too much is not enough

Artist: U2
Single: Numb
Video Premiere: June 23, 1993
כחלק מהסדרה לפני 20 שנה שבמהלכה אני וכותבים נוספים חוזרים אל שירים משמעותיים שיצאו בשנות התשעים.

לפי אנציקלופדיית יו-2 שברשות ניצן, התאריך הרשום למעלה הוא זה שבו שודר בהקרנת בכורה הקליפ של Numb. זהו השיר הראשון ששוחרר מתוך האלבום "זורופה", אלבום האולפן השמיני של הלהקה. במקור זה היה אמור להיות EP שיוצא על הדרך בהפסקה שהייתה בטור הארוך Zoo TV, אבל בזמן ההקלטות חברי הלהקה החליטו להפוך אותו לאלבום שלם. אני מסתכל על האלבום הזה בתור ה-Kid A של יו-2, מכיוון שהיה האלבום שהגיע אחרי "אכטונג בייבי", שהצליח בטירוף והגדיר מחדש את הסאונד של הלהקה. בדומה למה שקרה עם רדיוהד, שרבים ציפו מהם לאלבום נוסף מלא בשלאגרים אחרי "אוקי קומפיוטר", "זורופה" היה אלבום פחות להיטי ויותר אקספרימנטלי.
דבר מעניין שאני זוכר שקראתי עליו בזמן אמת: מכיוון שזה היה מעין "אלבום ביניים" ומסיבות שונות שקשורות למערך ההפצה, הוחלט באופן יוצא דופן לא להוציא מתוכו סינגלים לחנויות כפי שהיה מקובל באותה תקופה. לכן אני מציין פה את הקרנת הבכורה של הקליפ. כמו כן, הקליפ יצא למכירה ב"וידאו סינגל" – קלטת וידאו עם שלושה קליפים. אמן נוסף שבחר בדרך דומה לקדם את האלבום שלו באותה שנה הוא ברי סחרוף עם "סימנים של חולשה"; הוא יצר כמה קליפים לשירים מתוך האלבום במקום לשלוח תקליטי שדרים לרדיו, צעד מהפכני באותה תקופה שבה רק חלמנו על ערוץ מוסיקה ישראלי.
Numb הוא יצור מיוחד בתוך הדיסקוגרפיה של יו-2 ולא רק בגלל שדה אדג' ממלא כאן את תפקיד הסולן. הטקסט שנורה במונוטוניות מפרט רשימה של דברים שהדובר ממליץ לא לעשות. העיבוד מינימליסטי משהו וכולל רעשים תעשייתיים אבל אי אפשר להתעלם מזה שמה שעושה את השיר זה הקליפ שלו, שניכר שנעשה בתקציב אפס, בשוט אחד ועם הרבה הומור. רגע זכור במיוחד מתוכו קורה באמצע כשכולם יוצאים מהפריים וכל מה שרואים זה קצת אור מרצד ועשן. אני זוכר שהקליפ הוקרן אצל ריי קוקס באמטיוי ואחריו קוקס הכריז – "זהו הקליפ החדש של יו-2" ואז הוקרן חושך למשך שתי שניות. הקליפ הגניב אותי מאוד והשפיע עלי; שנתיים מאוחר יותר יצרתי עם שני חברים חיקוי שלו בשיעור בימוי בתיכון.
עוד דבר מעניין שהספקתי לשכוח ב-20 השנים האלה ואני שמח שגיליתי מחדש, הוא הוידאו-רמיקס של השיר הזה (בתחתית הפוסט), שנעשה על ידי קבוצה בשם Emergency Broadcast Network. מדובר בקליפ שהקדים את זמנו (ואת קותימן) בכך שעשה מש-אפ הזוי בין השיר לבין מגוון של קטעי וידאו, חלק תיעודיים, שאין ביניהם שום קשר. תזכרו שמדובר בעידן הטרום-דיגיטלי ודברים כאלה לא היו נפוצים כלל וכלל. נחמד להיזכר שב-93' יצירה תקדימית כאלה הייתה יכולה להגיע גם מלהקת איצטדיונים כמו יו-2.
וגם זה מעניין.


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

תגובה אחת על “too much is not enough”

  1. תמונת פרופיל של יעל ר.

    רק שאצל ברי סחרוף, בניגוד ל-י'2, לא היה ממש תקציב לקליפים. כל מי שרצה לעשות קליפ על חשבונו קיבל רשות. כך יצאו כמה קליפים לא משהו ("הזיות" למשל, אבל נדמה לי שהוא יצא גם כסינגל לרדיו או הושמע שם איכשהו במקביל), ששיאם הוא זה של השיר היפה "תני לי מקום" – אפילו ברי עצמו היה שמח למחוק את קיומו מן העולם.
    "זורופה" היה תחילת הירידה אחרי הפסגה של "אכטונג בייבי". אבל סיבוב ההופעות היה כיפי. נשארה לי מהאלבום בעיקר החוויה של איזה טרק מתיש בניו זילנד שיצאתי אליו בגלל קומדיה של טעויות עם בחורה קוריאנית שכמעט לא מדברת אנגלית, והתקשורת בינינו הורכבה בעיקר מקללות על המסלול, משקל הגב וטיפוס בעלייה (מבינים את הכוונה גם כשזה בקוריאנית), ולשיר ברצף שוב ושוב את Staring at the sun, שהיה השיר היחיד שהצלחנו לחשוב עליו ששתינו ידענו את מילותיו באותה תקופה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *