rock and roll is our epiphany

פוסט אורח מאת ניצן (PsychoCandy)
בעקבות ההודעה הרשמית על מותו של ריצ'י אדוארדס, הגיטריסט והמשורר המיתולוגי של המניק סטריט פריצ'רס, שנעלם לפני 13 שנים, החלטתי לחזור קצת אל האלבומים המוקדמים של החבורה ממנצ'סטר. חזרתי ישר להתחלה – אל אלבום הבכורה משנת 1992, Generation Terrorists.

באמצע האלבום נמצא השיר Little Baby Nothing. כל מי שאוהב מוזיקה מכיר את הרגע המופלא והנדיר בו שומעים שיר כלשהו בפעם הראשונה, והוא חורט בך משהו לנצח. בשמיעה הראשונה קלטתי בעיקר נוכחות נשית בולטת, יוצאת דופן. קול פגוע ומסקרן, נשי אבל נשמע צעיר מאוד. בנסיעה ארוכה הביתה השיר הגיע פתאום באוזניות. רציתי לחבק את הבחורה הזו והקול הנפלא שלה, שמספרת על המוות היומיומי שלה, מנוצלת שוב ושוב ע"י גברים מתחלפים.

My mind is dead, everybody loves me
Wants a slice of me
Hopelessly passive and compatible
Need to belong, oh the roads are scarey…

דרך המילים של ניקי וויר וריצ'י אדוארדס, טרייסי לורדס, הזמרת האורחת בשיר, מספרת את סיפור החיים שלה. עוד לפני גיל 18 החלה לורדס הקטינה, שברחה מאביה האלים והאלכוהוליסט, להכנס לתעשיית הפורנו. במהרה היא כיכבה במגזינים (פנטהאוז למשל) ובכמעט מאה סרטי פורנו. במקור, הלהקה רצתה שקיילי מינוג תשיר את השיר, אבל העניין נפסל עקב בירוקרטיה טיפשית של חברת התקליטים, וטוב שכך. מינוג הצטרפה לשיר בהופעה חיה ב-1997. ההתאמצות הניכרת שלה מחבלת בכנות של השיר, באותנטיות של זו שבאמת יודעת, שבאמת הייתה שם.

And if Im starving, you can feed me lollipops
Your diet will crush me
My life just an old mans memory

עם או בלי קשר לבלונדינית האוסטרלית, ג'יימס דין בראדפילד, הזמר והגיטריסט הראשי, סיפר שהמניקס לא רצו בשיר הזה זמרת סטנדרטית, אלא סמל. מישהי שתצדיק את המילים. מה שיפה בבחירה הזו, היא שטרייסי לורדס היא יותר מעוד שחקנית פורנו לשעבר, יותר מסמל הקורבן. היא סמל לכך שאפשר להמשיך הלאה, ללא קשר לטעויות העבר. היא הצליחה לצאת מהעולם הזה, ובמהלך השנים בנתה לעצמה קריירה עצמאית. היא התארחה בסדרות אמריקאיות שונות ("וויל וגרייס", "רוזאן", "מלרוז פלייס") וגם בסרטי קאלט ("נער שוליים" עם ג'וני דפ, "בלייד"). היום אפשר לראות אותה ב"זאק ומירי עושים פורנו", סרטו החדש של קווין סמית'. מלבד הדואט עם המניקס, היא הוציאה אלבום בשנת 1995 וכמה סינגלים, חלקם מצליחים מאוד.

לורדס בעיני רבים היא גם סמל של כוח. כשחשפה את העובדה שהשתתפה בסרטי פורנו בהיותה קטינה, הוחלט לשנות את החוקים הפדרליים בנושא, וכיום ישנן הגבלות רבות שמחייבות אולפני פורנו לוודא שהשחקנים אינם קטינים. אז נכון, תעשיית הפורנו לא קרסה כתוצאה מההחלטה הזו, ולא ברור עד כמה האכיפה במקרים כאלה יעילה,  אבל בעולם הפורנו המניפולטיבי לכל שינוי קטן יש חשיבות גדולה.
בחוברת המצורפת לאלבום ישנם ציטוטים לכל אחד מהשירים. לשיר הזה צורף ציטוט של ולרי סולאנס [1. הציטוט של ולרי סולאנס שצורף במקור בבוקלט:
"The male chromosome is an incomplete female chromosome. In other words the male is a walking abortion; aborted at the gene stage. To be male is to be deficient, emotionally limited; maleness is a deficiency disease and males are emotional cripples."
~ Valerie Solanas], הפמיניסטית הקיצונית שחיברה את "מניפסט החלאה", (S.C.U.M Manifesto) שקורא להשמדת המין הגברי וכינון חברה המבוססת על נשים בלבד, וידועה גם בתור זו שירתה באנדי וורהול. מרתקת בעיניי העובדה שמחברי השיר, למרות היותם גברים, מקבלים את טענתה של סולאנס בנוגע למנטליות הגברית, שלדעתה נובעת מהיותם חולים ונכים רגשית (בבית הראשון בשיר נאמר שמנטליות זו היא מנטליות של גניבת אהבה והריסת יופי ובתולים).
אחד מהדברים הנפלאים בשיר הוא הניגוד בין תמונת הרקבון הנפשי הקודרת שנובעת מהמילים, להשתלבות השמחה של הגיטרות עם הקלידים הנוצצים והאווירה האופטימית. השורות האחרונות בשיר מזקקות את המהות של המניקס ושל אלבום הבכורה שלהם, שבעט בכל מוסד אפשרי ובכל הנחה חברתית, מתוסכל ממה שקורה בעולם אבל בכל זאת רוצה לעשות משהו ולשנות הכל:
Rock n roll is our epiphany
Culture, alienation, boredom and despair


Posted

in

by

Tags:

Comments

5 תגובות על “rock and roll is our epiphany”

  1. תמונת פרופיל של נטי
    נטי

    תמיד כיף ומעניין לשמוע את הסיפורים שנמצאים מאחורי השירים, שלא ידעת עליהם לפני כן.
    P.S.
    (נסי להגיד לטליה עכשיו שאת ממסמרת אותה לקיר!)

  2. תמונת פרופיל של דודי
    דודי

    המניקס מווילס, לא ממנצ'סטר.

  3. תמונת פרופיל של chupchic

    את בטח מתארת
    לעצמך, מה זה עושה לי.
    🙂
    תודה
    תמשיכי
    זה נעים

  4. תמונת פרופיל של עידו שחם

    פוסט חביב מאוד, אין כמו המניקס. יש גם קליפ לשיר הזה שאפשר לצרף.
    מצטרף לדודי שאומר שהחבר'ה מוויילס ולא ממנצ'סטר. נכון, היה מתאים להם להיות ממנצ'סטר, אבל לא כך הדבר.

  5. תמונת פרופיל של ניצן
    ניצן

    תודה על התגובות:)
    נכון, שכחתי מהקליפ. אולי כי לא כל כך אהבתי אותו.
    http://www.youtube.com/watch?v=cUaytvw9AaM

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *