קליפארט 2010

ברוכים הבאים להשקה המחודשת של קליפארט, טור הקליפים שלי. אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה מעניינת: לפני 5 שנים בדיוק הגיח האתר יוטיוב לעולם, ובלי ששמנו לב, התחיל תהליך שהעביר את הפוקוס שלנו מהטלוויזיה למסך המחשב, גם (ואולי בעיקר) בתחום הוידאו, ועם דגש על הוידאו המוסיקלי. היוטיוב הפך לתחליף לרדיו, לכלי השיווק העיקרי של אמנים מבצעים, ולאתר הראשון שאליו יגיע המאזין כדי לחפש כל שיר, גם כאלה שהוא מכיר וגם כאלה שלא. בזכותו ובזכות הקלות הרבה שבה אפשר לראות קליפים במהירות ובאיכות טובה, קיימים כבר מאות ואלפי אתרים ובלוגים שמרכזים כמויות בלתי נתפסות של קליפים ישנים וחדשים ששווה לצפות בהם. זהו הניסיון שלי לתת את נקודת המבט שלי על דברים מעניינים, טכניקות חדשות וכשרונות עולים בתחום שיותר מכל סוג אחר של אמנות מנסה להמציא את עצמו מחדש כל הזמן, ולפעמים גם מצליח. והפעם – שלושה קליפים שאין להם מכנה משותף, פרט לזה שהם נעשו בשנה שעברה ושאהבתי אותם במיוחד.

הראשון, במקרה או שלא, מתכתב עם הקליפ הראשון שכתבתי עליו לטור המקורי (קישור בתחתית הפוסט) – Smack My Bitch Up של הפרודיג'י. אפשר לקרוא לזה "לקחת השראה" או "מחווה" ויש גם מי שיצעק "גניבה", אך לדעתי מדובר בטייק-אוף שונה ומעניין שמשתמש באותו עיקרון. כל המוטיבים כאן: נקודת מבט של הגיבור, אלימות, מין. ואז נוספים כמה מוטיבים חדשים, כמו יחסים בין שתי דמויות שמצביעים על קשר בסגנון בוני וקלייד, או שאלת ה"מה היה קורה אם" של "דלתות מסתובבות". הטראק האלקטרוני-אינסטרומנטלי שעבורו נעשה הקליפ משמש בעיקר מוסיקת רקע למה שנעשה על המסך, וזהו אולי ההבדל המשמעותי בינו לבין הקלאסיקה של הפרודיג'י. אך הסרטון החדש מצולם בוירטואוזיות, עם זוויות מפתיעות וצבעים מרהיבים, ובעזרת עבודת עריכה מדוייקת נותן חווית צפייה של רכבת הרים. הצילום המוצלח, כמעט קולנועי אפילו, התאפשר באמצעות שימוש במצלמת הסטילס 5D Mark II של קנון, שצוברת תאוצה ופופולריות לאחרונה ככלי שמצלם וידאו באיכות גבוהה יותר ממצלמות וידאו ביתיות. למעשה, זהו הקליפ שהכניס אותי לקדחת של המצלמה הזו (!I gotta have it).

את הקליפ הבא הראה לי בחור נחמד, שאירח אותי ואת שותפתי למסע בחדרו הלונדוני בחודש דצמבר האחרון. הקליפ תפס אותי מיד, גם ויזואלית וגם מוזיקלית. כמובן שהטראק המטייל במחוזות האלקטרו-רטרו-אייטיז החביבים עלי מצא חן בעיניי. ואילו הקליפ ממש העיף אותי מכמה סיבות. סגנון האנימציה השאוב מעולם משחקי המכונות של שנות השמונים הוא פרימיטבי לכאורה, אך אם מתבוננים בו היטב מגלים שנעשתה שם עבודה מושקעת שמקפידה על הפרטים הקטנים. ובאשר לתוכן… טוב, זה כבר עניין של טעם. אני נוהג לומר שיש לי חיבה לחומרים קיצוניים. אני חושב שזה מכיוון שכשהיוצר לוקח רחוק את מה שהוא עושה, גדל הפוטנציאל שיקרו דברים מעניינים וחזקים יותר. אז אין ספק שהדברים הבוטים המוצגים בקליפ יגעילו חלק מהאנשים, ויהיו כאלה שזה פשוט יצחיק אותם. אני חושב שהקליפ הזה ממש מגניב, והוא בהחלט גורם לי להסתקרן לגבי המפיק הצרפתי שמבצע את הפסקול שלו, כמו גם לגבי הבמאי הצעיר, Jérémie Périn, שזו כנראה העבודה הראשונה שלו. כמה משעשע לגלות שהם מוכרים חולצות וגם תיקים עם דמויות מהקליפ.

ולסיום הפרק הזה, קליפ אמנותי ויפהפה שיש סיכוי טוב שכבר נתקלתם בו. זהו אינו הקליפ הרשמי לשיר הזה (שהוא לטעמי קליפ חסר מעוף שעשוי לפי הקונבנציות של איך צריך להיראות קליפ אינדי עכשווי) אלא עבודה עצמאית של בחור מוכשר בשם Gabe Askew. גם בוידאו הזה יש משחק יפה של טכניקות: עשוי באנימציה ממוחשבת אך גורם לצופה להאמין שהוא רואה תמונות שמורכבות מגזירי נייר ובריסטולים המצויירים ומפוסלים בעבודת יד. הסצינות המעוצבות בצורה מסוגננת ותנועת המצלמה שעוברת ביניהן יוצרות מענה ויזואלי מושלם לשירם הפסטורלי של גריזלי בר. אם אתם מתעניינים, כדאי לכם לקרוא ראיון מעניין עם יוצר הקליפ, שעוסק גם בצד הטכני ומשלב כמה תמונות מאחורי הקלעים.

אתם מוזמנים להמליץ על קליפים מעניינים ומגניבים בתגובות. בפעם הבאה: בחזרה לעבר.
* * *
קליפארט היה שמו של טור הקליפים שלי במסך המפוצל, אותו כתבתי למשך תקופה קצרה ב-2001. תודה לברק דיקמן ושגיא אישה, מייסדי האתר, שנתנו לי את הבמה כדי שאוכל לפרסם את הגיגיי. אחד מהם גם הגה את שם הטור. אלה 6 הכתבות שהתפרסמו באותו טור בסיבוב המקורי:
הקליפים הכי מופרעים, חלק ראשון
הקליפים הכי מופרעים, חלק שני
על ריקודים, פושעים וסכינים
פוקוס ביורק
MTV : VMA
הורדת קליפים באינטרנט


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

תגובה אחת על “קליפארט 2010”

  1. תמונת פרופיל של דן
    דן

    אולי אתה כבר מכיר את הקליפ הזה, מחווה ישראלית לאותו קליפ ידוע של פרודיג'י עם טוויסט קצת אחר:
    http://www.youtube.com/watch?v=O5Br0BGjOsM

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *