100 השירים שיאדו הכי אהב ב-2012: חלק רביעי

100-81 | 80-61 | 60-41 | 40-21 | 20-1

מילים מאת עידו ישעיהו, שמנהל כזכור את בלוג הטלוויזיה המצוין קפה+טלוויזיה
>> להורדה: כל השירים במקומות 40 עד 21

sherlock

40. Susanne Sundfor – White Foxes
מאה השירים שהכי אהבתי השנה: 40 הגדולים!

אני יודע שאצל רבים מחבריי השיר הזה נמצא בעשיריה העליונה בסיכום 2012 שלהם, שלא לומר ממש שיר השנה, וגם אני חושב שמדובר בשיר נורא יפה (מתוך אלבום נפלא שכולו באותה רוח, ולמעשה המכלול שלו טוב יותר בעיניי מהשיר הספציפי הזה), אבל איכשהו הוא לא מפיל אותי עד כדי כך. יש בו איזו פיזור שגורע ממנו לטעמי, והכוחות הנורדים היו השנה כל כך חזקים עד שצפויים אצלי בהמשך המצעד עוד כמה שעושים דברים דומים לאלה של סוזן סנדפור, אבל נגעו בי הרבה יותר. כך או כך, מדובר כאמור בשיר נורא יפה, כזה שמצליח לצנן ולחמם את הלב בו זמנית.
זהו האלבום השלישי של סנדפור הנורבגית, שבארצה כבר נחשבת בצדק לתופעה ולכישרון אדיר. נדמה שעם האלבום הזה, שיצא באוקטובר, היא בדרך לכבוש את העולם. ביום שלישי הקרוב היא תופיע בטקס פרס נובל, בנוסף היא גם משתתפת בשיר החדש של רויקסופ, שצפוי לצאת כסינגל מתישהו בקרוב.
39. The Invisible – Protection
קטע מהפנט מתוך האלבום השני של ההרכב הבריטי הזה, שיצא השנה בלייבל נינג'ה טיון. ככל ששמעתי אותו כך הוא ושכבותיו חדרו והזדחלו לי מתחת לעור, ואני מאמין שמי ששומע עכשיו את השיר בפעם הראשונה לא יבין ממש על איזו חוויה אני מדבר. בקליפ מתנגנת גרסה מקוצרת של השיר, המקור באלבום אורך קרוב לשמונה דקות ונגמר בכמעט שתי דקות של שירה אפריקאית על רקע צלילי הסיום. פשוט מופלא.
הנה שיר נהדר נוסף מתוך האלבום, וקומוניקטיבי יותר.
38. Youngblood Hawke – We Come Running
להקת אינדי רוק מלוס אנג'לס שיש לה את כל הנתונים להיות או מעצבנת בטירוף או מלבבת להפליא. השיר הראשון שלהם הוא המנון כיף אדיר, שיר שהם כתבו כדי לנחם את עצמם בעודם עובדים בעבודות מעפנות ומנסים להצליח בשוק המוזיקה. אז הצליח להם השנה, הם הוציאו אי.פי בן ארבעה השירים (ש"באנו בריצה" הוא באופן ניכר המשובח שבהם), זכו להשמעות רבות בארה"ב ועובדים על אלבום הבכורה שלהם.
37. Shields – Mezzanine
היה השנה לא מעט אינדי פופ/רוק כיפי, אבל ההפצעה של שילדז, הרכב בריטי שהוציא לפני ממש פחות מחודש את אי.פי. הבכורה שלו 'קליידוסקופ', משמחת במיוחד. המתיקות והעונג של סינגל הבכורה הזה, Mezzanine, כולל קליפ כה חמוד ויצירתי, גרמה לי באופן מיידי לתלות בהם תקוות בנוגע לחומרים עתידיים שלהם. החדשות הטובות הן ש'קליידוסקופ' לגמרי מממש אותן. אם אהבתם את השיר הזה, כדאי לכם לשמוע את האי.פי. במלואו. ניתן להאזין לו ו/או להוריד אותו בחינם באתר שלהם.
השיר החותם את האי.פי. הוא חידוש ל"פרעונים" המעולה של SBTRKT, שיר שאני אוהב עד מאוד ואיכלס את המקום החמישי שלי במצעד של 2011. המקור אמנם הרבה יותר טוב, אבל הנקודה היא שעצם הבחירה בו ממחישה שגם יש להם טעם טוב במוזיקה 🙂
36. Mac Miller – Party on Fifth Ave
עם מאק מילר הבנתי שבאופן מעניין בשנים האחרונות אני מתחבר יותר להיפ הופ שנוצר על ידי לבנים, בדרך כלל יהודים, מאשר לשחור המסורתי. שיר מסיבה מעולה שיכול לעמוד בשורה אחת עם הטובים ביותר של הז'אנר. לא שמעתי את כל אלבום הבכורה של מילר, שיצא בסוף השנה שעברה, אבל מהסינגלים שיצאו זהו השיר האהוב עלי.
חלק מהכיף בהיפ הופ זה להגיע אל מקורות הסימפולים, ובמקרה הזה הנה האוריגינל הפאנקי.
והנה הוּדי אלן מאותה אסכולה בערך, שאייש את המקום ה-26 שלי במצעד של השנה שעברה.
35. Robbie Williams – Candy
השיר הזה הוא כאילו מישהו נכנס לחדר והדליק את הכיף. קאמבק מעולה של רובי וויליאמס בשיר שכתב יחד עם גארי בארלו, עמיתו משכבר. יש משהו אינפנטילי בשיר הזה, אבל כמו שירי ילדים הוא פועל על משהו קמאי ובסיסי במוזיקת הפופ, כזה שקשה לא להידבק אליו ולאהוב את זה. גם הקליפ גדול.
והצלילים האלה ודאי יהדהדו מוכר.
34. DJ Shadow, Terry Reid – Listen
ככה, על הדרך, הגיח פתאום לפני מספר חודשים שיר נפלא ושופע נשמה של די ג'יי שאדו, שבא כדי לקדם את האוסף שהוציא. אילולא התופים ניתן היה להאמין שמדובר בקלאסיקה נושנה, כזו שכל אימת שנתקלים בה היא נותרת מרגיעה ויפה.
טרי ריד ששר את השיר הוא זמר ומוזיקאי ותיק שהצליח לרגע בסיקסטיז, ומאז הוא בעיקר מוכר ואהוד על ידי מוזיקאים.
33. Freelance Whales – Spitting Image
ב-2010 הם כבשו את המקום השלישי שלי והיו להרכב החדש שהכי אהבתי באותה שנה. שנתיים אחרי כן הם חוזרים עם אלבום שני אמנם מוצלח, אבל לא כמו קודמו, ובהתאם השיר שהכי אהבתי מתוכו נמצא באותו מקום מאז כפול 11. גם כן מכובד לחלוטין, במיוחד בשנה שעמוסה בכל כך הרבה מוזיקה שאהבתי, והשיר המקסים הזה ממשיך לממש את ההבטחה.
וזה היה המקום השלישי שלי ב-2010.
32. Calvin Harris Ft. Florence Welch – Sweet Nothing
הוכחה נוספת לכשרון כתיבת השירים הגדול של פלורנס, הפעם בז'אנר נפרד לחלוטין. ברור, היו רמיקסים לשירים שלה עוד לפני כן, כולל של קלווין האריס עצמו (אבל Say My Name הוא שיר מזעזע בכל קונסטלציה), ועם זאת הפעם מדובר ביצירה שלמה שנעשתה כך מלכתחילה. התוצאה אדירה וסוחפת. You give me nothingggggggggg!
פלורנס עצמה (טוב, יחד עם המכונה) תרמה השנה שיר בומבסטי לפסקול הסרט "שלגיה והצייד". ובמקביל קלווין האריס הוציא את האלבום הלהיטי שלו, ומתוכו שיתוף פעולה עם אקזמפל שהוליד שיר מאוד יפה.
במצעד 2011 השיר הזה של פלורה תפס את המקום השמיני שלי.
31. Avicii – Silhouettes
אביצ'י השבדי – או כמו שהוא אוהב שאני קורא לו: אביחי – הפגין נוכחות במצעדים שלי גם ב-2010 וב-2011, אבל בכל פעם תחת שם שונה: קודם טים ברג, אחר כך טום הנגס ועכשיו זה. ההבדל הוא שבשנים הקודמות הוא הסתפק בצניעות במיקומים הנמוכים יותר 86 ו-77, ואילו השנה הוא הביא את השיר הכי יפה שלו עד כה, לטעמי. יופי של דבר, ענוג ומקפיץ בה בעת. כמו כן, אני אוהב את המילה Silhouettes.
הנה שלל 2010. ושלל 2011.

psychic_paper

30. Husky – History's Door
מאה השירים שהכי אהבתי השנה: שלושים הגדולים!
מי שמצוי במוזיקה אוסטרלית אולי הכיר את השיר כבר בתחילת 2011, אבל רוב האנושות שאיננה ממוקמת ביבשת התחתונה נחשפה אל הרביעיה הזו אחרי שחתמה בפברואר השנה בלייבל האגדי Sub Pop (בעבר לייבל של להקות כנירוונה וסאונדגרדן, כיום מאכלס אמנים כ-Band of Horses, Fleet Foxes והשינז) והוציאה במסגרתו את אלבום הבכורה הענוג שלה, שעומד בכבוד בשורה אחת עם האמנים הנוכחיים של הלייבל. שיר קסום.
29. Eternal Summers – Millions
שלישיה אמריקאית מווירג'יניה שאם הייתי צריך להגדיר אותה הייתי אומר שהם נשמעים כמו שילוב בין ה-Yeah Yeah Yeahs ל-Best Coast. הם הוציאו השנה את האלבום השני החביב שלהם, שמתוכו שני שירים זהרו במיוחד. "מיליונים" הוא הראשי שבהם, יופי של שיר.
וזהו השני, קטע נהדר.
28. Coldplay Feat Rihanna – Princess Of China
נדמה לי שקולדפליי כבר לא מנסים עוד להתהדר באיצטלת איכות, והנה, דווקא בשלב הזה הם מביאים את השיר היפה והנוגע ללב ביותר שלהם מזה שנים.
27. Alt-J – Breezeblocks
אחת הלהקות המדוברות והחביבות ב-2012, שהוציאה השנה את אלבום הבכורה שלה ואף זכתה עליו במרקורי. יש כישרון רב באלבום, אבל לטעמי הוא רחוק מלהיות מושלם. מה שכן, "בלוקים" ממקסם את החן שלהם וממחיש שיש שם עניין אמיתי. כמו כן, הקליפ מגניב עם אחלה טוויסט בסופו.
אני מצטער, אין באמת קשר, אבל בכל פעם שאני נתקל בקליפ הפוך (או שצולם בשוט אחד) אני חייב לשים גם את זה, של מישל גונדרי הגאון.
26. Beach House – Wild
(זהירות, קליפ מדכא)

מתוך האלבום הרביעי של הצמד הבולטימורי, שגרם לי השנה להתחרט על כך שמעולם לא התעמקתי בהם יותר. לזכותי יאמר ששום שיר שנחשפתי אליו מאז שהפציעו ב-2006 לא עשה לי את זה כמו אלה ששמעתי מהם ב-2012. כמו כן, מביך להודות אבל כשראיתי אותם לראשונה השנה בקליפ ההופעה הזה, הגילוי על כך שהסולן הוא בעצם סולנית היה ההפתעה הכי גדולה שלי מאז שנודע לי שלסולנית של פלסיבו קוראים בראיין (ואז לפחות זה קרה רק אחרי שיר אחד ולא ארבעה אלבומים).
והדבר הכה-יפה הזה פותח את האלבום.
25. Two Door Cinema Club – The World Is Watching
זוהי השנה השלישית ברציפות של טו דור סינמה קלאב במצעדים שלי, אבל בפעמים הקודמות (שתיהן מאלבום הבכורה), השירים שלהם איישו מקומות משמעותיים בהרבה: מקום 20 ב-2010 ומקום ראשון (אחד משניים) בשנה שעברה. תמיד כשהאזנתי לאלבום הראשון שלהם, במיוחד במהלך 2011, חששתי שהם יהיו מאלה שמנסים "להתבגר" באלבומם השני ולזנוח את החינניות הבלתי נדלית שלהם.
שמחתי לגלות שהחששות שלי לא היו מוצדקים. האלבום השני שלהם, שיצא השנה, שמר על הקו של קודמו. התוצאה מקסימה בהחלט, אבל באופן פחות מאלבום הבכורה, ובהתאם גם לא הצליחה לשמח אותי עד כדי כך. חסר בו משהו שאני לא מצליח להניח עליו את האצבע. האלבום נע בין החביב לבין האחלה, בלי שיאים גדולים מלבד אחד – זה שמתנוסס למעלה (בלי יוטיוב כי חברת התקליטים שלהם מיירטת את זה למי שמגיע מאזורנו), שיר שנשמע כאילו נשמט בטעות מהאלבום האחרון והנפלא של בומביי בייסיקל קלאב, כולל קולות הרקע הנשיים. שיר עדין, מתוק ומנחם.
זה היה המקום ה-20 ב-2010. וזה היה אחד משני המקומות הראשונים ב-2011.
אבל The World Is Watching מזכיר לי בעיקר את המקום השני שלי ב-2011, ובספר שלי זו מחמאה עצומה.
24. Passion Pit – Carried Away
שיר סוחף מתוך האלבום השני של החבורה המסצ'וסטסית הזו, שאמנם נופל מקודמו אבל עדיין חמוד להפליא. קשה לא להצטרף לסינג-אלונג בשיר הזה, אחד הכיפיים של השנה.
23. Stars – Through The Mines
מצער אותי להציב את הלהקה האהובה עלי במקום נמוך יחסית לקסמים שהם מהלכים עלי בדרך כלל, אבל לדידי הוא משקף בנדיבות את החומרים שהם הוציאו השנה. אחרי The Five Ghosts מ-2010, אחד האלבומים הטובים שלהם אי פעם, האלבום הנוכחי היה מאכזב ועמוס שירים לא טובים במיוחד (התרחיש הזה כבר קרה בעבר בקריירה שלהם: In Our Bedroom after the War הגרוע מ-2007, יצא אחרי Set Yourself on Fire הנפלא מ-2004). זה נשמע כאילו את רוב השירים הם יצרו כלאחר יד, גונבים אלמנטים מעצמם ומהאייטיז בלי להביא שום בשורה חדשה, או לפחות מלודיה שניתן להיתלות בה.
בכל זאת תמיד אפשר לסמוך עליהם שיפיקו לפחות פנינה אחת – "מבעד למוקשים" הוא שיר ממש ממש יפה, שעומד בשורה אחת עם הדברים (הרבים) שהכי אהבתי מהם לאורך השנים.
וגם זה נאה מאוד. במצעד שלי מ-2010 זה היה במקום השמיני.
22. Frank Ocean – Sweet Life
ככל הנראה האיש הכי מדובר השנה במוזיקה השחורה, אם לא בכלל. ראפר וזמר סול מניו אורלינס שהוא גם גיי מוצהר, כישרון גדול ובן טיפוחיהם של אישים ענקיים כג'יי זי, ביונסה, קניה ווסט ופארל וויליאמס, שכתב והפיק איתו את השיר הזה, בעיניי הטוב באלבום. שיר שנשמע כמו קלאסיקת סול מלהיבה שכמותה לא שמענו זמן רב, אולי מאז תחילת העשור הקודם.
אחרי מיקסטייפ מופלא ששחרר ב-2011 בחינם (ואני אישית הכרתי רק השנה אחרי הפריצה שלו), הוציא השנה אושן את אלבום הבכורה הרשמי שלו. לטעמי הוא לא מושלם, לא כמו המיקסטייפ – בעיקר מחרפנים אותי קטעי המעבר, אחרי פעם אחת מבינים אותם והם פשוט תקועים כמו עצם בגרון – אבל המתת של הבחור ניכרת כל הזמן, ויש שם כמה דברים מרהיבים.
זה אחד מהם. וזה מהמיקסטייפ. מופלא, כאמור.
21. Lissy Trullie – Glass Mountain
אם הייתי צריך להמר, הייתי אומר שליסי טרולי האמריקנית אוהבת רוק נשי ניינטיזי. משהו בשיר הזה תמיד זורק אותי לעשור ההוא, ובמקביל גם נשמע כמו משהו שישב בול על מטריק (ע"ע מקום 48). טרולי – או ליזי מקצ'זני בשמה האמיתי – הוציאה השנה את אלבום הבכורה המלא שלה, והגם שלטעמי הוא רחוק מלהדהים, השיר הממכר הזה פשוט עשה לי את זה חלק ניכר מ-2012.


by

Tags:

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *