תיק בראבא: ברונו

להזכירכם, "תיק בראבא" הוא "שם המטרייה" שנתתי לפרוייקטים הטלוויזיוניים של שלמה בראבא, השחקן/קומיקאי האהוב עלי ביותר בארץ הזאת, ולו רק בגלל שהטירוף שלו כל כך הולם את חוסר השפיות המקומי, ואולי את חוסר היכולת לשמור על שפיות בזמנים אלה, ולא רק בישראל. בראבא, בשיתוף עם עוד כמה אנשים מוכשרים שמיד נזכיר גם אותם, אחראי לשתיים מהסדרות המקוריות והסוריאליסטיות יותר שהופקו כאן אי פעם: "י. שוורץ ומלחמתו בחיים" (שכבר הועלתה לכאן) ו"ברונו", שמגיע אל מסך המחשב שלכם ברגע זה ממש.
"נוסטרדמוס מנבא לנו שלקראת שנת 2000, בעוד שנים מעטות, 4 שנים בערך יתרחש חורבן עולמי שיתחיל כאן במזרח התיכון ויקיף את העולם כולו. בקיצור יהיה רע מאוד, בקרוב מאוד וזה יתחיל כאן, בחוף שקט זה אבל עדיין יש תקווה…"
הטקסט הזה, למרות שהוא לא לקוח מהפינות המוצגות כאן, אלא מהעונה הראשונה של ברונו ב-93', משקף היטב את האווירה האפלה, הפסימית והאפוקליפטית שנכנסה להילוך גבוה במיוחד בשנת ה-50 לישראל. יש לי הרגשה שאני מבלבל קצת את מי שלא מכיר, אז למען הסדר הטוב: פינות ברונו המקוריות שודרו בשבועות הראשונים לשידורי ערוץ 2, כשהשבוע התחלק בין שלוש זכייניות ואנשי טלעד, משום מה, החליטו לתת לצוות בראבא-אמנון וינר-יאיר רוה להציג את לוח השידורים בפתיחת בערב ונתנו להם יד חופשית. התוצאה הייתה הזויה וחסרת כל קשר להלך הרוח העממי ותאב הרייטינג שמאפיין את הערוץ. אך אלה היו ימים אחרים. העונה הראשונה (שאורכה הכולל כ-26 דקות בלבד) שודרה מספר פעמים בכמה ימי עצמאות עד שטלעד נעלמו. היום אפשר לצפות בה בבלוג של אמנון וינר (עדכון: עכשיו גם בוימאו).
5 שנים אחרי חגיגות הפתיחה של ערוץ 2 הגיעו חגיגות 50 היובל למדינה. ושוב הוזמן אותו צוות ע"י אותו זכיין כדי ליצור המשך לברונו. וכאן מגיעה הגאונות לשיאה. השלושה הציגו את חזון אחרית הימים שלהם לעתיד (ואולי זו הייתה תמונת מראה למצב שלנו אז?) בפינות שנונות, מטורפות, אפלות ומסוגננות, הפליאו בציטוטים מסרטי מדע בדיוני ואירחו כמה דמויות מפתח בתפקיד עצמם, כשחלקם מופיעים בפרודיה עצמית מפתיעה בצורה חסרת תקדים. יאיר רוה, הכותב הראשי של ברונו, כתב אתמול בבלוג שלו על הסיבוב השני. איך שהוא זוכר את זה, החלקים הטובים ביותר נחתכו החוצה:

…בעוד שבסיבוב הראשון אנשי טלעד היו בהלם ולא התערבו בכלל בתכנים (לכן הפינות הלכו ונהיו אזוטריות משבוע לשבוע), בנגלה השנייה הזכיין כבר היה מעורב הרבה יותר. מבחינת תסריטים אני די משוכנע שוינר, בראבא ואני כתבנו כמה מהדברים הכי מבריקים שהייתי שותף להם, אבל איש מלבדנו לא יודע את זה. אני את שלי סיימתי אחרי לילות הכתיבה, ומשם זה היה העסק של וינר ובראבא לצלם ולהפיק את הכל, ואז לערוך. אבל את הסיפורים בדיעבד שמעתי בזמן אמת: מנהל התוכניות של טלעד דאז היה נכנס לחדרי העריכה ורוב החומרים היותר סאטיריים, טיפה יותר חריפים, יותר גיקיים, פחות עממיים, מעולם לא הגיעו למסך. נמחק מראשי לגמרי מי היה האיש ההוא ואיפה הוא כיום. למרבה הטרגדיה, אף אחד לא מוצא את הגרסאות המקוריות (גרסאות הבמאי), לפני הצנזורה, של הפינות האלה, עם כל מיני בדיחות “מסע בין כוכבים” ו”גברים בשחור”…

אבל כמו שתוכלו לראות מיד, החומרים המבריקים עדיין שם בפנים, הבדיחות של “מסע בין כוכבים” ו”גברים בשחור” ועוד פרודיות רבות. אתם יכולים לבחור בין הורדת הקובץ (216 מ"ב) לבין צפייה ממש כאן, מתחת לפיסקה הבאה –
תקצירים וציטוטים: 1. פתיחה: ברונו מנסה לברר על מה הרצל חשב כשהוא כתב את "מדינת היהודים". "תהרוג אותי, אם אני מבין איך השגת מקום בהר הרצל, ועוד ליד רבין?" 2. נפוליאון סלולרי: זהו הפרק הפחות האהוב עלי. 3. "יומן", דוד פרלוב: ברונו והסופר הרוסי איגור ("השחפן בשדה השיפון") מתפלספים בשחור לבן, עד שתומר יוסף בא להפריע. "גם אתה היית רופא ואין לך עבודה היום. נכון, יא רוסי מסריח? אתם לא מתביישים? אתם באים לכאן ופותחים לנו קונסרבטוריון בכל פינה!" 4. מלחמת הכוכבים: עם מוני מושונוב ורפי גינת. 5. פחד/ריימונד קארבר: הפרק האהוב עלי ביותר. 6. קץ האנושות/מסע בין כוכבים: עם רפי גינת והופעת אורח מבריקה של ירון פאר. 7. מסיבת עיתונאים/גברים בשחור: "אילו הייתה מלחמת העולם השנייה, האם הייתה קמה המדינה? -אילו הוציאנו ממצרים ולא עשה בהם שפטים… דיינו!" 8. ברונו לא יכול לישון: "איזה שיעמום, אי אפשר לישון מרוב שיעמום" 9. סטטיסטיקה: "מתוך כל 100 ישראלים, מאמינים שמין בלי אהבה זו חוויה ריקנית – 42. מאמינים שמבין החוויות הריקניות, זאת החוויה הטובה ביותר – 92. שמונה כנראה לא בארץ". וגם – BG1, הבושם של בן גוריון, בהשתתפות ג. (יפית). 10. סיום, בדרך לשום מקום: הגירסה העברית של Road To Nowhere (טוקינג הדס).

כשהחסד והרחמים יפגשו, תשקוט הארץ

[flv:http://infectzia.net/temp/video/bruno98.flv http://infectzia.net/temp/video/sea-bruno.jpg 550 419]

מותה של רקדנית דיסקו

היום (יום רביעי, 20.8.2008) וגם בשבוע הבא יוקרן באולמות של האוזן השלישית בת"א הסרט "מותה של רקדנית דיסקו". הסרט נוצר באותה השנה שבה שודרה העונה השנייה של ברונו ע"י אותו צוות: תסריט – יאיר רוה; בימוי – אמנון וינר; ובתפקיד הראשי – שלמה בראבא. אף פעם לא ראיתי את הסרט, ולכן אני בהחלט מתכנן להגיע להקרנה בשבוע הבא. כל הפרטים בבלוג של אמנון וינר.


Posted

in

, ,

by

Tags:

Comments

5 תגובות על “תיק בראבא: ברונו”

  1. תמונת פרופיל של שמרלינג
    שמרלינג

    היה נעים להזכר.
    תודה רבה פרנק.

  2. תמונת פרופיל של אלון

    אחחח, בראבא. אפשר להקרין את כל זה גם 10 שנים אחרי וזה עדיין יהיה רלוונטי ומשעשע באותה מידה.

  3. תמונת פרופיל של שירה

    תודה!!! הוא אכן גאון.

  4. תמונת פרופיל של יעל

    לטעמי דווקא הפינות של ברונו המקורי מוצלחות יותר. איכשהו ברונו 2 מרגיש מפוספס, כאילו הרעיונות לא לגמרי אפויים בגלל צנזורה מסוימת שחתכה מהם את העוקץ או שיש התחלה אבל היא לא מספיקה להתפתח במגבלת הזמן הקצר.
    תודה על הוידאו. באותה שנה הייתי בחו"ל ובכלל לא ידעתי שהיה סיבוב נוסף. סוף סוף התאפשר לי לראות אותו.
    והרי משימה לתיק בראבא הבא: ניסיתי למצוא, אך לשווא, קליפ ישן של להקתו הצבאית של בראבא בשם "צ'ארלי צ'אפלין". ראיתי קטע של כמה שניות מתוכו בערוץ 1, והוא בעצם אולי הקטע הקומי הטלוויזיוני הראשון בכיכובו של האיש המוכשר הזה. שמעת על זה?

  5. תמונת פרופיל של פרנק
    פרנק

    כרגיל, שמח להיות לעזר. 🙂
    ולגבי "צ'ארלי צ'אפלין", לא נראה לי שנתקלתי בקטע המדובר, אבל אני מניח שהסיכוי היחיד למצוא את זה הוא להיצמד לתכניות "כך היה" בערוץ 1, שכוללות לפחות פעם התכנית משהו נחמד שקשור לעולם הבידור. כמו למשל בכתבה הזאת מ-1970 על להקת פיקוד מרכז (אפשר לראות את בראבא לכמה שניות).
    *תוספת מיידית:
    ה"קליפ" לשיר שאת מחפשת נמצא במארז ה-DVD "הלהקות הצבאיות – השירים והסיפורים", להשיג בכל החנויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *