במדינת היהודים: חלק ראשון

לפני שנגיע לסדרה המצויינת שלכבודה התכנסנו, אני לא יכול להתעלם מהתזמון האירוני שבו אני מעלה את הפרוייקט הזה. בימי חג אלה, איגודי היוצרים בישראל – הבמאים, התסריטאים, המפיקים, העורכים, עובדי הקולנוע והטלוויזיה, פורום היוצרים הדוקומנטרים ושחקני המסך – נמצאים במאבק שאולי נראה כמו מאבק עקרוני, אך למעשה זהו מאבק קיומי. זהו מאבק על קיומה של היצירה הדרמטית והתיעודית בטלוויזיה. היצירה הזו נדחקת החוצה, אל מחוץ ללוח המשדרים של הזכייניות, בעיקר על ידי תכניות הריאליטי. והדבר הזה נעשה בניגוד לחוק, שמחייב את הזכייניות להפיק מידי שנה דרמות מקוריות ב-200 מיליון שקלים. פעולות המחאה של הארגונים התחילו לפני שבוע ואפשר להתעדכן עליהן באופן שוטף בבלוג של יאיר רוה. הוא גם פרסם וידאו מהפגנתם אמש מול אולפני הרצליה בזמן השידור החי של "ארץ נהדרת". וטל לוטן מסכמת את עיקרי המאבק עד כה (ממנה גם העתקתי את רשימת האיגודים שלעיל). המאבק הזה מדבר אלי בשני מישורים: זה של הצופה שמבין את החשיבות ביצירה מקורית; וזה שרוצה להיות יוצר בעצמו. לאמנים אין מקום בסדרות ריאליטי.
הסדרה במדינת היהודים היא חגיגה של יצירה ישראלית פעמיים: פעם אחת בנושאים שהיא עוסקת בהם, כמו סרטים, הצגות, תכניות טלוויזיה, טורים סאטיריים ועוד המון. הפעם השנייה היא בעשייה של הסדרה הדוקומנטרית עצמה – תחקירים וראיונות מעמיקים, שחזורים מבויימים לעילא ועריכה של קטעי ארכיון נדירים. כל הדברים האלה מרכיבים את הסדרה המרתקת, אינפורמטיבית, מענגת לפרקים וגם מרגשת הזו. במדינת היהודים, שנעשתה ב-2004, עושה לעולם הבידור הישראלי את מה שעשתה "סוף עונת התפוזים" לרוק הישראלי. היא מפרקת אותו לגורמים העיקריים והחשובים ביותר שלו וחוקרת לו את הצורה באהבה. והיא עושה הרבה יותר מזה. כי אמנם כותרת המשנה של הסדרה היא "סיפורם של ההומור והבידור בישראל", אבל למעשה היא מתמקדת בעוד שני תחומים שקשורים זה בזה באדיקות: הסאטירה (בעיתונות, טלוויזיה והתאטרון) והתרבות הישראלית בכללותה. היא מרבה להצביע על הקשרים וההשפעות ההדדיות של השלטון והיוצרים במדיה. והדבר שאני הכי אוהב שהיא עושה, ולמעשה הוא עושה את זה – מודי בר און – דואג תמיד להזכיר לצופים באיזה הקשר נאמרו או נעשו הדברים, מה היה הלך הרוח, מה קדם למה ומאיזה סרט ביידיש גנבו ב"גבעת חלפון" את בדיחת השמן. אם להשתמש בקלישאה חביבה שלדעתי ראויה כאן: הלמידה מעולם לא הייתה מהנה כל כך. זוהי סדרת חובה לכל אדם שמתעניין בתרבות שלנו.
בשבועות הקרובים יועלו לכאן 11 פרקי הסדרה. בניגוד למה שעשיתי עם "התפוזים", הפעם יועלו שני פרקים לפוסט חדש בכל פעם. ואני לא סומך עליכם שתורידו ותראו אותה רק על סמך מה שכתבתי פה, אז החלטתי לתת בכל פוסט קטע אחד מכל פרק, באורך 3-4 דקות, שיתן לכם מושג על מה מדברים הפרקים שהועלו. חוץ מזה, אני אכתוב בכמה מלים על כל פרק, ואתם תוכלו לשתף בתגובות אם אהבתם ומה אהבתם ואולי יהיה לכם עוד איזה פרט מעניין להוסיף. כי בכל נושא שעוסקים בו בסדרה יש מספיק חומר בשביל סדרה שלמה. אנחנו יוצאים לדרך – צפייה נעימה!
עדכון, 7/4/2012
בשעה טובה הסדרה עלתה לצפייה בחינם באתר וואלה VOD.
עדכון אחרון, 10/7/2015
וואלה החליטו, משום מה, להסיר את "סוף עונת התפוזים" ואת "במדינת היהודים" מהאתר שלהם. לכן, החלטתי להעלות מחדש את הקבצים הישנים והפעם הם כאן כדי להישאר, גם אם הסדרה תעלה במקום אחר. תבלו.
עדכון אחרי אחרון (?), 2017
אריק ברנשטיין, אחד מיוצרי הסדרה, העלה את כל הפרקים (כמעט? לא מצאתי את פרק 9) לערוץ הוימאו שלו באיכות גבוהה (אבל ביחס מסך לא נכון), ואפילו אפשר להוריד אותם משם. הנה הם:
פרק 1 | פרק 2 | פרק 3 | פרק 4 | פרק 5 | פרק 6 | פרק 7 | פרק 8 | פרק 9 | פרק 10 | פרק 11

חלק ראשון

אנו מתחילים את מסענו, שיתקדם בדרך כלל בצורה כרונולוגית. הפרק הראשון מסקר את תחנות התרבות העיקריות של ארץ ישראל טרם קום המדינה: גדוד מגיני השפה, "תאטרון הקומקום" של אביגדור המאירי, "המטאטא", "לי לה לו", טורים ועיתונים סאטיריים. אלה הנושאים העיקריים בפרק אבל יש בו עוד המון דברים. לא ידעתי בכלל שהייתה פה סאטירה בימים ההם, כך שכל הפרק הזה היה בשבילי גילוי. בר און גייס את עידן אלתרמן, אבי גרייניק וירדן בר-כוכבא לשם שחזור של קטעי מחזות ושירים שהועלו לייב באותה התקופה. בקטע מהפרק שיש פה למטה, תוכלו לראות כמה מהשחזורים האלה. הפרק השני מתמקד בשני אנשים והתפקיד המרכזי שהיה להם בעיצוב השפה של המדינה בצעירותה: אפרים קישון ודן בן אמוץ. בר און מביא את סיפוריהם של קישון, העולה החדש ובן אמוץ, שהיה עולה חדש אך הציג עצמו כצבר האולטימטיבי. הוא מציג את זוויות הראייה השונות בהן "המציאו את ישראל" ומוסיף למשוואה גם את עמוס קינן. בנוסף לשחקנים האורחים מהפרק הקודם, מצטרף שי אביבי שמספק את קולו של בן אמוץ. הקטע שהבאתי מהפרק מספר על הפגישה הראשונה של אפרים קישון ולהקת הנח"ל, הפגישה שהולידה את "סאלח שבתי". היה מאוד לא פשוט לבחור קטע אחד מהפרק הזה. אם תורידו את כולו, תוכלו לצפות בקטע שמביא את הסיפור המרתק של תכנית הרדיו "שלושה בסירה אחת" שבה כיכב דן בן אמוץ.
פרק ראשון: מעט התה שנשאר מהקומקום – להורדה
47 דקות. במאי – אבידע לבני
פרק שני: פרנץ ומוסיה – להורדה
57 דקות. במאי – גבריאל ביבליוביץ'


Posted

in

,

by

Tags:

Comments

13 תגובות על “במדינת היהודים: חלק ראשון”

  1. תמונת פרופיל של Jester
    Jester

    קודם כל, תודה. שנים שאני מחפש את הסדרה הזאת, ואפילו הייתי מוכן לקנות אם רק היה מאיפה. גם אני חושב זו אחת הסדרות המרתקות שנעשו, ואכן אחת הטובות ביותר.

  2. תמונת פרופיל של סטיבי

    סדרה מעולה, שאפשר גם לראות שוב ושוב.

  3. תמונת פרופיל של אבישי
    אבישי

    תודה! תודה! תודה! תבורך
    מחכה לעוד פרקים 🙂

  4. תמונת פרופיל של ניצן
    ניצן

    הדיבור של מודי בר און מעלה לי את הסעיף לפרקים, אבל זה מצוין. תודה רבה:)

  5. תמונת פרופיל של Jester
    Jester

    ובקשר למאבק האומנים, הרי אי אפשר להאבק בכוחות השוק, והכסף ינצח תמיד. האם לא היה יותר הגיוני לתת לערוצים המסחריים לשדר מה שהם רוצים וכמה פרסומות שירצו, ואז לקחת בחוק 10 אחוז או כמה שיוחלט מהרווחים שלהם ולהפנות לערוץ הראשון עבור הפקה מקורית ?

    1. תמונת פרופיל של פרנק
      פרנק

      לג'סטר –
      אולי זה הגיוני, אבל אז המצב הוא שיש רק ערוץ אחד בארץ שמשדר הפקות מקור, וזה לא בדיוק ערוץ שיש לו רייטינג. חלק ממאבק היוצרים הוא על זה שישדרו אותם בערוצים שאנשים רואים. אחרת אין טעם לכל העניין.

  6. תמונת פרופיל של שי
    שי

    מעולה, נהדר!
    מהרגע שראיתי את סוף עונת התפוזים, קיוויתי שתרים את הכפפה בקשר לבמדינת היהודים ולא התאכזבתי.
    אני ממליץ שצעד הבא זה להמשיך עם בר-און ב"הכל אנשים".

  7. תמונת פרופיל של דיונון
    דיונון

    הרגע סיימתי לראות את שני הראשונים. מאסטרפיס.
    מדהים איך עוד לא יצא בדיוידי.
    כתבתי כבר קודם, אבל שוב – ה-מ-ו-ן תודה, אתה שליח תרבות אמיתי.
    ובתקווה להמשך.

  8. תמונת פרופיל של יניב
    יניב

    תודה רבה
    סדרה נהדרת ומשכילה

  9. תמונת פרופיל של השם שלך *יורם

    סליחה, אבל איך בדיוק מורידים פה את הפרקים?
    שנים מחכה להשיג את סדרת המופת הזאת.
    בבקשה, עזרה.

    1. תמונת פרופיל של פרנק
      פרנק

      יורם – הסרתי את הקבצים לאחר שהסדרה עלתה לצפייה חוקית באתר וואלה:
      http://video.walla.co.il/?w=//2514223

  10. תמונת פרופיל של ראובן

    היי פרנק,
    גם אני מעריץ גדול של הסדרה, ומחפש הרבה שנים את הפרקים שלה.
    הורדתי מהאתר שלך את מה שמצאתי, אך לא איתרתי את פרקים 7-9.
    האם הם קיימים באתר?
    תוכל להעלות לינק?

    1. תמונת פרופיל של פרנק
      פרנק

      שלום ראובן. פרקים 7-8 נמצאים כאן:
      http://infectzia.net/frank/?p=1519
      ופרק 9 נמצא כאן:
      http://infectzia.net/frank/?p=1540

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *