבנתי שהשיר שאני יותר אוהב מתוכו הוא דווקא "Getting Even". כשבחנתי את הנושא לעומק, הבנתי שהאינסטינקטים שלי נכונים, כשהשיר הזה דורג גבוה יותר ממה שדורג במקור "כך הולכת האהבה שוב" (שדשדש איפשהו במקום ה-96). אז נכון, ההבדל הוא לא מאוד משמעותי, אבל "שקרים לבנים" (הרכב פוסט-פאנק מלונדון) ניצבים בכל זאת במקום ה-88 ולא נמוך יותר.
87. Yuna – Rescue
עוברים מאנגליה אל מלזיה(!) עם זמרת שמגדירה את המוזיקה שלה כשילוב בין מרי פופינס לקולדפליי. יונה מושפעת בעיקר מפייסט, הקרדיגנז, סיה, בוב דילן ו… נו, איך לא, קולדפליי, אבל השיר הזה לא ממש מזכיר לי אף אחד מהם. הוא יצא בספטמבר ונכנס למצעד שלי די ברגע האחרון.
86. Swim Deep – She Changes the Weather

מתוך אלבום הבכורה החמוד עד מאוד של להקת אינדי בריטית שנוסדה לפני כשנתיים. האלבום יצא באוגוסט השנה, כשלפניו הגיעו כמה סינגלים שזכו לחיבוק המבקרים. גרסת הקליפ, אגב, שונה מגרסת האלבום בצורה מהותית בכך שהיא מוסיפה לפני השיר קטע של כדקה ועשרים שלא קיים באלבום בכלל. השיר עצמו מתחיל עם נגינת פסנתר רכה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, אך אף פעם לא נמאסת (לפחות לא עליי).
הנה עוד שיר חמוד מהאלבום הזה.
85. Talib Kweli – Come Here feat. Miguel
מתוך אלבום הסולו החמישי של הראפר האמריקאי הוותיק טאליב קוואלי, שמארח כאן את מיגל. מדובר בשיר ראפ חם ומלודי שמלהיב אותי בכל האזנה עם הרוך שלו. אגב, הקליפ החמוד הזה יצא ממש לפני שבוע, כחצי שנה אחרי יציאתו אי-שם באפריל.
אותו מיגל מתארח גם באלבומה החדש של ג'אנל מונה, עם השיר פריימטיים. זו הזדמנות מצוינת להביע את המיני-אכזבה שיש לי מהאלבום הזה של ג'אנל, שלא ממש התחברתי אליו, מה שמנע ממנה להיכנס למצעד השירים שהכי אהבתי השנה. לשם השוואה, הנה השיר של מונה עם מיגל.
84. לירן דנינו – שמלה כחולה
לירן דנינו הוא עוד זמר שהתחיל את דרכו המוזיקלית ב"כוכב נולד" והיה אחד המתמודדים שיותר אהבתי באותה עונה. לכן קל להבין את ההפתעה והאכזבה שלי כשהוא לא הגיע לגמר. מאז עברו כך וכך שנים, ושמעתי אותו פה ושם. תמיד התלהבתי מהקול הייחודי שלו, ומהעובדה שחלק ממה שמשפיע עליו בבחירות המוזיקליות שלו הם דברים שגם אני אוהב. בשיר "שמלה כחולה" הוא נשמע לי לפעמים כמו תום יורק, והעיבוד המוזיקלי של השיר בהחלט תורם לסיבות שבגללן אני אוהב את השיר הזה. אני מקווה שהוא ימשיך עם הדרך הזאת, כי כרגע זה נשמע לי מאוד מבטיח. וכן, אני יודע שלחלקכם יהיה קשה להתחבר לזה, אבל בעיניי זה ממש יפה.
83. The Colourist – Little Games
רביעייה מקליפורניה שהוציאה השנה אי.פי שני, ומתוכו השיר המתוק הזה. הבתים של השיר לא מאוד מלהיבים, אבל אז מגיע הפזמון החמוד והכובש הזה. בכלל, אני מאוד אוהב כשקול של זמר משתלב בצורה יפה עם קול של זמרת, וכשזה קורה, כמו כאן, נולד סוג מסוים של קסם, שפשוט כובש אותי.
82. Arctic Monkeys – Snap out of it
השירים שיצאו לאחר האלבום השני המושלם של הקופים הארקטיים לא ממש דיברו אליי. האלבום שהם הוציאו ב-2011 היה בעיניי "לא רע", אבל לא באמת מצאתי בו את מה שגרם לי להתאהב בהם בשני האלבומים הראשונים שלהם.
ממש לא מזמן יצא לי לשמוע לראשונה את האלבום החדש שלהם, AM. אני חייב להודות שבהאזנות הראשונות זה לא תפס אותי, בדיוק כפי שקרה לי עם הסינגלים שיצאו לפני. אבל ככל ששמעתי את האלבום הזה עוד ועוד, זה חלחל אליי, אותו קסם חמקמק כל כך שיש באלבום המעניין הזה. לא מספיק זמן עבר מאז שהאלבום הזה יצא ועוד קשה לי לשפוט אותו בראייה כוללת, אבל בהחלט יש בו הרבה יותר ממה שזה נראה מהאזנה ראשונה (או עשירית).
אחד הדברים שאני מאוד אוהב באלבום הזה, הוא הרצף המוזיקלי שיש בו. ניכר שיש חשיבה לא רק על הטקסטים ועל העיבודים המוזיקליים, אלא גם על הקשר (המוזיקלי) שיש בין שיר אחד לזה שאחריו, מה שהופך את האלבום ליצירה שלמה ומרתקת.
השיר שבחרתי בסופו של דבר למצעד הוא "Snap out of it". שיר קצבי עם לחן פשוט וקליט (ויפה), שמספר את סיפורו של כל אדם שכואב את העובדה שהאישה שהוא אוהב אוהבת מישהו אחר. "תחת כישוף את מהופנטת", שר טרנר יחד עם חברי הלהקה האחרים שמלווים אותו, "יקירתי, איך את יכולה להיות כל כך עיוורת? צאי מזה! אני רוצה לתפוס לך בכתפיים ולנער אותך – צאי מזה!"
81. Vampire Weekend – Diane Young
אני אוהב למדי את ערפדי סוף השבוע והאלבום שהם הוציאו השנה אהוב עליי יותר מהקודם שלהם. בדיעבד, ולאחר עוד כמה האזנות לאלבום, אני חייב להודות שאין בו הרבה מאוד שירים שאני ממש אוהב, וזה השיר הכי כיפי מתוכו, גם לדעת עידו, מהמצעד-האח, שהכניס אותו למקום האחרון במצעד שלו.

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *