= מיקסטייפ חדש כל שבוע, מוסיקה משובחת, עורכים מתחלפים. ומה עם האוסף שלכם?
= האוסף האולטימטיבי (כל המיקסטייפים של הבלוגספירה הישראלית במקום אחד)

את האוסף הזה ערך יאיר (המכונה y99) שמשתף את שאר האוספים שלו בבלוג עם השם המעט מוזר אך יפה צֹפֶן חָדָש בְעֲבַרך. ההאזנה לאוסף הזה הייתה מיוחדת עבורי: רובו אינסטרומנטלי וכולו מורכב ממוסיקה שלקוחה מסרטים, ויאיר אף חיבר בין הקטעים בצורה כזו שיוצרת למעשה קטע אחד, ארוך ורציף שבחלק מהמקרים נדמה כאילו הקטעים היו מיועדים להתחבר כך. אני חייב להודות שצפיתי רק בשניים מ-20 הסרטים ש"משתתפים" באוסף הזה – אולי זו הזדמנות טובה לראות כמה סרטים ישנים, אחרי המרדף האינסופי הזה אחרי החדש. בכל מקרה, כחובב סרטים וסדרות שמתעניין בדרך שבה המוסיקה משולבת בהם, וכחובב מוסיקה "ללא מלים" באופן כללי, נהניתי מאוד מהאוסף הזה. מקווה שתהנו גם אתם:

animated3

61 דקות, 98 מ"ב
{להורדה}

כל הקטעים במיקס כאן לקוחים מסרטים. את רובם אני מכיר שנים ומאד אוהב ואת מיעוטם כלל לא ראיתי. המוזיקה מלווה תמונות, אולם כוחה בכך שהיא עומדת בזכות עצמה או מאפשרת לצייר תמונות מבלי להכיר את הסרט. כמובן כשנוצר החיבור יהיה קשה להפרידו. לעיתים מוזיקה מסרט תיזכר יותר מהתמונות עצמן ומהווה לינק ישיר לסרט.
רב הקטעים הם כאלה שנכתבו או עובדו במיוחד לסרט בו היו וקטע או שניים נלקחו כמתאימים למרות שלא נכתבו לסרט בו שובצו.
באופן עובדתי אני כמעט לא רואה סרטים בשנים האחרונות ולכן האוסף מתפרס בעיקר על החצי השני של המאה הקודמת, עם שתי הבלחות מהעשור האחרון. ייצוג יותר בולט ניתנו לבמאים ווים וונדרס ואלן רנה שסרטיהם היוו מופת לשילוב מוזיקה.
המלחין היחיד לו יש יותר מקטע אחד הוא Giovanni Fusco האיטלקי שהמוזיקה שלו עבורי מיצגת את אחד הדברים המסתוריים והעדינים שאני מחפש במוזיקה בכלל, וזאת מבלי שיש כאן את קטע מ'הירושימה אהובתי' הנצחי, לו הוא הלחין את רב הפסקול.
רב הקטעים אינסטרומנטליים, ללא קו אחיד לכאורה, שאותו ניסיתי לטשטש בעזרת הסדר של הקטעים. יש כמה עוגנים מילוליים ומפתיעים. ליד שמו של כל קטע נכתב גם שם הסרט ממנו הוא נלקח, הבמאי ושנת ההוצאה.
עם הקטעים מצורף גם קובץ המכיל פוסטר מכל סרט.

1. ברי סחרוף – מעבר גבול . (מייד אין יזראל – ארי פולמן, 1999)
כותרות הפתיחה על רקע ערפל יפהפה ברמת הגולן. סרטו הכושל (מסחרית) של פולמן, שסחרוף מלחין לו פסקול נהדר.

Bernard Hermann – Vertigo Prelude. (Vertigo – Alfred Hitchcock, 1958) .2
גם אלו כותרות פתיחה מהפנטות שהיו די יוצאות דפן ב-1958. הסרט הוא השיא של שיתוף הפעולה בין היצ'קוק להרמן.

Thom & Nackt – Cape of Good Hope (Land of Plenty – Wim Wenders, 2004) .3
הראשון מסרטיו של וונדרס באוסף. סרט עדין שחלקו האחר מורכב משירים מגוייסים. לא יודע מי אלה. (ארץ האפשרויות)

Giovanni Fusco – Marianne (La Guerre Est Finie – Alain Resnais, 1964) .4
מלחין סרטים דגול משנות החמישים והשישים בעיקר לסרטים צרפתים ואיטלקים. עיסוי רקמות עמוק הקטע הזה.

Tuxedomoon – Carry on Circles (Bardo Hotel – George Kakanakis & Tuxedomoon, 2006) .5
קטע אוורירי, חתולי ועוטף של מאסטרים. מתוך סרט תעודי קטן קטן.

Popol Vuh – Brother of Light (Nosferatu – Werner Herzog, 1979) .6
מיסטי, גותי וקצת תמים. שיתוף הפעולה בין הרצוג ל פופול וה התפרש על 5 סרטים.

Sarah Polley – Courage (The Sweet Hereafter – Atom Egoyan, 1997) .7
איך עיבוד יכול לשנות שיר.  Michael Danna המעבד לקח שיר רוק שגרתי ומשעמם של להקה קנדית בשם Tragically Hip ושינה אותו באיטיות ורוך עם התאמה לסרט. מבוצע ע"י השחקנית הראשית שרה פולי. (המתיקות שאחרי)

Laurent Petitgand – Identity (Notebook On Cities And Clothes – Wim Wenders, 1989) .8
מלחין צרפתי מיוחד שעבד עם וונדרס במספר סרטים. כמו כן הרבה לכתוב מוזיקות לתאטרון ובלט. משוטט, נסיוני ולא שגרתי.

Philippe Sarde – Locataire (The Tenant – Roman Polanski, 1976) .9
אחד משיאי הפסקולים של כל הזמנים.  קטע רגיש ויפהפה המבוסס על נעימת הנושא בסרטו המצמרר של פולנסקי. שימוש בכלי מוזיקלי מיוחד שנקרא "גלס-הרמוניקה" הנותן צליל של זכוכית רכה בתדר גבוה. (הדייר)

Michel Portal – Docteur Petiot (Docteur Petiot – Christian de Chalonge, 1990) .10
הקטע הזה די שונה באסופה מהבחינה שהוא יותר מוחצן או מבריק באופיו. לא נורא…

Marlene Dietrich – Black Market (A Foreign Affair – Billy Wilder, 1948) .11
ישן ישן וקלאסי. יין אדום עתיק בשחור לבן.

Krystof Penderecki – Je T'aime, Je T'aime (Je T'aime, Je T'aime – Alain Resnais, 1968) .12
אלן רנה בסרטיו המוקדמים ידע לבחור את המלחינים. לצד פוסקו המופלא השתמש רנה במוזיקה קלסית מודרנית (זו היתה ההגדרה אז). הקטע הזה הולחן במיוחד לסרט (?) ומהווה את נעימת הנושא. (אהבתיך, אהבתיך)

Wendy Carlos & Rachel Elkind – The Shining Main Theme (The Shining – Stenly Kubric, 1980) .13
מלחין (ואח"כ מלחינה) שהרבה לבצע גרסאות אלקטרוניות ליצירות קלאסיות (גם בהתפוז המכני). הקטע כאן מבוסס באופן חפשי על הסימפוניה הפנטסטית של ברליוז. (הניצוץ)

Georges Delerue – Ester (Il Conformista – Bernardo Bertuluchi, 1970) .14
קטע קצר מסרטו הסתווי והחריף של ברטולוצ'י. (הקונפורמיסט)

Sprung aus der Wolken – Pass Attendre (Wings of Desire – Wim Wenders, 1987) .15
חצי מהפסקול של מלאכים בשמי ברלין מורכב משירים שאומצו לסרט. זה אחד מהם והוא אולי הפחות ידוע, אבל עדיין מצוין. הקטע היחיד באוסף שלא הולחן במיוחד לסרט.

Giovanni Fusco – Titoli (Avventura – Michelangelo Antonioni, 1960) .16
שוב פוסקו. רב המוזיקה בטרילוגיה של אנטוניוני משנות ה60 היא שלו.

Irmin Schmidt – Lony's Walk (Endstation Freiheit – Reinhard Hauff, 1980) .17
קטע קצר ומיסתורי מתוך סרט נידח ולא חשוב, מהקלידן של CAN.

Fred Frith –Middle of the Moment (Middle of the Moment–Nicholas Humbert & Werner Perzel, 1995) .18
קטע נהדר שסוגר סרט עם קצב מוזר איטי ואפקטיבי. איך פרית' יכול לנוע בין קטעים קליטים (כמו זה) למסובכים. גאון.

19. רונן שפירא – ילדוּת (לנגד עיניים מערביות – יוסף פיצ'חדזה, 1996)
סוף נוגה וחלום ילדות משוטט.

Nicola Piovani – Entretien Avec La Mere (Kaos – Paolo & Vitorio Taviani, 1984) .20
הקטע הסוגר באוסף מלווה את אחת הסצנות הכי יפות שיש (לעניוּת כמובן) בקולנוע . קטע חלומי בסוף הסרט קאוס מ 1984. בקטע משולב גם מוצרט ו'נישואי פיגארו' .

10 thoughts on “מיקסטייפ אורח: נוע סרט

  1. רוני הגיב:

    רק למה לקרוא לוונדי קרלוס "מלחין (ואח"כ מלחינה)"? למה לא לציין שהיא אישה טרנסג'נדרית פשוט?

  2. שחר הגיב:

    מצוין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *