בחזרה ל-94' / יוני + השלמות

Guns N' Roses – Since I Don't Have You
במקור של הסקייליינרז מ-1958, הביצוע הזה לקוח מתוך האלבום "אינסידנט הספגטי?" של הלהקה האהובה רובים ושושנים, שהיה מורכב כולו מקאברים. אפילו היה שם שיר של צ'ארלס מנסון.
The Beautiful South – Everybody's Talkin'
במקור, פרד ניל (1966) אבל הייתה זו הגרסה של הארי נילסון שיצאה 3 שנים מאוחר יותר שטרפה את הקלפים. ב-94' הגיע תורם של הדרום היפה. יש לשיר הזה יותר ממאה ביצועים.

Aswad – Shine
Don't Turn Around בביצוע אייס אוף בייס, שנסקר כאן לא מזמן, הוא קאבר לשיר של הלהקה הבריטית אסוואד. זהו הלהיט השני שלהם, מקום חמישי בבריטניה. הלהקה הוציאה כשלושים אלבומים מאז 1976 ועד היום.

Portishead – Numb
נועה ליברמן-פלשקס כותבת על השיר שגילה את פורטיסהד לעולם והביא איתו את בשורת הטריפ-הופ.
Prince Ital Joe Feat. Marky Mark – United
אחד הלהיטים הכי גדולים של השנה, בעיקר באירופה ובישראל, שבה הגיע למקום הראשון. סיים את השנה במקום ה-24 בשנתי. מעניין שלמרות ששני המבצעים אמריקאים, השיר הזה לא מופיע במצעדים של ארה"ב ובריטניה. פרינסל אייטל ג'ו הוא דומיניקני שגר בארה"ב והוציא אלבום אחד עם מארקי (וולברג) מארק. הוא הוציא עוד כמה סינגלים אבל רק השיר הזה הפך ללהיט. הוא מת בתאונת דרכים ב-2001.
Youssou N'Dour ft. Neneh Cherry – 7 Seconds
חלק מאיתנו מחזיקים כמות גדולה של פרטי טריוויה חסרי כל ערך בתוך הראש. פרט כזה שמלווה אותי משום מה מאז ועד היום הוא ששני שירים שהפכו ללהיטים מאוד גדולים נכנסו יחד למצעדים ב-94' וכל אחד מהם בסגנון אחר לגמרי. אחד מהם הוא השיר הזה ולשני נקדיש פוסט מיוחד שיעלה כנראה מחר.

יוסו נ'דור הוא מוסיקאי פורה מסנגל שהתחיל ליצור בסוף שנות השבעים. אמנם כבר בשנות השמונים היו לו גיחות לעולם הפופ כמו תפקיד אורח בשיר של פיטר גבריאל, אבל הפריצה הגדולה למודעות של המערב הייתה עם הלהיט הענק הזה, דואט עם ננה צ'רי. השיר כבש מצעדים בכל העולם (מקום שלישי בבריטניה) ואצלנו הגיע למקום הרביעי במצעד השנתי של רשת ג'. את הקליפ הפשוט והיפה ביים סטפן סדנווי שהתארח כאן כבר כמה פעמים. יוסו נ'דור ממשיך ליצור ולהוציא אלבומים, אבל בשנים האחרונות עוסק גם בפוליטיקה ולמשך שנה וחצי מילא את תפקיד שר התיירות והתרבות של סנגל.
Soundgarden – Black Hole Sun
זה השיר שהגיע יחד עם "סבן סקנדז" למצעדים בתחילת יוני 94'. ולמרבה הפלא, הוא בכלל לא יצא כסינגל בארה"ב. המעריץ ג'קי שרגא מדווח מהשטח. מוקדם יותר, בפברואר, יצא עוד שיר אהוב כסינגל, Spoonman.

The Grid – Swamp Thing
מקום שלישי בבריטניה, להיט גדול גם בארץ ושיר אלקטרוני מצוין.
2 Brothers on the 4th floor – Dreams (Will come alive)
לא ענק כמו הלהיט שקדם לו, אבל עדיין אחלה. מקום ראשון הולנד! ומקום 14 במצעד השנתי של רשת ג' (כשבאותו מצעד, "לעולם לא לבד" הגיע למקום השמיני. יש מצב שחלק מהמדרגים לא הבדילו בין שני השירים).

Tuti Kanta – Wal Wazil Wal Wa
הנה עוד שיר שאתם כנראה לא מכירים. אבל במדינה הקטנה ששמה רשת ג' של שנות התשעים, זה היה אחד השירים הכי גדולים של 1994. השיר הזה הגיע למקום הראשון במצעדים השבועיים ולמקום ה-35 במצעד השנתי. הזמרת, שמגיעה במקור מאינדונזיה (משם גם מגיע שם השיר), כל כך אזוטרית שאין לה אפילו ערך בויקיפדיה. אבל סבבה של שיר.

Weezer – Undone (The Sweater Song)
השיר הזה הוא אחת הקלאסיקות הכי גדולות של וויזר. אז קראתי עליו קצת בויקיפדיה ומספרים שם שריברס קואומו אמר שהשיר התחיל כניסיון לכתוב שיר בסגנון הוולווט אנדרגראונד, אבל מה שיצא זה בעצם גניבה ממטאליקה (סאניטריום). ואני מקשיב לשיר וחושב, על מה הוא מדבר? זה בכלל "וור איז מיי מיינד"!

Kyuss – Demon Cleaner
את השיר הזה שמעתי לראשונה ב-2002/3, בתקופה שבה גיליתי את קווינז אוף דה סטון אייג' והתחלתי לחטט בהיסטוריה שלהם כדי למצוא עוד דברים מגניבים בסגנון. הקשר הוא הדוק במיוחד – אחד הגילגולים של קווינז היה מורכב כולו מחברים לשעבר בקאיוס. הלהקה הייתה פעילה בין 1987 ל-1995 והוציאה 4 אלבומים. השיר הזה מופיע באלבום השלישי, שיצא ב-94'. אני עדיין לא ממש מכיר את הלהקה, אבל השיר הזה תפס אותי מיד כי זיהיתי בו את סגנון הכתיבה שאהבתי מהשירים של קווינז, ובעיקר את השינוי ההרמוני שמתרחש קצת לפני נקודת ה-3 דקות. לתת-הז'אנר הזה קוראים "סטונר רוק", אם במקרה שאלתם את עצמכם.

עוד שירים שיצאו בחצי הראשון של 1994

Green Day – Longview
בפברואר יצא הסינגל הראשון מתוך "דוקי", למעשה הסינגל הראשון שהלהקה הוציאה אי פעם, למרות ש"דוקי" היה כבר האלבום השלישי שלהם. הגיע למקום ה-30 בבריטניה ולמקום הראשון במצעד ה-Modern Rock Tracks בארה"ב.

R. Kelly – Bump N' Grind
אחד הלהיטים הכי גדולים של השנה בארה"ב. בילה 4 שבועות במקום הראשון שם וגם 12 שבועות במצעד האר'נ'בי. לא עשה אימפקט גדול מדי בשאר העולם.

Sting – Nothing 'Bout Me
השיר שסוגר את "עשרת סיפורי סאמנר" שיצא בשנה הקודמת וזהו גם הסינגל האחרון מתוך האלבום הזה. מקום 32 בבריטניה.

Sonic Youth – Bull In The Heather
הסינגל היחיד מתוך האלבום שאני לא אנסה אפילו לתרגם את שמו, Experimental Jet Set, Trash and No Star. קלאסיקת אלטרנטיב. מקום 24 במצעד הבריטי.

CJ Lewis – Sweets For My Sweet
במקור של הדריפטרז, 1961. גרסת הרגאמאפין הזו הצליחה מאוד, הגיעה למקום השלישי בבריטניה ולטופ 10 בארצות נוספות.

Beastie Boys – Get It Together
עוד קלאסיקה שלהם, מקום 19 בריטניה.
Milla – Gentleman Who Fell
שיר לא רע בכלל, לטובת מי שלא ידע שהייתה לה גם קריירה מוסיקלית קצרה.

Gloworm – Carry Me Home
אחד משירי היורודאנס היפים של השנה ושל בכלל. הגיע למקום התשיעי בבריטניה והצליח גם ברשת ג'.

Jamiroquai – The Kids
שיר ששמור אצלי במקום טוב בלב בזכות הדבר הזה.


Posted

in

by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *