כוחו של הקאבר

פוסטים קודמים על קאברים, רמיקסים ושאר גרסאות:
גלגולו של שיר
והקצב ממשיך
VS.
על אהבתי לפומפלמוס הייתי צריך לכתוב כבר מזמן. גיליתי אותם מתישהו ב-2009 וכבר אז היו להם לא מעט צפיות ביוטיוב, אבל מאז ועד היום ראיתי ושמעתי אותם בכל מיני מקומות. הסיפור שלהם מעניין, כי זהו צמד שצמח וגדל ביוטיוב אך לא מתוך מטרה לצאת החוצה; למרות הצלחה לא מבוטלת שיש להם בינתיים, הם מתעקשים להמשיך לעשות את זה אינדי, ויוטיוב הוא עדיין הבית שלהם. בטח יהיו אנשים שיגידו שזו בחירה אמיצה, אני דווקא חושב שזה הגיוני ומתבקש אבל לא ניכנס לזה. אספר שמדובר בבחור ובחורה מאזור סן פרנסיסקו שהם שני מוסיקאים בזכות עצמם וגם עושים ביחד את הדבר הזה שנקרא Pomplamoose (אשכולית בצרפתית). הוא ג'ק קונטה, מולטי-אינסטרומנטליסט. היא נטלי דון, שרה ומנגנת על בס, שמכנים אותה מעין גרסה מודרנית לבילי הולידיי והיא גם עומדת לפני הוצאת אלבום הבכורה שלה. יש המון חומר עליהם ברשת, ואפילו בעברית, לדוגמה בהשאלון מאת סיני גז וגם הטור הקצר הזה של נדב הולנדר בהארץ. ועכשיו כשהחכמתם, הנה השיר שגרם לי להתאהב בהם:

Expiration Date הוא שיר מקורי ויש להם לא מעט, אבל אני חושב שגם הם לא יכחישו שאת החשיפה הם השיגו בעזרת הקאברים שלהם. וחשוב לציין – אלה לא סתם קאברים. קשה מאוד לפספס את טביעת האצבע המוסיקלית של השניים. אם הם בוחרים לעשות ללהיט כזה או אחר גרסת כיסוי, אפשר לסמוך עליהם שיהפכו את השיר לשלהם, והתוצאה תהיה מהנה בחלק מהמקרים, ולפעמים מענגת. דוגמאות יש בלי סוף אבל אשלח אתכם להקשיב ל-September של אדמה, רוח ואש, Single Ladies של ביונסה והקאבר האהוב עלי ביותר: My Favorite Things. האחרון הוא קטע שטחנתי בלי הכרה והוא דוגמה יפה לכישרון הייחודי שלהם לקחת יצירה של מישהו אחר, לשנות אותה כך שתהפוך ליצירה חדשה ועם זאת לשמור על גחלת מהמקור. אני אמנם לא מעריץ גדול של "צלילי המוסיקה" (ואולי זו הסיבה שאני סלחן כלפי הביצוע הזה יותר מידידתי קורין) אבל אני חושב שהביצוע הזה נפלא. השינוי בהרמוניה, שתמיד גורם לי להתעצבן על קאברים ורמיקסים אחרים, הוא הדבר שאני הכי אוהב בביצוע הזה.
קאברים לשירים ידועים זה דבר אחד. אמן שמכסה להיט יודע (ולמעשה סומך על זה) שהקהל כבר מכיר את השיר המקורי, ומבין שהביצוע שלו הוא רפרנס, התכתבות עם יצירה שכבר השאירה את חותמה. אבל פומפלמוס לא נעצרו שם. מאז שגיליתי אותם אני עוקב אחריהם ומחפש את השירים החדשים, ולפני שנה וחצי הם הוציאו שיר חדש באווירת ליל כל הקדושים שנקרא Monster Mask. תהנו ממנו יחד איתי:

בהתחלה התלהבתי מהשיר ולא חשבתי על זה יותר מידי כי כבר התרגלתי לזה שהם מוכשרים בטירוף. ואז השיר נגמר ונטלי אומרת שהשיר הזה הוא קאבר. מה זה? לא שמעתי על זה בחיים. קאבר של מי? של איזה בחור של רון ווינר. אני מתערב שגם אתם לא שמעתם עליו. אז מה הסיפור? בקיץ הקודם נטלי הזמינה את הקהל שלה ושל פומלמוס להשתתף במימון אלבום הסולו שלה בקיקסטארטר, ואחד התגמולים היה שתמורת סכום מסוים נטלי תעשה קאבר של שיר שיבחר המשקיע. אם אני מבין נכון את הסיפור, אז המשקיע בחר שהקאבר יהיה לשיר שהוא עצמו כתב, וכך נולד הביצוע הזה. עכשיו נשאלת השאלה: אז איך נשמע המקור? בבקשה. וואו, איזה הבדל. והנה הגדולה שלהם באה לידי ביטוי: הם לקחו שיר חביב עם מילים הומוריסטיות, אבל כזה שהביצוע המקורי/מינימליסטי שלו לא ממש צועק "להיט" והביאו לו עיבוד מושקע שהעיף אותו כמה רמות למעלה והפכו אותו למשהו שאפשר לנגן אותו ברדיו. וזה לא עניין של מה בכך.
הנה דוגמא נוספת – שיתוף פעולה של נטלי דון עם המוסיקאי ריאן לרמן:

וגם במקרה הזה הייתי בטוח שמדובר בשיר מקורי ואז התברר שלא. המבצעת המקורית היא שוב, משקיעה באלבום של נטלי. את הביצוע המקורי שלה אפשר לראות ולשמוע פה. חשוב לציין שאני לא מזלזל בכותבי השירים האלה. אני חושב שהם כתבו שירים יפים. אבל מכל מיני סיבות, חוסר אמצעים או חוסר ידע, הם לא ידעו איך להוציא מהשיר שלהם את המיטב בשלב הביצוע. וזה המקום שבו נכנסים החבר'ה מאזור המפרץ ומעיפים את השיר לגבהים חדשים (במקרה הזה, חצי מהצמד ההוא פלוס בחור אחר שגם הוא מולטי-אינסטרומנטליסט. היא יודעת את מי להכיר, הבחורה הזו). ולמה זה שונה מהקאברים לשירים המוכרים? כי פה מדובר באמנים שהם אמנם אינדי, אבל כאלה שיש להם מיליוני צפיות ביוטיוב כלומר שיש להם קהל. וסביר להניח שהם ייחשפו לשירים האלה בגרסת הכיסוי ולא בגרסה המינימליסטית של האמן שכתב אותם. לרובו ככולו של הקהל זהו שיר חדש, אין השוואה ליצירה קיימת שכבר הוכיחה את עצמה. כך שהם לא יכולים לעשות הנחות ולחפף, צריך להשקיע. אבל שוב, ניכר שהם כל כך משקיעים בכל מה שהם עושים, שזה לא מפתיע אותי. הם פשוט כאלה. בקאברים וגם בשירים המקוריים הם נותנים את עצמם עד הסוף, דופקים עיבודים יצירתיים וגם זוכרים להנות (כפי שאפשר לראות בקליפים שמצולמים תמיד בזמן ההקלטות). האנשים האלה מקסימים והם צריכים להיות מודל לחיקוי לכל מוסיקאי, ובכלל לכל מי שרוצה שהאמנות שלו תיגע באנשים אחרים.
*
בדף הקח-תן הזה מהפקת האלבום של נטלי דון, מזמינים אתכם לעקוב אחריה בכל מיני רשתות חברתיות ולקבל בתמורה שירים להורדה. 4 מהשירים הם קאברים לשירי משקיעים.
גם היא כתבה על גרסת כיסוי שעולה על המקור: שמש שמש.


Posted

in

by

Tags:

Comments

תגובה אחת על “כוחו של הקאבר”

  1. תמונת פרופיל של ארז
    ארז

    Monster Mask עשה לי את היום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *