במדינת היהודים: חלק שני

אחרי שהתחילה המלחמה רציתי לפתוח את הפוסט הזה במלים "אין יותר אסקפיזם ממה שתקבלו פה". אבל בעצם, עלילת הסדרה הזו, שעוסקת בתרבות הישראלית מלפני קום המדינה ועד לפני כמה שנים, שאובה מההיסטוריה של המדינה, על כל מלחמותיה והאבסורד שבהן. הקישור הזה מורגש יותר במחצית השנייה של הסדרה וכמו בכל סדרה טובה, כדי להבין את החצי השני צריך לראות מהתחלה. אך אל דאגה, הדרך לשם מתגמלת לא פחות.

אני מנחש שהסיבה לכמות ההורדות הקטנה של פרקים 1+2 היא שלא שכנעתי אתכם מספיק בחלק הקודם שאתם חייבים לראות את הסדרה. אז הנה ניסיון נוסף: במדינת היהודים היא מקור עצום לידע! כאדם שהנושא בו עוסקת הסדרה קרוב מאוד לליבו, מצאתי את עצמי מרותק למסך, כשאני שואל את עצמי שאלות כמו "איך לא שמעתי עד היום על דז'יגאן ושומאכר?". כמו בכל נושא אחר, הדרך הכי טובה ללמוד יכולה להיות צפייה בסרט או קריאה של ספר. לצערי, אני לא מצליח לחשוב על ספרים שנכתבו על הקולנוע, הטלוויזיה והתאטרון בישראל (שלא לדבר על המוסיקה, אבל זה כבר נושא אחר). פה ושם נעשים סרטים ועל כך אני אסיר תודה, אבל זה ממש לא מספיק. כוחה של הסדרה הזו הוא בפתיחת האופקים לדברים שחלקם ידועים, אבל רובם נעלם מעיני הציבור, אם נחשף אי פעם. זהו החיבור המצוין בין ראיונות עם אנשים ש"היו שם", עדים לאירועים שעיצבו את פני המדינה, וקטעי ארכיון, חלקם נדירים ובעלי ערך עצום. דוגמה נפלאה לכל הסיפור הזה, נמצאת בפרק על הצמד הגדול של ההומור האידי.
יש אנשים, כמו אלה שהגו את אחד הקמפיינים האחרונים של חברת פלאפון, שחושבים שגוגל הוא מרכז הידע העולמי, ובאמצעותו כל פיסת מידע נמצאת בקצה האצבע של כל אחד. אם תכתבו "דז'יגאן ושומאכר" בגוגל, תתקשו למצוא מאמר רציני ומקיף על הצמד בעברית. רק אחרי כמה חיפושים שונים הגעתי לעמוד הזה בויקיפדיה, שכולל גם קישור למאמר באנציקלופדיה של Ynet. וזוהי בדיוק הנקודה שבה נכנס הפרק השלישי, שהוא אחד מפרקי המופת של הסדרה ומבחינה מסויימת אפשר לצפות בו כסרט דוקומנטרי שעומד בזכות עצמו. שמעון דג'יגאן וישראל שומאכר היו מראשוני הצמדים הקומיים של המאה העשרים, ומהגדולים שבהם. הם נחשבו לצמד מיתולוגי עוד בחייהם. הפרק מביא את סיפורם המרתק בשני חלקים: החצי הראשון מוקדש להיכרותם בלודז' בסוף שנות ה-20 ועלייתם המטאורית עד שהחליטו לעלות ארצה. החצי השני מגולל את קורותיהם בארץ, המפגש המרגש שלהם עם הקהל הישראלי והקשיים שבהקמת תיאטרון דובר יידיש במדינה צעירה ששמה לה לחוק לדבר רק עברית. הקטע מהפרק שאפשר לראות כאן לקוח מהחצי השני ומשתתף בו אפרים קישון, מגיבורי הפרק הקודם. וקבלו בברכה גם עוד שניים מכוכבי החמישיה הקאמרית: דב נבון ורמי הויברגר.
ואילו הפרק הרביעי מרגיש ממש כמו ההמשך של "פרנץ ומוסיה", כשההתמקדות הפעם היא בדמותו של דן בן אמוץ ושיתוף הפעולה שלו עם חיים חפר. בראשי פרקים: הופעת הבורגנות בסוף שנות החמישים, רביעיית מועדון התיאטרון, פילפל אל-מצרי, תל אביב הקטנה, ערב היחיד העברי הראשון של שמעון ישראלי, פתיחת מועדון "החמאם", כשרונותיהם העולים של אורי זוהר ושייקה אופיר, מופעי הזוגות של אריק לביא ושושיק שני/יוסי בנאי ורבקה מיכאלי, המדור "ציפור הנפש".
פרק שלישי: ביידיש זה נשמע יותר טוב – להורדה
56 דקות. במאי – אבידע לבני
פרק רביעי: סצינת המועדונים – להורדה
53 דקות. במאים – גבריאל ביבליוביץ’, עמי טיר


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

9 תגובות על “במדינת היהודים: חלק שני”

  1. תמונת פרופיל של גיל
    גיל

    היה לי חשוב לומר תודה ענקית על הפרויקט החשוב הזה של העלאת כל פרקי הסדרה הגאונית הזאת! למי שעדיין מתלבט, הפקה מבריקה של מודי בר-און. אגב, תודה גם על כל פרקי סוף עונת התפוזים.

  2. תמונת פרופיל של עמית
    עמית

    אני לעומת זאת מאלה שכן הורידו את שני הפרקים הראשונים,
    אני מאד נהנה מהסדרה וממש שמח לקבל את הפרקים הנוספים !
    תודה תודה תודה
    🙂

  3. תמונת פרופיל של Marmaduke
    Marmaduke

    כן כן ! אתה איש גדול שעושה עבודת קודש!
    אני מודה לך על הכל, כי באמת אין דבר שאתה מעלה שלא שווה הורדה!
    סחטיין על הטעם המשובח יא חביבי.אתה בלוגר נדיר!
    שבוע טוב!!!
    ושוב תודה!

  4. תמונת פרופיל של אבישי
    אבישי

    פגעת בול לגבי התחושה שלי.
    עם כל האהבה שלי לתרבות הישראלית, בפעם הראשונה ששמעתי על דז'יגן ושומאכר, זה היה בסדרה, וזה ממש פותח את העיניים לגבי כל מיני דברים שכשהתבגרתי לא הכרתי לבד (למשל, הכישרון הפנטסטי של דן בן אמוץ, על אף המגרעות)

  5. תמונת פרופיל של אבישי
    אבישי

    וכמובן –
    אתה ענק ותמשיך ככה!

  6. תמונת פרופיל של אורי

    פשוט תודה.
    מה שאתה עושה פה זה פשוט שירות אדיר לכל אותם אנשים שחיפשו את הסדרה הזאת בנרות והיא עכשיו מונחת על כף ידם, וכמו כן לאלה שטרם ראו את הסדרה.
    אין מילים לתאר עד כמה שהסדרה הזאת מומלצת כדי להבין מהי ההוויה הישראלית על כל גווניה ורבדיה, שכן ההומור והבידור בארץ הולך יד ויד עם ההתרחשויות הבלתי-פוסקות.
    אני אמנם רק בן 24 אבל חובב היסטוריה ובידור גדול.
    אמנם ראיתי את הסידרה במועד שידורה המקורי (הפרק היחיד שיכולתי להקשר אליו היסטורית היה האחרון…)
    אבל אני כרגע סטודנט לתקשורת ועיתונאות משודרת בארה"ב, ולמרות הריחוק, לראות את הסדרה הזאת בעזרתך מקרב אותי בליבי לארץ.
    ישר כח,
    אורי

  7. תמונת פרופיל של Jester
    Jester

    ושוב תודה על האפשרות להוסיף את יצירת המופת הזאת לסיפריה שלי. מאחר ואני גדלתי על "אותי זה מצחיק" ברדיו של שבת בבוקר, האפשרות להבין מהיכן ובאיזה הקשר נולדו המערכונים האלו, היא מרתקת במיוחד.
    ההשקעה בהעלאה בהחלט מוערכת.

  8. תמונת פרופיל של יניב
    יניב

    מאיפה אני מוצא את פרקים 1+2?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *