למי אתה קורא שוליים

בזמן האחרון אני מתחיל להרגיש שהדברים המעניינים במוסיקה בישראל קורים רק בשוליים. ודאי יהיו ביניכם כאלה שיגידו, זה כבר שנים ככה, מה נזכרת רק עכשיו. אבל יותר מזה, אני מרגיש שבזמן האחרון השוליים מתחילים להשתלט על תעשיית המוסיקה. תכלס, לא עובר יום כמעט שלא מופיעה להקה חדשה או שיוצא דיסק חדש באחד הלייבלים הקטנים. או שאמנים ידועים יותר מוציאים את האלבומים שלהם בלייבלים קטנים או באופן עצמאי לחלוטין, וגם זה אומר משהו. אני מרגיש שהמיינסטרים קצת נשאב לתוך עצמו, ממחזר את עצמו, אותם השירים ואותם ה"כוכבים נולדים". אלה מאיתנו שממתינים שיגיע האמן הבא שיוציא במשך שנים אלבומים נהדרים כמו אהוד בנאי למשל, נעדיף לחפש אותו בשוליים. וזה לא דבר טוב או רע, זה פשוט המצב כמו שאני רואה אותו.

הדבר הטוב הוא הפריחה שיש לשוליים של המוסיקה הישראלית בשנים האחרונות. אני חושב שזה כיוון שהתחיל לפני 10 שנים בערך והתגבר ככל שהאינטרנט הפך להיות נפוץ יותר. כשגבע אלון ועמית ארז ממלאים בקלות את ההיינקן הבימה קלאב, וכש"דפנה והעוגיות" הופכת להצלחה בין-לילה, בלי מכונות משומנות של יחסי ציבור או השמעות אינסופיות ברדיו, זה אומר שמשהו טוב קורה כאן. אנשים מתחילים לפתוח את האוזן לדברים שהם לא מכירים, ומכיוון שאמצעי התקשורת המסורתיים לא מסייעים להם בכך, הם פונים לאינטרנט או לחברים שלהם. ואלה המקרים של האמנים ששומעים עליהם "מפה לאוזן", ונכון, זה קרה גם לבית הבובות.

דברים טובים קורים כשמחברים מוסיקה ואינטרנט. דוגמה אחת היא גיא חג'ג', לשעבר מנהל השרת העיוור והיום מפעיל את הטור הנהדר "עונג שבת". לאחרונה הקים גיא יחד עם המוסיקאי מורפלקסיס לייבל חדש, צפוני למהדרין בשם hiss records. את הלייבל הם הקימו מהסיבה הנכונה – הם רצו להוציא דיסק לחברה המוכשרת שלהם, שני קדר. אז עם הרבה אהבה למוסיקה שלה ורצון עז להוציא אותו החוצה כדי שגם אחרים יוכלו לשמוע, הוקם הלייבל החדש והדיסק של שני (שהייתה פעילה עד היום בעיקר בעיצוב עטיפות יפהפיות) ייצא בקרוב לחנויות. עד אז, הלייבל החדש מתהדר בכך שהוא נותן לכם לשמוע את כל הדיסק בחינם. וכמו שגיא כתב: "נזרקו כבר השוואות לסאונד של 4AD מתחילת הניינטיז, לפי-ג’יי הארווי, אבל אני מתעקש לומר: עזבו אתכם מהשוואות. פשוט תקשיבו." (ואני מוסיף – לי היא מזכירה בעיקר את מאזי סטאר). על התהליך שכרוך בהקמת הלייבל והוצאת הדיסק אפשר לקרוא בבלוג המקסים של גיא ובני (מורפלקסיס).

ובל נשכח שה"אינטרנט" הזה יכול להיות גם מאגר בלתי נלאה של מידע, אבל צריך את האנשים הנכונים שיעשו עם זה משהו. אז האנשים הנכונים נמצאים באתר qube ולאחרונה עלתה שם האנציקלופדיה למוסיקה האלטרנטיבית בישראל. זהו מפעל מבורך מאין כמוהו שנותן לנו מקום אחד שמרוכזים בו ביוגרפיות, דיסקוגרפיות והשמעות שירים מכמעט כל האמנים העיקריים שפועלים בשוליים הישראליים כיום. אם התחום הזה מעניין אתכם, זה מקום טוב להתחיל בו.


Posted

in

by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *