If you ever get close to a human

דרגו את המצעד השנתי
של פרוייקט 93'

Bjork
Single: Human Behaviour
Released: June 7, 1993
בניגוד לאמנים שפגשנו קודם בפרוייקט, כמו דפש מוד, דייוויד בואי או הפט שופ בויז, הפגישה הראשונה שלי עם ביורק ב-93' היא גם הפגישה הראשונה של רוב העולם איתה. חובבי אינדי הכירו אותה כבר בתור הסולנית של השוגרקיובס, אבל רוב הקהל זכה להיחשף אליה עם השיר הזה. וזו הייתה הצלחה ברורה ומיידית – הקליפ של השיר (הראשון שביים לה מישל גונדרי) היה מנוגן כל הזמן באמטיוי ובתור מי שהיה דבוק לערוץ הזה באותה תקופה, לא יכולתי שלא להתאהב. עד סוף השנה היא תוציא עוד שלושה סינגלים, אחד מהם מתוך פסקול של סרט ואחר הפך ללהיט מועדונים ענק.  NME בחרו ב-Debut כאלבום השנה ובשנה הבאה היא כבר תכתוב שיר למדונה, אז אפשר להגיד שהיא לא הייתה צריכה לחכות להכרה יותר מידי זמן.
יש הרבה אמנים ש-93' הייתה השנה שלהם, כמו אייס אוף בייס והפט שופ בויז (בעיקר בארץ) וכמו סוויד ורדיוהד. ביורק היא גם אחת מהאמנים האלה אבל מנקודת המבט שלי החשיבות שלה יותר גדולה, כי בשנה שבה נחשפתי לעולם הפופ הבינלאומי בעיקר דרך להיטים גדולים שרובם נמצאים תחת "מטריית המיינסטרים", ביורק הביאה את הרוח האלטרנטיבית למצעדים כבר מהשיר הראשון. וזה הייחוד והגדולה שלה: היא עשתה את מה שהיא רצתה ואוהבת כבר מההתחלה ולא הייתה צריכה לעבור תהליך של כמה אלבומים בשביל להגיע לאיזה הארה.[1. אפשר להתווכח עם האמירה הזו כי ביורק הייתה אמנית די ותיקה כשיצא האלבום הזה. את האלבום הראשון שלה היא הוציאה כבר בגיל 11, ועד שיצא Debut הייתה חברה בכמה וכמה הרכבים, כשהאחרון הוא כאמור השוגרקיובס שזכו להכרה בבריטניה. התייחסות שלה לעניין אפשר למצוא בראיון הזה מ-1993.] אמנם בהמשך הקריירה היא נהפכה ליותר אקספרימנטלית ואז התחלתי לאבד אותה, אבל בשלושת האלבומים הראשונים היא שילבה בצורה מושלמת מוטיבים שונים ומשונים לתוך שירי פופ וכך הצליחה לעשות קרוסאובר בטעם הפופולרי: גם לייצר להיטים וגם לעשות מוסיקה שלא מתפשרת ומהונדסת כדי לקלוע לטעמו של הקהל הרחב.
bjork-human
השיר הזה, הראשון, הוא דוגמה יפה לעניין הזה. זהו שיר דאנס שלא נשמע כמו אף שיר דאנס שיצא לפניו, עם תופים בטעם אפריקאי ואווירה כללית של ג'אז בעטיפה אלקטרונית. והקול הילדותי שלה שאי אפשר לטעות בו. אבל חשוב לציין שההצלחה של השיר חייבת המון לקליפ שלו. את השם מישל גונדרי שמעתי רק כמה שנים מאוחר יותר וגיליתי בדיעבד שהוא אחראי לכמה מהקליפים שהכי אהבתי בשנות התשעים. זהו הקליפ הראשון שלו שהתפרסם ולמעשה עד לאותה נקודה הוא לא עבד עם אמנים אחרים וביים רק עבור הלהקה שבה היה חבר כמתופף. הקליפ הצבעוני ומלא הדימיון הזה הוא מאוד גונדרי וביורק מאוד אהבה את הסגנון שלו, מה שהוביל לשיתוף פעולה ארוך שנמשך עד היום.

בונוס: אייטם על "בכורה" של ביורק שפורסם במעריב היום, 11/8/1993 (זום-אין לקריאה נוחה):
Bjork-Maariv


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

תגובה אחת על “If you ever get close to a human”

  1. תמונת פרופיל של יעל

    ולצד הוויזואליה היוצאת דופן של הקליפים (בצ'לורט הוא החביב עלי) נזכיר גם את הסטיילינג המגניב והבלתי שגרתי שלה, כמו היהלומים דמויי הטיפה מתחת לעיניים בקליפ הזה. היא נראתה אחרת מכל מה שהיה בשטח, ונשמעה אחרת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *